ایران دارای ۴ مرز زمینی اینچه‌برون، باجگیران، لطف‌آباد و سرخس با ترکمنستان است که تنها از مرز‌های لطف‌آباد و سرخس بار‌ها تحویل ماشین‌های ترکمنستان می‌شود.

ترکمنستان مسیر مناسبی برای ترانزیت کالا‌های ایرانی به اوراسیا به شمار می‌آید.

مرز باجگیران در گذشته نیز با محدودیت بار و تناژ مواجه بود به‌طوری‌که مجموع بار و کامیون باید حداکثر به ۲۰ تن می‌رسید که امروز همان میزان هم انجام نمی‌شود.

حل مشکلات صدور ویزا درخواستی است که استان‌های هم‌مرز با ترکمنستان بر آن بسیار تاکید دارند، با حل این موضوع رشد قابل توجهی در تبادلات اقتصادی دو کشور به وجود خواهد آمد.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به نقش اصلی ترانزیت و حمل‌ونقل در توسعه مراودات تجاری، می‌توان از آن به عنوان اصلی‌ترین مشکل در ارتباط ما با ترکمنستان یاد کرد. در حمل‌ونقل ریلی معضل کمبود واگن و خصوصی‌سازی راه آهن در کشور‌های منطقه را شاهدیم و در بخش جاده‌ای نیز ممنوعیت تردد کامیون‌های غیرترکمن در خاک این کشور، یک مشکلی اساسی به شمار می‌آید. این محدودیت بعد از شیوع همه‌گیری کرونا وضع و موجب کندی مراودات تجاری به دلیل لزوم تعویض کشنده‌ها یا ترانشیپمنت شد.

محمدعلی امیرفخریان گفت: برای رفع مشکل ترانزیت با ترکمنستان باید به دنبال راه حل مناسب برای تردد کامیون‌ها در دو کشور، رفع یا کاهش عوارض متقابل و کاهش سایر هزینه‌های تحمیلی به تجارت و ترانزیت باشیم و از سویی، برای کاهش مشکلات حمل‌ونقل ریلی بایستی مجوز سیر واگن‌های ایرانی در کشور‌های CIS توسط راه آهن اخذ شود تا با تامین واگن‌های استاندارد برای سیر در خط ریلی عریض آسیای میانه، حمل ریلی کالا به این کشور‌ها تسهیل شود.

احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد نیز گفت: بسته بودن مرز ترکمنستان در این دو سال، ضربه سنگینی به شرکت‌های حمل‌ونقل و ناوگان جاده‌ای کشور ما وارد کرده است. شرکت‌ها ناچارند برخی مسیر‌ها را دور بزنند و از طریق روسیه و آذربایجان یا کشتی‌های رو-رو به مقصد خود در آسیای میانه برسند. این موضوع هم زمان‌بَر است و هم هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد. امروز محموله‌های تجاری در مرز به کِشنده‌های ترکمن تحویل می‌شود که روشی پسندیده، معقول در تجارت و ترانزیت بین‌المللی نیست.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار