خدایی گفت: در جلسات اخیر مقرر شد شهرداری مشهد بخش مربوط به خودش را اجرایی کند یعنی شهرداری مشهد آن بخش از مسیر آزادراه مشهد- چناران را که صرفاً در «محدوده شهر مشهد» قرارگرفته است، تکمیل کند که این موضوع وفق وظایف شهرداری است و بیرون از محدوده شهر مشهد را به سهم وزارت راه و شهرسازی اضافه کنیم.
او گفت: توافقنامه مذکور عملاً منتفی شده بود، زیرا اتفاقی رخ نداده و دوطرف کار را به دیگری محول میکردند مثلاً قرار بود تغییرات کاربری مدنظر شهرداری انجام شود یا بحثهای اعتباری بوده که ظاهراً انجامنشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: حتماً تا سال آینده این مسیر از بنبست خارج خواهد شد و مهمترین هدف و برنامه ما دستیابی مشهد به کنارگذر شمالی و در ادامه به محدوده شاندیز است که کمک زیادی به ترافیک مشهد خواهد کرد، این پروژه چند سالی است که در چرخدندهها گیرکرده بود که با پیگیریهای انجامشده تحرکی بعد از دو سال صورت گرفته و عملیات خاکی قطعه مدنظر انجامشده و تا پایان سال آینده کنارگذر شمالی به آزادراه مشهد- چناران متصل خواهد شد.
خدایی گفت: با توجه به سهمیه قیر اختصاصی که به این پروژه دادهشده تا سه ماه دیگر بخشهایی از این مسیر آسفالت خواهد شد.
معاون عمرانی استانداری گفت: این پروژه در دو بخش تعریفشده است، قطعه نخست از مشهد تا کنارگذر شمالی است که تقاطع این آزادراه با کنارگذر است و قطعه دوم، ادامه مسیر آزادراه بعد از کنارگذر شمالی تا چناران است، قطعه نخست اکنون با سرعت خوبی در حال پیشروی است و این بخش، دو سه چالش اصلی در حوزه تملک اراضی دارد که قسمتی از آن با ورزشگاه ثامن است که تا پایان سال رفع و عملیات در این مسیر انجام خواهد شد و بخشی هم با اراضی شهرک صنعتی تداخل دارد که با دستور قضایی صادرشده و بخشی هم محدوده نزدیک مشهد است که محل اختلاف است و مسئله توافقات صورت گرفته با شهرداری مشهد است.
بیشتر بخوانید
شهردار مکتوب درخواست دهد
اسماعیل احمدی، نماینده وزارت راه و شهرسازی گفت: بنا بر این بود که شهرداری ۵ کیلومتر ابتدایی این مسیر را متقبل شود، اما به دلیل اینکه با مشکل حقوقی مربوط به محدوده شهر روبه رو شدند و تیم شهرداری مشهد تغییر کرد، این کار انجام نشد.
او گفت: درباره سخنان شهردار مشهد مبنی بر این که وزارت راه و شهرسازی جبران مبالغ ریالی را در قالب «تهاتر» و «اعطای مجوزها» به شهرداری مشهد داشته باشد، هیچ درخواستی از سوی شهرداری مشهد به دست ما نرسیده است، آن چه را شهرداری میخواهد، باید مکتوب کند تا در روال اداری قرار گیرد.
نماینده وزارت راه و شهرسازی گفت: بخشی از مسیر ۵ کیلومتری (۳ کیلومتر) خارج از محدوده مشهد است و باید این محدوده از نظر تقسیمات کشور، مشخص شود تا ما بتوانیم هزینه کنیم.
احمدی گفت: بهمنظور تعیین تکلیف ۵ کیلومتر ابتدایی مسیر آزادراه مشهد- چناران مقرر شد وفق صورتجلسه سال ۹۸ شهرداری مشهد و شرکت زیرساخت و توسعه حملونقل، اقدامات عملی در راستای اجرای تفاهمنامه انجام دهند.
او گفت: درحال حاضر یک قطعه ۶ کیلومتری این مسیر آماده آسفالت است و تا مدتی دیگر هم ۴ کیلومتر بعدی آسفالت خواهد شد و اگر تأمین مالی شود میتوانیم قطعه اول را به بهرهبرداری برسانیم.