کمبود منابع آبی و خشک شدن رودخانه زاینده‌رود یکی از چالش‌های اقلیمی است که اصفهانی‌ها با آن دست به گریبان هستند.

کمبود منابع آبی و خشک شدن رودخانه زاینده‌رود یکی از چالش‌های اقلیمی است که مردم استان اصفهان با آن دست به گریبان هستند.

این رودخانه هر چند روزگاری عنصری هویت‌بخش و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان بود، ولی امروز به نمادی از چالش خشکسالی کشور و استان تبدیل شده است. برنامه سازگاری با کم آبی با ۵۳ زیر برنامه در فصل‌های مختلف به تصویب ستاد ملی سازگاری با کم آبی رسید و در برنامه هفتم توسعه باید تمامی محور‌های آن عملیاتی شود.

طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و استان اصفهان به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسید و عملیات اجرای جدی برای انتقال آب آغاز شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به مشکلات کلانشهر اصفهان، گفت: خشکی زاینده‌رود شاخص‌ترین معضل استان اصفهان است که در نتیجه توسعه ناپایدار طی دهه‌های گذشته به وقوع پیوسته و باعث شده تعادل بین مصارف و منابع به ویژه در بحث استفاده از آب را به هم بزند و با مشکل کمبود منابع آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود باشیم.

مهران زینلیان می گوید: در سه ماه اخیر با توجه به استقرار مدیریت جدید در استان اصفهان به نظر رسید نخستین راه حل مشکل آب به عنوان بزرگ‌ترین مشکل محوری استان که مسائل زیست محیطی فرونشست و آلودگی را به وجود آورده، شناخت و تبیین مساله به صورت واضح و شفاف است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: هدف ما احیای رودخانه زاینده‌رود و جاری شدن آب در رودخانه است اگر چه این مهم حتما نیازمند صرف انرژی و زمان مقتضی خودش است و مشکل ۳۰ ماهه را در ۳ ماه نمی‌توان حل کرد، ولی تمام تلاش ما این است با دسته‌بندی مسائل بتوانیم موضوع را به نتیجه برسانیم.

به گفته او  در این راستا بسته راهکاری طراحی و پیشنهاد شد که با دستگاه‌های ذی ربط آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، محیط زیست و همه ذیربطان استانی و ملی جلساتی برگزار و نقطه نظرات آن‌ها گرفته شد و خروجی این جلسات ذیل۵ محور تدوین شده است.

زینلیان گفت: خواسته یا ناخواسته در سال‌های گذشته برخی مصارفی بر حوضه زاینده‌رود تحمیل شده که بخش بسیاری از آن‌ها غیرمجاز است.

او معتقد است  به طور یقین چاه‌های آبی که در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و ... زده شده هیچکدام مجوز قانونی ندارند، ولی به هر حال با این آب استحصالی غیرقانونی مجموعه‌ای شکل گرفته و باید این چاه‌ها مسدود المنفعه بشوند و آن‌ها هم به فکر راه‌های قانونی باشند.

خشکی زاینده‌رود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: بخش دوم راهکارها، کاهش مصارف مجاز است و ما باید باور کنیم که در منطقه‌ای با اقلیم خشک هستیم و به هر حال میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش حدود ۵۰ تا ۶۰ درصدی مواجه بوده بنابراین ذخائر آبی استان اصفهان محدود است . 

او  گفت:  تامین منابع آبی جدید برای استان اصفهان، سومین راهکار است  لذا اقدامات بسیار خوبی از گذشته صورت گرفته و بحث مطالعات تا حدودی انجام شده و مباحث زیست محیطی خاص خودش را دارد و حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کریدور مختلف طول مسیر‌هایی است که آب از خلیج فارس یا دریای عمان از استان‌های مختلفی خط لوله عبور می‌کند و همچنین مسائل زیست محیطی خلیج فارس هم مطرح است.

زینلیان می گوید: چهارمین راهکار مدیریت کیفیت آب است، بخشی از فاضلاب‌های شهر‌هایی که در مسیر وجود دارد به رودخانه زاینده‌رود وارد می‌شود و آب را آلوده می‌کند باید موضوع پساب که یکی از منابع در دسترس ماست تصفیه تکمیلی آن و کیفیت آب به گونه‌ای بالا برود که بهره‌وری بیشتر داشته باشد.

