نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: همه در رابطه با جهاد تبیین سخن می‌گویند، اما اقدام عملی نمی‌بینیم و می‌ترسیم این بحث نیز مانند گام دوم انقلاب در حد بیانیه و اطلاعیه بماند که در تبیین آن سستی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز با موضوع «جهاد تبیین» گفت: جهاد تبیین یک معیار است در حقیقت آنچه را که درک می‌کنیم، باید تبیین کنیم و کسی انتظار ندارد بر خلاف آنچه که متوجه می‌شویم، حرف بزنیم و آنچه را که متوجه نمی‌شویم، بگوییم.

برای آنکه آنچه متوجه می‌شویم درست و صواب باشد، باید تلاش کرده و مجاهدت به خرج دهیم که در حوادث فتنه‌گون شناخت عرصه، مهاجم و مدافع، ظالم و مظلوم، دشمن و دوست بسیار دشوار است؛ بنابراین جهاد تبیین بسیار مهم است.

چالش و مسئله دیگری که بر سر جهاد تبیین وجود دارد، مشخص نبودن نقطه‌ای است که باید جهت‌گیری و هدف گذاری شود؛ جهاد تبیین فریضه‌ای فوری است که باید انجام شود؛ بنابراین آگاهی نداشتن از اینکه دقیقا چه چیزی باید در این جهاد، تبیین شود، بسیار حائز اهمیت است.

رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان به مناسبت قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز، فرمایشات خود را با محور استمرار انقلاب بیان کردند که با بازخوانی آن متوجه می‌شویم، باید به مسیر جهاد تبیین و استمرار انقلاب توجه ویژه‌ای داشته باشیم و جهت‌گیری و هدف گذاری کلان را معطوف به این مسئله کنیم.

 آگاه‌ترین قشر در مسائل سیاسی نسبت به جامعه باید دانشگاهیان باشند، دانشگاه‌های ما باید سیاسی باشند یعنی آگاه به مسائل سیاسی باشند نه اینکه سیاسی بازی انجام دهند؛ باید بروز باشند و تحلیلگران سیاسی، آگاه‌سازی سیاسی انجام دهند، اما ورود به جریانات سیاسی در حد دانشگاه نیست.

 فعالان این جهاد اگر به خوبی آن را تبیین کرده و این حرکت ارزشمند را در جامعه ایجاد کنند، شاهد اثرات بسیار خوبی خواهیم بود؛ بنابراین تبیین‌گری که می‌خواهد جهاد تبیین انجام دهد، قدر و منزلت بالایی داشته و می‌تواند در جامعه امید ایجاد کند.

امروز نسبت به دوران پیش از انقلاب در حوزه‌ی دفاعی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم که توسط جوانان دانشمند انقلابی کسب شده و ضمانت تداوم انقلاب هستند که اگر تحریم‌ها برداشته شده و مسئولین نیز توجه داشته باشند، می‌توان حتی عناصر دفاعی خود را صادر کرد.

زنده بودن انقلاب به معنای دلبستگی نسل‌های جدید کشور به آرمان‌های انقلاب است؛ اینکه عده‌ای ادعا می‌کنند، جوانان امروز جوانان دوره‌ی انقلاب و دفاع مقدس نیستند، قبول ندارم البته درست است، ریزش‌هایی داشتیم، اما در مقابل، رویش‌هایی نیز بود.

هم‌راستایی با نقشه‌های کلان حرکت انقلاب، توکل بر خدا، تکیه بر سنت‌های الهی، تقویت ایمان و معرفت، رعایت اخلاق به‌ویژه در فضای مجازی، پرهیز از ترویج شایعات، رعایت قانون و مقررات، تحقیق برای فهمیدن مطلب، تمییز دادن تبیین از تبیین‌نمایان، مداومت در تکرار رویکرد عملگرایانه و توسعه گرایانه و توجه ویژه به فضای مجازی از الزامات جهاد تبیین هستند.

 توأم بودن تبیین با عمل، به هنگام بودن، استقامت و بصیرت، شجاعت بدون مصلحت اندیشی، کار کردن دور از جنجال و هیاهو، پرهیز از سیاه نمایی، نوآوری، هنرمندانه بودن، بهره‌گیری از عاطفه و معارف و اندیشمندان انقلاب اسلامی نیز از دیگر الزامات این جهاد هستند که باید همواره به یاد داشته باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار