درج قیمت تولیدکننده روی کالا از جمله مواردی است که می تواند سوداگری و دلالی را کاهش دهد اما این روزها منجر به سردرگمی مردم شده است.

درج قیمت تولیدکننده روی برخی اقلام تا به امروز در ۴ مرحله عملیاتی شده است. طرحی که طبق بند ۲۳ طرح اقتصاد مقاومتی با عنوان "شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار" قرار است به کاهش سوداگری ها در بازار اقلام اساسی و غیر اساسی ورود کند.

درج قیمت تمام شده تولید پس از اجرا به فروشگاه ها و خرده فروشی ها رسید. اما با مشکل درج قیمت روی قفسه ها و نامشخص بودن نرخ برای مصرف کننده مواجه شد.

در این طرح، فروشندگان می‌بایست قیمت را با احتساب سود ۱۰ تا ۳۰ درصدی و محاسبه مواردی نظیر هزینه حمل روی قفسه درج کنند؛ موضوعی که در بررسی‌های میدانی خلاف آن به اثبات رسید.

در بررسی‌های میدانی بودند مردمی که برای خرید حتی دست به ماشین حساب تلفن همراه شده و مجبور به محاسبه نرخ حداکثری کالاهای مورد نیازشان می شدند. 

آقای فاطمی امین، وزیر صمت دیشب در برنامه نگاه یک گفت: طبق ماده ۱۵ قانون نظام صنفی، تمامی فروشندگان ملزم هستند که قیمت مصرف کننده را روی قفسه درج کنند و نباید سردرگمی ایجاد شود که فروشنده قیمت کالا را بیش از حد بالا ببرد. در دوران گذار تصمیم گرفتیم که هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف کننده با حداکثر ضرایب قابل تغییر، روی کالا درج شود تا این سردرگمی به وجود نیاید.

 آقای تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کرد که قرار است تا سه هفته آینده قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده همزمان روی سامانه ۱۲۴ و دیگر اپلیکیشن‌ها در دسترس باشد تا به توزیع‌کننده برای محاسبه قیمت و مصرف‌کننده برای رصد قیمت‌ها کمک کند.

رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت در توئیتی نوشت که از سه‌شنبه ۱۷ اسفند باید در گروه کالا‌های خوراکی پرمصرف، علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده نیز روی کالا‌ها درج شود.

طرح درج قیمت تولیدکننده، جریان مبادله  و توزیع شفاف می‌کند

به گفته احسان سقایی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران  مابه‌التفاوت قیمت درج‌شده بر روی کالا توسط تولیدکننده و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده یک عدد مشخصی خواهد بود که باید این مبلغ بر روی کالا درج شود و در صورت اجرا نشدن آن واحد صنفی که مرتکب تخلف شده است توسط بازرسان اصناف و وزارت صمت جریمه خواهد شد.

او گفت:طرح درج قیمت تولیدکننده، جریان مبادله و قیمت را بین زنجیره ارزش تامین، لجستیک و توزیع شفاف می‌کند. همه بنگاه‌های اقتصادی از این شفافیت استقبال خواهند کرد.

درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولیدکننده روی کالا‌ها

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است: همچنین ۸۴ هزار قلم کالا با قیمت تحویل درب کارخانه به شرکت‌های پخش داده شده که گاهی تا ۱۶۰ درصد رشد قیمت توزیع داشتند و پرسش اصلی این بود که هزینه تولید بالاتر است یا هزینه توزیع و همه جواب‌ها نیز این بود که هزینه توزیع کمتر از تولید است، پس باید دید که چرا این اتفاق می‌افتاد.