او گفت: تامین معیشت و اقتصاد مردمی که وابسته به آب حوضه زاینده‌رود هستند پنجمین راهکار است که می‌تواند فشار را از روی رودخانه بردارد. ما باید بپذیریم که سال‌های سال کشاورزی حرفه عده‌ای از مردم بوده و نسل به نسل منتقل شده و با شرایط اقلیمی فعلی با کاهش ۵۰ درصدی کشاورزی مواجه شدیم بنابراین یکی از دغدغه‌های ما این است که بتوانیم معیشت‌های سازگار از جمله کشت گلخانه‌ای را جایگزین کنیم و صنایع پاک کمتر وابسته به آب را گسترش بدهیم.

خشکی زاینده‌رود

ذخیره سد زاینده رود در روز گذشته به ۱۶۱ میلیون متر مکعب رسیده است 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت:  ذخیره سد زاینده رود در روز گذشته به ۱۶۱ میلیون متر مکعب رسیده که مقدار آبی که باید پشت سد باشد نسبت به فصول سال متفاوت است در کمترین مقدار چیزی حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده و بر این اساس حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب پیش‌بینی ۳ ماه آب شرب اصفهان است که مربوط به زمانی است که انتظار بارش‌های پیش رو را داشته باشیم.

به گفته او  تامین آب شرب اولویت ماست و خوشبختانه در این مورد جای نگرانی نیست و بیشترین نگرانی ما مربوط به مباحث زیست محیطی، رودخانه زاینده‌رود، تالاب گاوخونی، کشاورزی است که امیدواریم این مشکلات نیز برطرف شود.

زینلیان  می گوید:  حرف جدیدی برای احیای زاینده‌رود نمی زنیم تنها کار متفاوتی که در این مدت انجام شده این است که آنچه که به عنوان راهکار در جا‌های مختلف مطرح شده همگی یکپارجه شدند و باعث شده دستگاه‌های مختلف اجرایی حداقل یک حرف را بزنند، ما خواستار اجرای قانون برای حوضه زاینده‌رود هستیم و معتقدیم اگر قانون می‌گوید بارگزاری اضافه نباید اتفاق بیفتد، واقعا نباید بیفتد.

در حال حاضر سالیانه صنایع استان اصفهان بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی و زیرزمینی حوضه زاینده‌رود مصرف می‌کنند. امیدواریم با تدابیری که اتخاذ می‌شود فضای آرام بخشی در استان اصفهان ایجاد شود.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی
۱۷:۵۱ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
جمعیت شهر اصفهان باید به غرب استان گسترش یابد و تا جایی که امکان دارد صنایع آب بر و فرسوده جدید به استان زیبای اصفهان وارد نشوند و استان ما ،استان گلخانه ای کشور و کشتهای گلخانه ای و هیدروپونیک شود ،همه صنعت های فرسوده آب بر تعطیل و منتقل شوند و صنایع پیشرفته و صنایع بسته بندی و صنایع الکترونیک و صنایع خودروهای برقی و صنایع نیروگاه‌های خورشیدی و صنایع مهندسی پزشکی و غیره ،جای خود را با صنایع سنتی عوض کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
باید همه قبول کنیم و باور داشته باشیم که در کشوری خشک و بیابانی زیست و زندگی میکنیم نه در جنگلهای بارانی و نه در مناطق پر بارش و سیل آسای جهان ،باید قبول کنیم گذر رودها و گذراندن رودها در بیابان‌های گرم و سوزان سبب تبخیر هر چه بیشتر این رودها خواهد شد که باید چاره ای اندیشید و یا کف رودها را سنگفرش و یا سیمان کرد و ...
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
اصفهان و یزد و کرمانی که در هوشمندی و ستفاده از قنا صدها و چه بسا هزاران کیلومتر را در زیر زمین تونل و حفر کردند بسیار جای تعجب دارد که با دانش و فناوری اکنون نتوانند و یا نخواهند که آب از دریای عمان و یا خلیج فارس به کویر و شرق کشور نتوانند بیاورند ،همین صنایع بزرگ باید خود پیشگام شوند.