دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «دانشگاه تربیت مدرس به دانشجویان وام بیمه تامین اجتماعی می‌دهد»، «وظیفه اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است»، «اعلام میزان افزایش ظرفیت آموزش پزشکی به جلسه بعدی شورا موکول شد»، «لزوم بروز کردن زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها هر ۱۰ سال یک بار»، «مهلت ثبت نام دوره‌های کاردانی دانشگاه علمی کاربردی تمدید شد»، «سامانه ساجد در ۷۰ دانشگاه کشور راه‌اندازی شد»، «مقالات نباید تنها مبنای پیشرفت علمی کشور باشند» همراه بود.

دانشگاه تربیت مدرس به دانشجویان وام بیمه تامین اجتماعی می‌دهد

دانشگاه تربیت مدرس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت تسهیلات بیمه تامین اجتماعی را به منظور گسترش پوشش بیمه‌ای با لحاظ شدن صرفا سوابق کار بیمه‌ای نه پوشش درمانی، به همه دانشجویان مقطع دکتری تخصصی دانشکده پزشکی پرداخت می‌کند.

دانشجویان متقاضی استفاده از این تسهیلات تا ۲۵ آذر با مراجعه به پرتال دانشجویی به آدرس portal.srd.ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. 

وظیفه اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است

محمدرضا موحدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف در آئین تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه شریف در سال ۱۴۰۰ که هم اکنون در دانشگاه شریف در حال برگزاری است، گفت: اگر دانشگاهی اثرگذاری اجتماعی داشته باشد باید بتواند در حوزه اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری متناسب با نیاز جامعه فعال باشد.

او افزود: وظیفه اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است و همه چیز مبتنی بر آن بوده، بنابراین باید بتواند در برای ارتقای بیشتر فناوری، فعالیت کند.

موحدی تصریح کرد: پژوهش‌های بنیادی و پژوهش‌های کاربردی به عنوان دو تحقیق مهم در پژوهشکده‌های دانشگاه شریف انجام می‌شوند و دارای خروجی‌های علمی هستند که منجر به کسب اعتبار جهانی می‌شوند و سرآمدی دانشگاه را در حوزه پژوهش رقم می‌زنند و منجر به اثرگذاری اجتماعی خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف ادامه داد: اکثر فارغ التحصیلان این دانشگاه در مرکز رشد و پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند.

او گفت: خروجی پژوهش، پژوهش‌های کاربردی، توسعه فناوری، توسعه محصول، تجاری سازی فناوری و ایجاد کسب و کار‌ها و پایداری آن‌ها به جامعه و صنعت می‌رود و سپس به دانشگاه باز می‌گردد.

موحدی بیان کرد: از سال ۷۹ مذکر کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف آغاز به فعالیت کرد و اولین حرکت را در حوزه‌های نوآوری و فناوری انجام داد و به عنوان دانشگاه نسل دوم و سوم و چهارم و اثرگذار انجام داد.

اعلام میزان افزایش ظرفیت آموزش پزشکی به جلسه بعدی شورا موکول شد

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون بحث افزایش ظرفیت پزشکی گفت: در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی و متخصصان پزشکی مخالفان و موافقانی در ابعاد مختلف صحبت کردند، کمبود پزشک عمومی و پزشک متخصص در ابعاد گسترده و عدم عادلانه توزیع پزشک در کشور مسئله مشترک بین مخافان و موافقان بحث افزایش ظرفیت پزشکی است.

عاملی تصریح کرد: پزشک عمومی در کشور نسبتش به ده هزار نفر جمعیت رقم ۱۲ را نشان می‌دهد، در شهر تهران این نسبت ۳۵.۵ است و در شهر‌هایی که دانشکده پزشکی دارند این نسبت ۱۵ است و در ۵۰ درصد شهر‌های کشور این نسبت ۳.۸ را نشان می‌دهد.

تعداد پزشک متخصص باید دو برابر پزشک عمومی باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعداد پزشکان متخصص طبق استاندارد‌های جهانی باید دو برابر پزشک عمومی باشد، ولی هم اکنون در بهترین وجه آن به صورت متوسط ۴.۵ الی ۵ است، یعنی به نسبت ۱۰ هزار جمعیت ۵ متخصص در حوزه‌های پزشکی وجود دارند. در برخی شهرستان‌ها شدیدا کمبود پزشک دیده می‌شود.

