دپوی چندین ساله ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) داستانی تامل برانگیز است که همه آن را شنیده اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بار‌ها مطالب مختلفی درباره دپوی بیش از ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین در انبار‌های مجتمع بندری امام خمینی (ره) در سایت باشگاه خبرنگاران جوان و سایر سایت‌های خبری منتشر شده است.

این محموله‌های عظیم که ۲۰ هزار تن آن از کشور هند در سال ۹۲ به وسیله کشتی‌ها وارد بندر امام خمینی (ره) شده بودند، پس از انجام تست‌های مختلف مشخص شد که قابلیت استفاده انسانی، حیوانی و حتی صنعتی ندارند و با نظارت اداره استاندارد شهرستان بندر ماهشهر حتی دانه‌ای از آن‌ها وارد بازار نشد و در گوشه انبار نشستند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و شرایط گل بود که به سبزه هم آراسته شد، چون هنوز تکلیف این همه ذرت تعیین نشده بود که در سال ۹۵ مجدد محموله به میزان ۱۲۰ هزار تن از کشور برزیل وارد ایران و ماجرا حساس‌تر شد، حواشی و شایعه‌های زیادی مبنی بر ورود آن‌ها به بازار و فروش آن‌ها هم از سوی برخی فرصت طلبان سبب رعب و وحشت مصرف کنندگان شد، ولی با پیگیری‌های مکرر باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان خط بطلان بر شایعات کشیده و مشخص شد ۱۴۰ هزار تن ذرت همچنان در حبس به سر می‌برند.


بیشتر بخوانید


خروج ذرت‌های آلوده از خوزستان با چراغ‌های خاموش و سکوتی تامل برانگیز

از آنجاییکه مرجوع کردن آن‌ها اقدامی راحت و سهل نبود، آزمایش‌های متفاوتی برای استفاده از آن‌ها برای تولید الکل و همچنین بوجاری آن‌ها برای خوراک دام انجام شد، اما نتایج بر وفق مراد نبود و استفاده از آن‌ها برای موارد مذکور منع و از خروج ذرت‌ها از انبار‌ها جلوگیری بعمل آمد، تا اینکه در ۴ بهمن از سوی یک منبع آگاه در محل خبر رسید که تاکنون طی ۲ مرحله مقدار ۶۴ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول آلوده بارگیری و به کشور‌های مبداء صادر شده است، اما سوال مردم این است که چرا خبر خروج آنها رسانه‌ای نشد تا برای همه ثابت شود که به جای ورود به بازار، از ایران خارج شده‌اند؟

با توجه به اینکه میزان ذرت‌های آلوده بسیار زیاد بوده و با چندین فروند کشتی و در چندین مرحله باید عملیات مرجوعی آن‌ها صورت گیرد، اما سخنی جالب و تامل برانگیز از سوی غلامرضا شریعتی رییس سازمان ملی استاندارد کشور که چندی پیش از استانداری خوزستان خداحافظی کرده و ریاست این سازمان را بر عهده گرفته، همه را متعجب کرد.

او روز شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ و در سفر به خوزستان و بازدید از اداره کل استاندارد این استان به خبرنگار ما گفت: حدود ۷۰ هزار تن از ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین تاکنون از انبار‌های بندر امام خمینی (ره) خارج و به کشور‌های مبداء ارسال شده اند و هم اکنون نیز اقدامات لازم برای مرجوع کردن حدود ۱۵ هزار تن دیگر در حال انجام است.

خروج ذرت‌های آلوده از خوزستان با چراغ‌های خاموش و سکوتی تامل برانگیز


بیشتر بخوانید

انبار‌های بندر امام، مکانی برای گوشه نشینی ذرت‌های آلوده/ محموله‌ای که پس از ۶ سال همچنان بلاتکلیف است

سرنوشت ذرت‌های آلوده در پیچ و خم تصمیمات دولت/ معدوم‌سازی صحت ندارد

ماجرای ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده وارداتی به بندر امام خمینی(ره) به کجا رسید؟


شریعتی با بیان اینکه مجوز خروج از کشور ذرت‌های آلوده از ماه‌های قبل و از سوی سازمان ملی استاندارد کشور، نهاد ریاست جمهوری، دستگاه‌های قضایی و سایر دستگاه‌های متولی صادر شده است، اظهار داشت: علیرغم ابلاغ دستورات ستاد ملی کرونا مبنی بر استفاده از آن‌ها برای تولید الکل، اما این طرح عملی نشد و فعلا تمرکز بر مرجوع کردن آن‌ها است.

