نخستین جشنواره استانی کالا و محصولات فرهنگی چهارمحال و بختیاری برترین‌های خود را شناخت.

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره استانی کالا و محصولات فرهنگی فیروزه امروز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و تولیدکنندگان آثار هنری و فرهنگی استان در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد برگزار و برترین‌های این جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

فراخوان نخستین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی چهارمحال و بختیاری همسو با هفتمین دوره جایزه ملی فیروزه، اواخر آذر امسال در بخش‌های عروسک‌های بومی و محلی، اسباب‌بازی و هدایای فرهنگی و در ۲ بخش کودک و نوجوان و همچنین بزرگسال منتشر و تا پایان مهلت ارسال آثار در دی‌ماه، ۷۰۰ اثر در دبیرخانه این جشنواره دریافت شد.

هیات داوران این جشنواره از میان آثار دریافتی در بخش عروسک‌های بومی و محلی، مجموعه عروسک‌های ساخته الهام عسگری کنارکی را به عنوان اثر برتر این بخش انتخاب کردند. در همین بخش نسرین علی‌پور احمدی و محبوبه منصوری بیدکانی به صورت مشترک دوم شدند.

صغری عالیپور با عروسک چهل گیس و هزارراه و زهرا حسین‌پور با عروسک مادر بختیاری هر ۲ در جایگاه سوم این بخش از جشنواره قرار گرفتند و از ام‌البنین خدابنده، سجاد ترابی، مهسا البرزیان، نازنین فرزانه، زینب هاشمی، زهرا محمدجانی و گروه هنری گلی نیز به عنوان شایسته‌گان تقدیر، تجلیل شد.

عنوان نخست بخش هدایای فرهنگی نخستین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی با نظر هیات داوران به زهرا اعلایی بروجنی تعلق گرفت.

نجمه خسروپور بروجنی و علیرضا کبیری سامانی به صورت مشترک عنوان دوم بخش هدایای فرهنگی را کسب کردند و فاطمه مسیبی دهکردی و ریحانه پیکار هر ۲ نفر جایگاه سوم این بخش را به دست آوردند.

یگانه اکبری بنی، ساغر رضایی، پری ضیا گهرویی و گروه هنری چرم دوزک نیز شایسته تقدیر این بخش از جشنواره شناخته شدند.

هیات داوران در بخش اسباب‌بازی، مجموعه آثار امیررضا مومنی را به عنوان اثر برتر این حوزه انتخاب و معرفی کرد و گراناز فرهادی مقام دوم را از آن خود کرد. موسسه تحقیقات صنعتی خلاقیت برتر بروجن و آریا عبدلی نیز به صورت مشترک رتبه سوم بخش اسباب‌بازی جشنواره را به دست آوردند.


بیشتر بخوانید


آقای شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این آیین با اشاره به دریافت ۷۰۰ اثر در دبیرخانه نخستین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی استان گفت: این تعداد اثر دریافتی موجب شد تا استان در مجموعه استان‌های شرکت‌کننده در هفتمین دوره جایزه فیروزه جز ۲ استان برتر کشور از نظر تعداد آثار دریافتی قرار گیرد.

ارسال این تعداد اثر از سوی هنرمندان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری در چهارمحال و بختیاری نشان‌دهنده بخش کوچکی از توانمندی‌ها، استعداد‌ها و ظرفیت‌های هنری و فرهنگی استان به شمار می‌رود که لازم است در همراهی با دیگر دستگاه‌های اجرایی برای حمایت و توسعه آن برنامه‌ریزی شود.

 مهمترین شاخصه برگزاری جشنواره‌هایی، چون کالا و محصولات فرهنگی به موضوع اقتصاد هنر باز می‌گردد، شرایطی که بتواند زمینه امرار معاش از هنر برای خالقان آثار هنری را فراهم کند و به گسترش شاخه‌های هنری نیز منجر شود.

 الزام دستگاه‌های اجرایی به تهیه محصولات هنری هنرمندان برای استفاده در برنامه‌های مختلف می‌تواند تا حدودی به تجاری شدن این محصولات و تولیدات کمک کند، اما از طرفی دیگر هنرمندان نیز باید آثار خود را با توجه به نیاز مخاطبان و با به کارگیری خلاقیت‌های هنری، تولید کنند.

 تلاش خواهد شد موزه و یا نمایشگاهی دائمی از محصولات تولیدی و دریافتی در دبیرخانه جشنواره برپا شود تا علاوه بر فراهم شدن زمینه معرفی هر چه بهتر آثار به مخاطبان، امکان رصد کیفی شدن آثار در مدت برگزاری چندین دوره از جشنواره نیز مهیا شود.

هیات داوران نخستین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی چهارمحال و بختیاری در بیانیه پایانی خود با اشاره به استقبال کم‌نظیر شرکت‌کنندگان، پیشنهاد میزبانی استان از دوره‌های بعدی جایزه ملی فیروزه را مطرح کردند. همچنین برگزاری پیش‌زمینه‌های اجرایی برای حضور هر چه بهتر خالقان آثار در بخش‌های مختلف جشنواره و آشناسازی تولیدکنندگان آثار هنری با ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارائه آثار از دیگر پیشنهاد‌های هیات داوران برای دستیابی بهتر به اهداف جشنواره بیان شد.

جایزه فیروزه در راستای حمایت از خودکفایی در حوزه تولیدات فرهنگ و هنر و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به موضوع خودکفایی در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگ برگزار می‎‌شود.

جایزه فیروزه (کالای فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی) تاکنون تجربه ۶ دوره برگزاری را پشت سر گذاشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار