اجرای قانون بیمه درمانی زوج‌های نابارور به کمک شیوه‌های نوین درمان ناباروری آمده تا چراغ زندگی خانواده‌های بدون فرزند را روشن کند.

کاهش نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد یکی از پیامد‌های جدی نگرفتن اجرای سیاست‌های کلی جمعیت است.

در موضوع رشد جمعیت علاوه بر تشویق و حمایت خانواده‌ها برای فرزندآوری باید از ظرفیت‌های خاموش نیز استفاده کرد که یکی از آن‌ها کمک به باروری زوج‌های نابارور است که ۲۰ درصد از زوجین کشور را شامل می‌شوند: به عبارتی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زوج نابارور داریم.

اصفهان با داشتن مراکز مختلف درمان ناباروری و استفاده از شیوه‌های نوین علمی در این زمینه از استان‌های موفق در این زمینه و حتی پذیرای مراجعانی از سایر کشورهاست.

اما در حالی که درمان ناباروری در اصفهان و ایران برای بیماران غیر ایرانی کم هزینه و ثمربخش است، بسیاری از زوجین ایرانی از پس هزینه‌های درمان ناباروری بر نمی‌آیند.

بهتر بگوییم علم درمان زوجین نابارور را داریم، اما پولش را نه؛ البته به تازگی طرح بیمه این خانواده‌ها اجرایی شده تا بال بیمه به کمک بال دانش بیاید و پرنده کوچک خوشبختی در خانه زوج‌های چشم انتظار فرزند به پرواز درآید.

فرزنداوری


گام‌های درمانی برای فرزندآوری

نسرین باقری کارشناس مامایی مرکز درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان گفت: اولین، آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین قدم برای باردار شدن، دارو درمانی است که پزشک معالج، مطابق با سن، شرایط و آزمایش برای زوجین تجویز می‌کند.

او مرحله بعدی را استفاده از روش IUI می‌داند و می‌گوید: چند نوبت سونوگرافی از زن و چند نمونه اسپرم از مرد گرفته می‌شود و بعد از این که تخمک خوب یافت شد، نمونه اسپرم آماده سازی شده، داخل رحم تزریق می‌شود.

به گفته کارشناس مامایی مرکز درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان، مرحله بعدی، IVF است که جنین شناسان زیر میکروسکوپ بهترین اسپرم را جدا و به داخل تخمک تزریق می‌کنند، جنین داخل محیط مناسب قرار می‌گیرد، پس از سه یا چهار روز جنین با کیفیت به رحم خانم تلقیح می‌شود و دو هفته بعد، مشخص خواهد شد که بارداری اتفاق افتاده است یا خیر.

بنابر آمار۳۰ تا۴۰ درصد از بانوانی که از این روش یعنی IVF استفاده می‌کنند تست بارداری شان مثبت می‌شود.

در سال ۹۹ حدود ۲۶ درصد از زوج‌های نابارور که تست بارداری آن‌ها پس از استفاده از یکی از روش‌های کمک باروری مثبت بوده، زایمان کردند که این آمار نسبت به سال قبل از آن، ۱۱ درصد بیشتر است.

باقری می‌گوید: بیشتر مشکلات ناباروری بیماران ما به علت سن بالای خانم است، چون سن ازدواج بالا رفته و هرچه که سن از ۳۵ سال بالاتر برود کیفیت تخمک‌ها و در نتیجه احتمال بارداری کاهش می‌یابد.

او می‌گوید: مشکل نازایی در شهر‌ها و روستا‌های کوچک به علت سطح فرهنگ، سواد، تحصیلات و وضع اقتصادی پررنگ‌تر است. از طرفی بسیاری از این بیماران با مشکلات روحی روانی ناشی از نازایی نیز مواجه می‌شوند.

مراکز ناباروری

درمان کم هزینه در یک مرکز جامع دولتی

مرکز درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان از سال ۱۳۷۸ کار خود را آغاز کرد و به علت افزایش تعداد، مراجعه کنندگان، به همت خیران در سال ۹۶ بازسازی شد.

 دراین مرکز دولتی، پزشکان متخصص زنان، اورولوژی و جنین شناس به زوج‌های نابارور خدمات ارائه می‌کنند. به زودی خدمات اهدای تخمک و رحم جایگزین هم در این مرکز از سر گرفته می‌شود.

کارشناس مامایی مرکز درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان، می‌گوید: با توجه به وضع مالی و اقتصادی، بسیاری از زوج‌هایی که به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند، وقتی با هزینه‌های بالای درمان روبرو می‌شوند درمان را رها می‌کنند.