به گفته رییس سازمان ملی استاندارد کشور، استاندارد ما در بحث ذرت تغییر کرده، بطوریکه پیش از این ۵ ppm را مقیاس آفلاتوکسین قرار داده بودیم، اما در سایر کشور‌ها این مقیاس متفاوت است، برای انسان و دام شیرده مقیاس ۵ مدنظر است، ولی برای دام گوشتی آفلاتوکسین ۲۰ هم قابل قبول بوده و از قوانین جدید این موارد لحاظ شد و این تفاوت‌ها سبب شد که بسیاری از منابع کشور را هدر دهیم.

نکته جالب و قابل تامل درخصوص ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین این است که قبلا نتیجه آزمایش‌ها نشان داده که این محصول حتی برای تولید الکل و خوراک دام مناسب نیست و مضرات زیادی برای مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت، اما براساس آخرین اظهارات شریعتی، می‌توان از آن‌ها برای موارد مذکور استفاده کرد.

خروج ذرت‌های آلوده از خوزستان با چراغ‌های خاموش و سکوتی تامل برانگیز

اما چگونه می‌شود نتایج آزمایش‌ها و مضرات این محموله آلوده تغییر مسیر دهد و این آلوده‌های بد قدم که قبلا حتی برای تولید الکل مناسب نبودند، حالا قابل استفاده شده اند؟ از آنجا که پیداست از این پس هم باید الکل را در لیست محصولات سرطانزا قرار داد؟ علت تغییر جهت نظرات و استاندارد‌ها طی چندماه چیست؟ چه کسی یا کسانی مسئولیت حفظ سلامت مردم را در صورت استفاده از ذرت‌ها برای خوراک دام و الکل بر عهده خواهند گرفت؟ آیا ممکن است روزی سرطان هم بخواهد به واسطه مصرف این ذرت‌ها در صنعت و خوراک دام با کرونا ویروس رقابت کند و از آن سبقت بگیرد؟ آیا استفاده از چنین الکل‌هایی مردم را از چاله کرونا به چاه سرطان نمی‌اندازد؟

