باشگاه خبرنگاران جوان - آمارها نشان میدهد ایران در تربیت نیرویانسانی جایگاه ویژهای در جهان دارد.
مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود در تربیت دانشمندان ، متخصصان ایرانی و پژوهشگران تاکید زیادی داشته و گفته اند که اگر امروز محقق و دانشمند تربیت نکنیم، ۱۵ سال دیگر دانشمند برجستهای که با دنیا برابری کند، نخواهیم داشت.
سازمانها بدون وجود نیروی انسانی نه تنها مفهومی ندارند، بلکه ادامه مسیر آنها با مشکل مواجه خواهد شد؛ چرا که به کارگیری استعداد افراد در ارگانهای گوناگون باعث حل مسائل جامعه و به تبع تقویت زیرساختهای فناوری و توسعه کشور خواهد شد.
وزیر سابق علوم گفته است:" در تربیت نیروهای انسانی، رتبه بالایی در بین کشورهای دنیا داریم."
غلامی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور به ویژه دانش آموختگان دانشگاههای با سابقه، قدیمیتر و جاافتادهتر ظرفیت علمی قوی دارند و در سطح جهانی دارای جایگاه ویژهای هستند.
طبق اعلام مسئولان آموزش عالی، هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۳ مرکز رشد و حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور در کشور داریم.
معاون پژوهشی وزارت علوم میگوید: تقویت بودجه پژوهشی کشور باعث تربیت نیروهای انسانی و در نتیجه رشد مراکز علمی و دانش بنیان خواهد شد.
کارشناسان معتقد هستند که افزایش بودجه، میتواند باعث کاربردیتر شدن تحقیقات دانشگاهی شود و به این صورت اشتغال دانش آموختگان افزایش مییابد و شاهد توسعه همه جانبه کشور خواهیم شد.
زلفی گل، وزیر علوم گفت: بهترین نوع سرمایه گذاری برای آینده کشور، منابع انسانی است که در دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم رشد پیدا میکنند و تربیت میشوند. اگر برنامه ریزی منسجم و علمبنیان داشته باشیم، آینده کشور را حتما تضمین میکنیم.
رضا نقی زاده گفت: سطح تربیت نیروی انسانی از لحاظ دانش در جامعه ما بد نیست و در این زمینه در استانداردهای جهانی قرار داریم.
مسئولان آموزش عالی میگویند: رابطه علم و فناوری و در کل دانشگاه با جامعه به درستی تعریف نشده است و دانشگاه به عنوان نهاد متفاوت و مجزا از سایر بخشهای کشور به تربیت نیرو و به فعالیت میپردازد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: اکنون نیروی انسانی متناسب با نیازهای جامعه تربیت نمیشود؛ این واقعیت در دانشگاههای سایر کشورها نیز مشهود است و مختص به کشور ما نیست.
طبق آمار، بالای ۹۰ درصد دانشگاههای ما در نسل یک هستند و تعداد محدودی هم پژوهش محور شده یا به این سمت حرکت کرده اند.
دانشگاه تنها با تربیت جمعی از فرهیختگان نمیتواند انتظارات جامعه را برآورده کند. به همین دلیل باید به سمت دانشگاههای کارآفرین و جامعه محور برود.
نقی زاده گفت: در نسل سوم و چهارم دانشگاهها، هدف این است که بتوانیم به یک نیاز از جامعه پاسخ دهیم. برای همین تمام ارکان دانشگاه اعم از نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش و جذب استادان و پذیرش جذب دانشجویان معطوف به حل نیازهای جامعه است.
مسئولان وزارت علوم گفته اند که باید بین فرهیختگان و نیازهای جامعه یک ارتباط برقرار شود، اما دانشگاههای ما در این مسیر عقب هستند.
مسئولان آموزش عالی میگویند: سطح تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای جامعه نیست و در این زمینه باید بازنگری در واحدهای درسی انجام شود.
گزارش از نادیا عابد
انتهای پیام/