با هدف تسریع در روند اجرایی و عملیاتی کردن توافقنامه سه جانبه چابهار و به منظور برطرف سازی موانع و چالشهای موجود برای افزایش ترافیک کالا در بندر شهید بهشتی و ترانزیت کالا از چابهار به کشورهای منطقه و فرامنطقه ای، مدیرعامل شرکت هندی IPGL به عنوان اپراتور خارجی بندر شهید بهشتی با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار و گفتگو کرد.
علی اکبر صفایی در این دیدار با تاکید بر سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش حداکثری همکاریهای تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت خارجه ایران مذاکراتی را به طور مستقیم با کشورهای هند، پاکستان، امارات، عمان و قطر در مورد استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار، به منظور ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی (CIS) داشتهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:موافقت نامه چابهار باید هرچه سریعتر نهایی و اجرایی شود و به امضای طرفین برسد، و هدف ما این است که موافقت نامه بین المللی چابهار با چالشهای کمتری، عملیاتی شود.
صفایی می گوید: امکان ترانزیت کالا از طریق چابهار برای هند فراهم شده است، و در حال حاضر از بخش کوچکی از ظرفیت بندر چابهار استفاده میشود که این مساله نارضایتی سازمان بنادر را در دو سال گذشته از اجرای قرارداد کوتاه مدت، با شرکت هندی IPGL به همراه داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هدف نهایی و محوری این سازمان، افزایش ترافیک کالای ورودی به بندر چابهار است که باید در قرارداد اصلی نیز به آن پرداخته شود.
صفایی گفت: انتظار میرود شرکت هندی IPGL به عنوان اپراتور بندری، مستقیماً در بندر چابهار فعالیت داشته باشد؛ از این رو با تشکیل کمیته مشترک، هرچه سریعتر تغییرات لازم در قرارداد بلند مدت صورت گیرد و نسخه نهایی آن برای امضای طرفین ظرف یک ماه آینده آماده شود.
راجیو جلوتا مدیر عامل شرکت IPGL (اپراتور بندری بندر شهید بهشتی چابهار) به پتانسیل مطلوب بندر چابهار برای ارتباط و تعامل تجاری با کشورهای حوزه گفت:CIS با توجه به ماهیت قرارداد چابهار بین دو کشور، لازم است با اتخاذ راهکارهای اجرایی، موانع به سرعت برطرف شود.
او گفت: حضور تجهیزات به روز و کارآمد در بندر شهید بهشتی چابهار به افزایش تردد کشتیهای بزرگ در بندر چابهار کمک خواهد کرد که برای تسریع در این امر پیشنهادهایی از طرف شرکت IPGL ارائه خواهد شد.
مدیر عامل شرکت IPGL گفت: در حال حاضر دولت هند برای کالاهای ارسالی خطوط کشتیرانی هند به مقصد چابهار تسهیلات و تخفیف ۳۰ درصدی در تعرفهها در نظر گرفته است که در صورت افزایش ترافیک، میزان تسهیلات نیز افزایش خواهد یافت.
جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی نیز در این نشست گفت: مساله اصلی در بندر شهید بهشتی، فعال شدن قرارداد اصلی چابهار و افزایش ترافیک ورودی به این بندر چابهار است.
به گفته او تدوین یک برنامه مشخص از نقشه راه آینده حضور IPGL در بندر چابهار، یکی از رویکردهای سازمان بنادر قلمداد است که باید به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.