او گفت:اگر کالایی بیشتر از ۳۰ درصد قیمت تولید فروخته شود، گران‌فروشی به حساب خواهد آمد، ضمن این‌که درج نشدن قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی قفسه‌های فروش علاوه بر تخلف، باعث سردگمی مصرف‌کننده شده است.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، همه تولیدکنندگان مکلف هستند در سامانه ۱۲۴ قیمت تولیدکننده را درج کنند و حداکثر ظرف یک ماه آینده روی اپلیکیشن‌های موجود در کشور هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف‌کننده را خواهیم داشت که این اطلاعات هم برای مصرف‌کننده و هم برای فروشنده در دسترس خواهد بود.

اجرای درج قیمت مصرف‌کننده از سال ۱۳۶۷ (۳۳ سال پیش) شروع شد. در آن زمان هم ابتدا گفته شد قیمت مصرف‌کننده درج شود و بعد بیان شد قیمت توزیع، پخش و خرده‌فروشی نیز به آن اضافه شود که در نهایت همان قیمت مصرف‌کنندگان، اجرایی شد. ما امروز ابهامات تخفیفات ۵۰، ۶۰ درصدی داریم که برای همه این پرسش را مطرح کرده که فروشندگان چقدر سود می‌کنند که این تخفیفات را ارائه می‌کنند.

فاطمی امین گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا از ۳ ماه پیش آغاز شده و تا پایان تیر ۱۴۰۱ تمام کالا‌ها را وارد این طرح خواهیم کرد.