این در حالی است که بیمه، خدماتی همچون هزینه معاینه و آزمایش‌ها را به بیماران می‌پردازد و ۷۰ درصد از هزینه دارو‌ها را متقبل می‌شود.

به عنوان مثال در مراکز خصوصی هزینه IUI حدود یک میلیون تومان است، اما این روش درمانی در مراکز زیرپوشش بیمه از جمله بیمارستان شهید بهشتی اصفهان، فقط ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

به گفته باقری، بعد از ورود زوج‌های نابارور به این مرکز دولتی، گذراندن آزمایش‌ها و مطلوب شدن شرایط، به طور میانگین، بعد از یک ماه درمان و هزینه کمتر از ۳ میلیون تومان نتیجه بارداری خانم مثبت می‌شود.

او می‌گوید: بیمه‌های خدمات درمانی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح روستایی است و فقط ۵ درصد از زوج‌های ناباروری که مراجعه می‌کنند بیمه نیستند که برای بیمه شدن راهنمایی می‌شوند.

کارشناس مامایی مرکز درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان می‌گوید: در این مرکز فریز جنین با مبلغ سالیانه ۶۰ هزار تومان و انتقال جنین به رحم مادر با مبلغ کمتر از ۵۰۰ هزار تومان انجام می‌شود.

باقری معتقد است  بسیاری از مردم اصفهان اطلاع ندارند که مرکزی دولتی انواع خدمات درمان ناباروری را ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: آرزوی ما در این مرکز این است که اولین مراجعه بیمار، آخرین مراجعه او باشد و در همان اقدام اولیه صاحب فرزندی سالم شود.

وام دولتی برای فرزنددار شدن

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به زوج‌های نابارور واجد شرایط وام ۴ درصدی می‌دهد.

به گفته کارشناس مامایی مرکز درمان ناباروری حضرت مریم بیمارستان شهید بهشتی اصفهان به خانم‌های کمتر از ۴۵ سال که مشکل نازایی شان را پزشک تایید کند، بر اساس هزینه آزمایش و دارو دست کم ۱۰ و حداکثر ۲۵ میلیون تومان وام داده می‌شود.

باقری می‌گوید: پارسال ۱۵۰ نفر و امسال ۳۰۰ نفر از مراجعان مورد تایید مرکز درمان ناباروری حضرت مریم این وام را دریافت کرده اند.

به گفته او گاهی اوقات بیمارانی که صاحب فرزند شده‌اند مبلغی و گاه حتی داروهایشان را به مرکز می‌دهند تا صرف درمان بیمارانی شود که تمکن مالی ندارند.

بیمه تامین اجتماعی


مراجعه ۲۵۰ زوج نابارور به بیمه تامین اجتماعی

سید احمد طباطبایی رئیس اداره رسیدگی به صورتحساب‌های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: از دوم شهریور امسال درمان ناباروری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت و از آن زمان تاکنون ۲۵۰ زوج برای دریافت وام پرونده تشکیل دادند که بخشی از هزینه‌ها به آن‌ها پرداخت شد.

او می‌گوید: بیمه تامین اجتماعی ۹۰ درصد از هزینه‌های بیمارانی را که در مراکز دولتی تحت پوشش درمان هستند، پرداخت می‌کند.

رئیس اداره رسیدگی به صورتحساب‌های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان معتقد است: برای دریافت هزینه درمان ناباروری بیمه خانم اهمیت دارد، به عنوان مثال اگر مرد زیر پوشش بیمه سلامت و زن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد، باید برای درمان ناباروری از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

به گفته طباطبایی، خانم‌های متاهل کمتر از ۳۵ سال که یک سال و خانم‌های ۳۵ تا ۴۵ سالی که ۶ ماه تحت درمان نازایی قرار گرفته باشند و نازایی شان را پزشک تایید کرده باشد می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

او می‌گوید: بیمه تامین اجتماعی به بیماران نابارور خدمات IUI، IVF، ISFI و FET ارائه و بخشی از هزینه‌های آزمایش و دارو‌ها را پرداخت می‌کند.

رئیس اداره رسیدگی به صورتحساب‌های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: تمام خانم‌های نابارور که شرایط استفاده از بیمه تامین اجتماعی دارند بلافاصله بعد از زیر پوشش قرار گرفتن این بیمه می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

فرزنداوری

زوج‌های نابارور راضی از خدمات بیمه‌ای

خانمی که بعد از پنج سال درمان صاحب فرزند شده به خبرنگار ما گفت: عمده مشکلات ما، اقتصادی بود، از آنجا که از مراکز دولتی بی‌خبر بودیم برای درمان به مراکز خصوصی و عمومی مراجعه می‌کردیم و هزینه‌های زیاد درمان موجب شده بود که از بچه دار شدن ناامید شویم.