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
مگه مسئولین ما میذارن به مردم آسیب برسه؟خدا را شکر مسئول داریم برای حفظ انقلاب حتی سیلی به صورت سرباز هم میزنند چه برسه به دشمنان
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۱۶:۲۳ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
من سال 92 ازدواج کردم، یکبار هم طلاق گرفتم، الان بچم 7 سالشه، یعنی تکلیف آدمها روشن شد، تکلیف این ذرتها معلوم نشد
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۱۶:۲۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
وای بر مسئولان خیانتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
اینهمه ذرت تو کشور تولید میشه، چرا محتاج هند و برزیل هستید؟ چرا نظارت از مبدا نشده که این فاجعه اتفاق نیوفته
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۹:۰۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
تا کی باید مرغ همسایه غاز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
یعنی شرافتا باید 8 سال طول بکشه تا مرجوع کنید؟ کِرم و حشره که سهله، فکر کنم اژدها توشون پرورش پیدا کرده بعد از اینهمه سال...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
چه گُلی به سر خوزستان و مردمش زدی که حالابا اعتماد به نفس کامل ریاست سازمان استاندارد کشور هم شدی؟ خوزستان که نابود شده، کم کم خالی از سکنه میشه تا منابع و ثروتهاشو بخورید و بریزید تو حساباتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
چرا آزمایش های قبلی برای تولید الکل رد شد، ولی حالا جوابش مثبت شده؟ اقای شریعتی دقیقا داری چه بلایی سر ملت ایران میاری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
راننده کامیون بودم یکونیم ساله بازبشست شده ام انقدراین ذرت های فاست رابارکامیونهایمان میزدن ببر این شهراونشهر احطاازبنادرهای شمال کشور خداشاهده بارذرت درکارخانه ها ودامداری ها بردم که کارشناس تابازدید میکرد قبول نمیکرد برگشتش میزد تاتماس میگرفتم به انبار یاباربریها کجا برک کرایه رفتوبرگشتم چی میشه 10دقیقه بعدصدامیزدن اقای راننده بیا تخلیه کن من تامیگفتم چی شد میگفتن تخلیه کن کرایه توبگیر حرفم نزن تخلیه برو خدا خودش گواهه ،،،اگرچیزیم تهش مانده باشد اینم میدن خورد دامها وملت یه دانه اش برگشت نمیخورد به کشورصادرکننده خیالتون راحت موادمیزنند داخلش روغنشومیگیرند باعلوفه های دیگرداخلش میکنند کبایدبشه میدن به خورد گاو مرغ کوسفند وغیرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
فلانی استاندارد بود زیر لب یه چیزهایی مزه مزه میکرد تازه فهمیدیم برای مرگ مردم دعا می کرد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
فکر کنم این ذرتها رو یواشکی به خورد مردم و دامها بدهند..چون تجربه ثابت کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
کشور ما نیازی به دشمن خارجی ندارد چون سالهاست که این مردم همیشه در صحنه در هرجا و هر شغلی هستند با آرامش کامل همدیگر را نابود میکنندددد!!!!درود براین کشور و مردم چندین هزار سالهههههه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۰۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
نگران نباشیدفکر کنم وقتی نصف مردم سرطان گرفتن بعد انشالله رسیدگی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
خدا بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
خدا به دادمان برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
تحقیق کنید آیا تاکنون در کشور برای تولید الکل استفاده شده یا خیر؟
هرچه بگندد نمکش میزنند
وای به روزی که بگندد نمک
الکل فقط مصرف ضدعفونی در شرایط کنونی کرونایی نداره و در بیمارستان و بخش بهداشت درمان نیز مورد استفاده بیماران است! و حال این الکل عامل تولید سرطان در جامعه شود؟!
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۱:۰۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
بیل کلنگ واردمیکردندبهتربودتاذرت آلوده.
Iran (Islamic Republic of)
سپیده عزتی
۱۰:۵۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
ما به حیوانات و پرنده هامون ذرت دادیم و خیلی هاشون مردند الان دلیلش را میفهمم . نخیر وارد بازار شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
بیش از30ساله واردشهرها شده خیالت تخت این همه مریزی براچیه همین موادهای وارداتی است نفت سیاه ازپالشگهاهای کشورمیرود بندرها براصادرات وغیرو همون تانکرهارابایک اب بحساب خودشون شستوشومیدن درصورتیکه محاله شسته وتمیز بشه همونجا مواد روغن نباتی غذایی یااین روغن های سرخ کردنی میزنند داخل همون تانکرها برمیگرده درشهرشای کشور داخل کارخانه های روغن خوراکی تخلیه میشود بله اینست بهداشت ما پول فقط پول پول پول دزدی غارت فقر مسعولان برکت رابریده اند ،نه خداوندجهان افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
پول چه چیز کثیفیه ، برای به دست آوردنش بعضی ها هر کاری میکنن و جان مردم براشون مهم نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
این خیانته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
آیا آقا ی شریعتی خودش حاضر استفاده کنه اینکه میگه تا ۲۰ppmضرر نداره این ۵پس خودش خانواده اش استفاده کنن بعد مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
به نظر شما چرا شریعتی رئیس استاندارد شد،چون راحت این مجوز رو میده.چون بار و معلومات نداره و برای این کار این پست رو بهش دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
سلامتی و زندگی مردم نکته ای که نباید فراموش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
خیر آقا ذرتهای هندی را بجای ذرت برزیلی وارد بازار کرده و بجایش ذرت سالم برزیلی را بارگیری و صادر کرده اند این یک شگرد برای فریب و دور زدن قانون بوده است از دلالها و پول پرستان بعید نیست صد البته با چراغ سبز
وسکوت دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
باتوجه به اهمیت سلامت جامعه در این خصوص قوه قضاییه باید ورود کند تا ابهامات شفاف شود