یعنی پایان درج قیمت مصرف کننده روی کالا، تابستان سال آتی است و در این فاصله ها توزیع کنندگان و فروشندگان باید در محاسبه و درج قیمت قانونی کالاها آبدیده شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مردم بیچاره
۱۷:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا فکر میکنین مسئولی نا دانسته این کار رو کردن؟!
اصلا اتفاقا کاملا دانسته بوده. هرج و مرج و سردرگمی مردم همیشه نیاز بوده و هست. این مدلیش رو تا حالا نداشتیم که اونم خدارو شکر درومد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
فقط می تونم بگم...متأسفم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۳۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه هزینه های بی تجربگی و ناکارآمدی مسئولین را همواره مردم پرداخته اند و هیچ رسانه ای هم صدای آنان نبوده است. و بازخواستی هم در کار نیست. در همین ابتدای کار حداقل ۲۰درصد تورم خاموش در قیمت ها را شاهد هستیم . دولت هم به دروغ می تواند ادعای کاهش تورم را داشته باشد. و رسانه ها هم تریبون آنها هستند بجای اینکه زبان مردم باشند.
Iran (Islamic Republic of)
سید جلال
۰۵:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۱
اینم از دولت رییسی . جالبه بازی جدیدی هست .. قشنگ مثل بچه ملت گول میزنند آخه بگو قیمت تولید کننده دیگر چه صیغه ای هست..این یعنی فروشنده هر چی دلت میخواد قیمت بزار بفروش..گرونی گرونی گرونی،ته نداره ملت به ستوه اومدن..
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۸:۱۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
خوش به حال مغازه دارها شد. دولت اینکاره کرده که بگه گرونی وجود نداره. من جنس ۹۵۰۰ رو ۱۴۵۰۰ خریدم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
من چند قلم جنس خریدم شد 25000 قیمت تولید کننده ولی من 45000 پرداخت کردم می شه بگید کجای این طرح به نفع مردم هست البته به نفع مردمی که مغازه دارند هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
هنوز این طرح رو نفهمیدم که دقیقا رو چه کالاهایی هست و ما از کجا باید بفهمیم که گرون نخریدیم
دیروز از سوپر مارکت خرید کردم فقط یه قلم جنس که روش ۱۴.۵۰۰ قیمت خورده بود رو دقیقا ۲۰ تومن خریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
دولت با اینکار فقط خواست مردم رو بیشتر فقیر کنه و خودش رو غنی
بعدش اگر کسی هم نسبت به قیمت اعتراض کنه بگه خودتون به خودتون رحم نمیکنین ما قیمت تولیدی زدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آقا ما عمده فروشی مواد غذایی داریم خداازتون نگذره با این طرح هایی که میدین.یعنی چی فقط یه قیمت زدین رو‌جنسا؟؟؟؟؟؟
از جونمون سیرمون کردین.
شماکه بلد نیستی شماکه چیزی حالیت نیست برو ......
ثانیه ای جنس گرون ثانیه اییی
چرا شما دارین چه .....میکینی پس؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
عقل تو سر اونی که نیاز داره بذار... الهی آمین.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۴۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مشکل و بدبختی ما ملت اینه که هم مسئولین سواد کافی ندارند هم خبرنگاران و خبرگزاری هامون ب درد نمیخورن، یعنی همون اول هیچکس نمی‌دونست که یا درج قیمت تولید هرج و مرج و سردرگمی برای مردم به وجود میاد؟ یعنی یه پیرزن 60ساله میخواد بره یه ماست بخره باید ماشنی حساب بگیره دستش کف فروشگاه تا قیمت حساب کنه؟ اینو که قبل اجرا همه مردم عادی هم فهمیدن و راجع بهش حرف میزدن اون وقت شما ها همینم متوجه نشدید؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۴:۰۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
ای خدااااا چرا مسولین ماااا انقدر شووووت میزنن،مگه این ها تحصیل کرده نیستن ؟
وقتی رئیس جمهور مملکتمون مدرک سیکل داره وایی به حال بقیه وزیران مدیران مملکت
دولت انقلابی وزیران انقلابی مجلس انقلابی،لعنت بهتون که خودتون رو میچسبونید به انقلاب و انقلاب رو خراب میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
درج قیمت تولید کننده باعث افزایش مجدد کالا شده یعنی تولید کننده قیمت ها را بالا می زنه از طرف دیگه دست فروشنده نیز باز است تا ۳۰ درصد دوباره روی قیمت اضافه کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
مزخرف ترین و بی معنی ترین طرح نوشتن قیمت تولید کننده روی اجناس هست اخه بابا خدا بهتون عقل بده این چه کاریه اینجوری بدتر هرکی هرکی میشه شوزشو دیگه دراوردید خاک عالم تو ،،،،،،،،،،،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
نام آشنا
۲۱:۰۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