او می‌گوید:  اما از طریق یکی از دوستانم با مراکز دولتی آشنا شدیم و ادامه درمان را در مراکز دولتی ادامه دادیم و توانستیم صاحب فرزند شویم.

خانم دیگری می‌گوید: سه سالی است که تحت درمان ناباروری قرار گرفته ام و اصلی‌ترین مشکلم نبود برخی دارو‌ها بوده، البته الان مشکل کمبود دارو وجود ندارد، اما همچنان گاهی اوقات برخی از دارو‌های خارجی کمیاب و به سختی یافت می‌شوند.

آقایی می‌گوید: به دلیل مشکلات اقتصادی ناچار شدیم درمان را کنار بگذاریم، اما بعد از اینکه متوجه شدیم می‌توانیم وام ۴ درصدی دریافت کنیم مرحل درمان را از سر گرفتیم.

خانمی هم افسردگی اش را از پیامد‌های مشکل ناباروری می‌خواند و می‌گوید: بعد از این که به روانشناس مراجعه کردم توانستم روحیه خود را تقویت کنم، مراحل درمان را ادامه دهم و صاحب دوقلو شوم.

او می‌گوید: مشکل افسردگی ناشی از ناباروری مشکل خیلی از زوجین است و به نظر من باید در برخی از مراکز بهداشت جلسات مشاوره با قیمت کمتری برای این افراد برگزار شود.

در بین زوج‌های نابارور، در۳۰ درصد موارد خانم‌ها،۳۰ درصد آقایان و در ۳۰ درصد دیگر هر دو مشکل ناباروری دارند. از نظر علمی گفته می‌شود دو سوم از زوج‌های نابارور در نهایت بچه‌دار می‌شوند. گستراندن چتر بیمه گام مهمی در رفع آن بخش از مشکل ناباروری است که تنگنا‌های اقتصادی خانوار و هزینه‌های بالای درمان آن را با مشکل مواجه کرده است.

گزارش از الهه صالحی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
فقط برای آوردن بچه برنامه دارین؟؟؟
پس برای خرج و مخارجش چی
برای لباس و مای بی بی چی
شیر خشک چی و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
زن نداریم میگی بچه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
پول زن گرفتن ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
همه چیز گرون شده آدم عاقل بچه بی گناه رو توی حسرت و گرسنگی نمی‌اندازد.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۳۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
سلام
من سه تا بچه دارم بچه ی چهارم ووو هم میخوام ولی بیمه سلامت رو ما قطع کردن کسی هم پاسخگو نیست به نظر تون چند صد نفر مثل من هستند کو حمایت فرزند آوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
خدا یه عقلی به تو بده یه پولی به من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
اول زن بهمون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
زن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
زن ندارم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
چند روز پیش آی وی اف کردیم در بیمارستان مطهری جهرم که مرکز دولتی هست و پزشک برا یعد از عمل آمپول انوکساپارین و قرص استرادیول تجویز میکنه جالب اینه 20تا آمپول انکسوپارین با بیمه سلامت میشه 650 هزار تومن که حدودا تا ماه 5 بارداری تجویز کرده قرص استرادیول هم پرسنل بیمارستان نمیدن و میگن موجود نیست اما اگه اشنا داشته باشی با ده برابر و بیشتر از قیمت واقعی بهت میدن یعنی با درامد ماهی 5 میلیون من فقط اگه خلافی انجام بدیم میشه از پس هزینه های بعد از عمل بربیایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
پول نیست آدم عاقل بچه نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
با کدوم زن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
زنمون کجا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
پول زن گرفتن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
پول ازدواج کردن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ر.ز
۱۲:۲۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
سلام .بیمه تامین اجتماعی مراجعه کردم گفت هی کمکی نمیشه در تهرانپارس خ 196 شعبه 24 در ضمن اینکه بیمه هم هستم و بیمه تکمیلی نظام مهندسی هم 5 میلیون میده که این کار حداقل 60 میلیون هزینه داره در مرکز ناباروری مام در بزرگراه کردستان با مدارک و مستندات در خدمت هستم برای مصاحبه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
ماشاالله تا دلت بخاد,مرکز خصوصی هست.. ولی مرکز دولتی فقط یک دونه..تومشهد ک اینطوره.. چرا مراکز دولتی رو زیاد نمیکنید؟ بیمه تکمیلی هم ک هیچ جا تو مشهد قبول نمیکنن..فقط میگن لطف میکنیم فاکتور میدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
ماشاالله تا دلت بخاد,مرکز خصوصی هست.. ولی مرکز دولتی فقط یک دونه..تومشهد ک اینطوره.. چرا مراکز دولتی رو زیاد نمیکنید؟ بیمه تکمیلی هم ک هیچ جا تو مشهد قبول نمیکنن..فقط میگن لطف میکنیم فاکتور میدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
خدا کمکتون کنه آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
آفرین دولت باید حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
آفرین دولت باید حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
اونقدر دارو استفاده کردیم که نتیجه عکس داد و الان دیگه کلا ناامید شدیم تمام زندگیم رو خرج کردم دیگه توان ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
زور بیخودی نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
بیخیال شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
بیخیالش شو
Iran (Islamic Republic of)
م.ای
۱۰:۲۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
لطفا دروغ تحویل مردم ندین.من خودم ده ساله این راه رو باخانمم دارم طی میکنم و هستی ونیستی مان رو دادیم ب دکترودارو.همین ماه پیش بعد از ivfفقط ۱۷تا آمپول دکتر تجویز کرد رفتم داروخانه گفت آزاده وبیمه سلامت قبول نمیکنه ۳میلیون وخرده ای هم شد واسه۲هفته ک متاسفانه بازم تست منفی شد.ب بیمه سلامت مشهد مراجعه کردم گفتند اینا آزاده و تحت پوشش ما نیست.هیچ حمایتی نمیشه نه از دولت ونه از بیمه سلامت .از تامین اجتماعیش خبر ندارم.ضمنا چرا به نابارورهایی که به مراکز خصوصی مراجعه میکنند کمک نمیکنه دولت؟ مشهد به این بزرگی تنها یک مرکز دولتی داره ودوتا غیر دولتیما باید چقدر صبر کنیم تانوبت بهمون برسه ؟.همین امسال نزدیک به ۲۵میلیون تومن هزینه کردم بابت دارو و انتقال جنین وفریز و ivfک طبق معمول نتیجه هم نگرفتیم.وباز باید چندماه پول جمع کنیم و از دوباره شروع کنیم.