فرض کنیم قیمت کالائی 10 هزار تومان است و فروشنده باید ده درصد مالیات بدهد پس هزار تومان مالیات ان کالا میشود و 9 هزار تومان هم نصیب فروشنده. حال اگر فروشنده قیمت کالا را به 15 هزارتومان برساند باید ده در صد مالیات بدهد که میشود هزار و پانصد تومان مالیات و خودش سیزده هزار و پانصد تومان عایدش میشود . در اینجا از این اضافه قیمت کالا پانصد تومان اضافی گیر دولت میاید و چهار هزار و پانصد تومان هم گیر فروشنده بنابراین دلیلی ندارد که دولت بخواهد درامد خودش از مالیات را کم کند برای همین به طور جدی با گران شدن مبارزه نمیکند. به همین سادگی !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
آقا جنس مال همین ماه خریدیم،فروشنده چندتومن گرون تر داد،گفتم این قیمتش ارزونتر زده،می گه کارخونه گفته ،یعنی چی؟!!وقاحت تا این حد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
کی نظارت می کنه؟؟سوپری محله ما، روی قیمتها را ماژیک میکشه قیمت دلخواهش را می زنه!!
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۰:۲۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
هر طرحی که مسئولین میدهند فقط برای مردم مشکل ایجادمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
قیمت تولید کننده را بزتی چوطو دو و نیم برابر بفروشیم اخه قبلا ما قیمت رو را مشتری نیدید کلی رو اون ماه تور نیدادیم حالا جه خاکی بر سرمون میشه باید یه فکری ور داریم تولید کننده کمی بالاتر بزن بزنی بعد زیر اون حساب کتی مشتریتم هنیشه باز کلا سر مشاریما هنیشه اوه کو مثقالن ذره خیرا یره شره ‌کو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
هر دو از این باغ بری میرسد:)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
قرار بود از مصرف کننده حمایت بشه شد از تولید کننده. ... حمایته یآ حماقت
Canada
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اکثراً نصب قیمت روی کالاها را رعایت نمی‌کنند ،فقط باید یک قانون بازدارنده باشد ،چون مسولین اتاق اصناف خودشان مغازه دارن باید کسی مسولیت مبارزه باگرانفروشی را به عهده بگیرد که نعفی نداشته ،بایدیک اداره قوی ،ودرتمام منطقه تهران باشد ،فقط نظارت بازدارنده جریمه فایده ندارد ،
Canada
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اکثراً نصب قیمت روی کالاها را رعایت نمی‌کنند ،فقط باید یک قانون بازدارنده باشد ،چون مسولین اتاق اصناف خودشان مغازه دارن باید کسی مسولیت مبارزه باگرانفروشی را به عهده بگیرد که نعفی نداشته ،بایدیک اداره قوی ،ودرتمام منطقه تهران باشد ،فقط نظارت بازدارنده جریمه فایده ندارد ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
برادرم من در یک شرکت توزیعی بزرگ انبار دار هست می گوید از روزی که قرار شد درج قیمت تولید روی کالا ثبت شود این توزیع کننده گان چون سود 40 درصدی می کردند قبلاً خیلی شاکی هستند و شدید مخالفت می کنند ، نمونه همین شرکت فرهمند (تولید شکلات ، کاکو و ... مسولین بروند ببیند تولید ۶ ماه پیش چقدر بوده و در اسفند ماه چقدر است ، به گفته برادرم در ایام پایانی سال این شرکت هرشب ۴ کانتر بار برای شرکتشان می فرستاد امسال شبی یکی هم به زور و مابقی شرکتها این وظیفه سازمان حمایت هست که چرایی تولید کمشان را بررسی کنند .
Germany
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
در صورتی درج قیمت تولید کننده مفید است ، که در کنار آن قیمت مصرف کننده نیز درج گردد ! در غیر اینصورت نه تنها درج قیمت تولید کننده مفید نیست بلکه مضر هم است ! تلورانس ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد سود و با قیمت حمل ، مصرف کننده را سر در گم می کند ! و سود این تلورانس سود را دلالان و یا توزیع. کنندگان می برند و مردم متضرر ..‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
خب وقتی قیمت روی کالا عزیزان نمی فروشند چیکار باید کرد
چند روز پیش در یکی از مغازه ها کالایی رو انتخاب کردم با قیمت مصرف کننده درج شده 18 هزار تومان اما فروشنده با قیمت 26 هزار تومان میفروخت با این توجیه که قیمت هایی که روی کالا درج میشه الکیه و حتی به ما فروشنده ها هم بالاتر می‌فروشند.
اگر قرار است با این وضع قیمت ها درج بشه هم بهتر این همه نیروی انسانی و هزینه صرف نشه
باتشکر
Germany
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
وقتی حمل ونقل کالا گرانتر نبود قیمت مصرف کننده مهم بود الان که حمل ونقل گرانتر شده قیمت تولید کننده مهم شده تا کرایه و سود و... را بیچاره مردم بدهند. عجب بازی زیبایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
بابا خسته شدیم با این نظارتا.یک قلم جنس خریدم قیمت روش زده ۲۱هزار.فروشگاه بمن داده ۲۷هزار میگم چرا؟روش که زده ۲۱هزار!میگه آقا اینجا جنگله میبری ببر نمیبری جان سلامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
هرچه فکر میکنم عقلم به جایی نمیرسه که چرا مسولین گوگولی مگولی ما چرا اینقدر این جوری هستد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
دزدان نتوانند درست کنند چون فکر دزدی فرصت نمی دهد که نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
کاربران محترم دولت راه دزدی را باز گذاشته هر هرچقدر بخواد میکشه رو جنسها میفروشه آخر سر هم دیگه کسی شاکی نمیشه از گرونی چون از قیمتهای واقعی مردم بی اطلاع هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
من از سایت124 دات ای ار شکایت کردم از یک فروشگاه.الان دو هفتست همش میزنه در حال بررسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
قیمت تولید و قیمت مصرف کننده درج شود. هم مردم تفوتشو متوجه می شوند و هم سردرگم نمی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
سردرگمی نداره کارخانه ها علاوه بر قیمت خریدقیمت فروش راهم درج کنند مشکل حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ايراني متهير
۱۲:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
3 درصد سود هلال اسلامي كجا رفت كه به يكباره سود 30 درصدي بايد روي اجناس بكشند تا كجا مردم را بازي ميدين از ملت نميترسين از خدا بترسين , كجا رفت آن معجزه هاي قوم لوت و ثمود و عاد كه خدا ظالمان را به درك واصل ميكرد آيا نعوذ بالله خدا هم عوض شده يا زورش به ظالمان نميرسه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
فروشنده ها هر کدوم یه قیمت میدن، حداقل قیمت مصرف کننده رو متوجه میشدیم حداکثر چه قیمتی هست، الان روی سس گوجه فرنگی ک قیمت تولید کننده ش21هزار تومنه هر مغازه تا 28 هزار تومن میفروشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
ایران صد سال دیگه هم درست نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
یعنی قیمت تمام شده روی کالا زدند اما نسبت به قبل حداقل 10 درصد گران شده است مثلا نوشابه را قبلا 8000 می خریدیم 8500 می فروختیم اما حالا قیمت تمام شده روی نوشابه خرده 9500 تومان و کمتر از این قیمت هم کارخانه نمی فروشد بعضی از کارخانه ها هم 10 درصد از قیمت تمام شده فقط هزینه پخش می گیرند کلا همه اجناس نسبت قبل گرانتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
من مدیر تولید یه شرکت صنایع غذایی معروف هستم ...
و الان از شرکت پیام میدم..
اکثر قیمت گذاری ها ساختگی و توافق فروشگاه ها و کارخانه داران هستش و هر قیمتی به اتاق بازرگانی صنعت معدن بدهند 5 روز دیگه مجوز برای افزایش قیمت برای ما صادر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
این دیگه چه مسخره بازیه قیمت تولیدکننده میزنن روی کالاها اونوقت هر کی هر قیمتی دلش میخواد میده و باعث شده مردم دقیقا ندونن چه قیمتی باید بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
باید قیمت مصرف کننده هم بزنن تا فروشنده هر قیمتی دلش خواست نگوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار 100 درصد است این یعنی......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
خاک بر سرتان
قیمت تخم مرغ را هم در یک روز نمی توانید ثابت نگه دارید
-
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
این طرح کاملا اشتباهه.
دولت وظیفه خودش انداخته گردن مردم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
واقعا موقع خرید گیج میشیم
روش یه قیمت نوشته موقع حساب یچیز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۹:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
این طرح فقط باعث گرانفروشی فروشگاه ها و ظلم به مصرف کننده میشه. مصرف کننده از کجا بدون که قیمت محصول چند هست؟ برای هر قلم جنس چرتکه بگیره دستش؟ چه طرحی که تو کل کشورهای صنعتی هم انجام نشده ولی تو کشور ما قرار انجام بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
خب تو چندتا پیامک مردم رو آگاه کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
میگن یه دیوونه یه سنگی رو میندازه تو چاه که صدتا عاقل نمیتونن در بیارن. از این به بعد مردم باید یه ماشین حساب هم موقع خرید همراهشون داشته باشن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
طرف با شلوغ بازی رفته جنگل و دریا آزاد بکنه .سر مردم رو گرم کرده راه دزدی جدید باز کرده تو معاش مردم .خر خودتی سید قلابی دله دزد آستان قدس رضوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
شما که از دریا خواران یا جنگل خواران محترم نمی باشید؟
آخرین اخبار