ماهم هیچ امید وانتظاری از کسی جز خدا نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
به بیمارستان شهید بهشتی اصفهان مراجعه کنید
این طور که معلومه دکترهای خیلی خوبی داره
انشالله که جواب می‌گیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
به زور از خدا بچه نخواید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
به اجبار از خدا بچه نخواید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
کجا رایگان هست، چرا دروغ میگویند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
امان از داروها و قیمتهاش . امان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
هزینه های باروری و درمان رو رایگان کنید
پوشاک و لوازم بچه رو قیمتهاش رو بیارین پایین
ما خودمون به فکر بچه دارشدن میشیم
من اقدام کردم و تاالان نزدیک به 10 میلیون هزینه کردم و هنوز اول راهم و هیچ خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
بچه ی بی گناه را بدبخت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
درسته در حال حاضر هزینه ها خیلی سنگینه ولی بدون بچه هم که نمیشه زندگی کرد
باید درمان ناباروری رایگان بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
چرا میخاین زوجای نابارور رو بیخودی امیدوار کنین خودتون بهتر میدونین که هزینه ها خیلی بیشتر از این حرفاست چون ما خودمون زوج نابارور تو خانواده داریم بعد دوبار تلاش و کلی هزینه نتیجه نگرفتن ترو خدا بزارین مردم فقط توکلشون به خدا باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
بیخیال شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
این پروسه 45 تا 60 میلیون هزینه داره که با احتساب مخارج مراقبت تا زایمان و هزینه بیمارستان و ..... سر به فلک میکشه
تو روزایی که آب از گلوی مردم پائین نمیره بچه اوردن چه معنایی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
دیوانه است کسی که تو این وانفسا بچه دار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
هزینه های ناباروری باید رایگان بشه
با اینکه بیمه متقبل شده بعضی از هزینه هارو بازهم هزینه هاش سنگینه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۴۷ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
کسی که پول نداره ناباروریشو درمان کنه، پول بچه بزرگ کردن هم نداره و میخواد بعدش آویزون بیت المال بشه. من به عنوان یک ایرانی راضی نیستم.
این پول می‌تونه هزینه رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد شغل برای کسایی باشه که بخاطر شرایط سخت مالی، از بچه دار شدن جلوگیری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
ما معتقدیم خدا روزی بچه مون رو میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
خونشون رنگین تره؟!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۴۴ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
هزینه از این رقم که نوشته بیشتر میشه
بجز هزینه اول ماه های بعد هزینه دیگه هم هست
حدود ۱۰ بار باید سونوگرافی برید هربار ۳۰۰ هزار
هر ماه باید برید پیش متخصص زنان برای چکاپ
هزینه غربالگری حدود ۳ ملیون
و.....