عاملی با بیان اینکه کیفیت پزشک در ایران بسیار بالاست، تاکید کرد: کشور در حوزه پزشک از ظرفیت بالایی برخوردار است، امروزه جمعیت به گونه‌ای است که جمعیت پیر زیاد نیست، ولی در ۳۰ سال آینده ۲۰ درصد جمعیت ایران در سنین پیری قرار خواهند گرفت. حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در کشور جزو رتبه‌های بالای جهانی است که همین امر باعث شده نیاز به پزشک بیشتر شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جلسه درباره دستور کلیات تصویب رسید که یک ماده واحده و یک تبصره پیش بینی شده بود تا بر اساس آن وزارت بهداشت موظف شود تا طرح جامعی را در حوزه پزشکی ارجاعی و در حوزه عادلانه پزشک و درخصوص برنامه‌ای که شبکه سلامت و درمان داشته باشد به صحن شورای عالی و ستاد جامع نقشه علمی کشور ارائه دهد.

افزایش سالیانه ۳ هزار پزشک عمومی

عاملی بیان کرد:  برای میزان افزایش ظرفیت‌ آموزش پزشکی در ماده واحده مقرر شده بود تا سالانه ۳ هزار پزشک عمومی افزایش یابد و هر سال این رقم به داوطلبان دوره بعد اضافه شود که اگر بر اساس روند شناسی صورت گرفته هر سال ۳ هزار داوطلب جدید اضافه شود پس از ۱۱ سال می‌توانیم به نسبت مناسب یعنی حدود ۲۲ به ۱۰ هزار نفر جمعیت برسیم. همچنین مقرر شده بود تعیین تعداد پزشک متخصص در حوزه‌های متنوع تخصص که تشخیص آن بر عهده وزارت بهداشت است ۱۵۰۰ نفر افزایش یابد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمان اعلام میزان افزایش ظرفیت‌ آموزش پزشکی در  پاسخ  به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بنا شد تا در زمینه تعداد میزان افزایش ظرفیت‌ آموزش پزشکی یک بار دیگر این موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح شود و مجددا نظرات وزارت بهداشت اخذ شود تا بعد از رای گیری بررسی مجددی صورت گیرد.

عاملی بیان کرد: ١٠ روز برای جمع بندی کار مهلت داده شد و در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو هفته دیگر برگزار می‌شود مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور اعلام خواهد شد.باید توجه داشت که ظرفیت‌های کشور آمادگی لازم را در جهت جهش افزایش داوطلبان پزشکی دارد و در این زمینه سال ۶۴ هم رشد داشته ایم.در سال ۶۴ تعداد دانشجویان پزشکی به صورت گسترده پیشرفت کرد، در حالی که زیرساخت‌های پزشکی مناسب نبود.

اختصاص ۸ درصد از بودجه کشور به حوزه سلامت

عاملی درباره بودجه لازم برای افزایش ظرفیت آموزش پزشکی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: هم اکنون وضعیت زیرساخت‌ها نسبتا خوب است و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که به لحاظ منابع مالی آمادگی حمایت از این افزایش پزشک را دارد. ۸ درصد بودجه عمومی کشور به حوزه سلامت و درمان اختصاص دارد. جامعه پزشکی باید یک رضایت کافی راجع به این افزایش داشته باشد و آمادگی این موضوع به لحاظ انجام کار فراهم شود. ضمن اینکه تقویت حمایتی جامعه پزشکی هم در جلسه امروز مورد تاکید اعضای محترم قرار بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین بنا شد تا یک آسیب شناسی اساسی در حوزه نظام و درمان کشور صورت بگیرد تا بر اساس آن بتوانیم راه حل‌های مناسب و جامعی را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح کنیم.

عاملی بیان کرد: افزایش ظرفیت ۳ هزار پزشک به صورت سالانه در کشور بنا شد تا در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح مجدد شود.

لزوم بروز کردن زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها هر ۱۰ سال یک بار

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش پژوهشگران برتر در کشور گفت: در دانشگاه صنعتی شریف هرساله پژوهشگران برتر خود را از زوایای مختلف پژوهش در علوم بنیادین، پژوهش‌های کاربردی و حوزه‌های فناوری و کسب و کار مورد تقدیر قرار می‌دهیم.

او افزود: قاعدتا پژوهش نیازمند حوصله و نگاه بلند مدت است و بر اساس اینکه بنیادی یا کاربردی باشد مخاطبان متفاوتی دارد. پژوهش‌های بنیادین باید نوعا خود دانشگاه و دولت به عنوان حاکمیت حمایت کند؛ چرا که منافع آن به عموم فناوران و عموم جامعه باز می‌گردد و دراز مدت است.

جلیلی تصریح کرد: پژوهش‌های فناورانه و کاربردی احتمالا مخاطبان عمومی تری دارند و می‌توانیم از صنعت انتظار داشته باشیم که به دانشگاه جهت خریداری پژوهش‌های مبانی یا محصول و خروجی‌های آن مراجعه کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه صنعتی شریف همانند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دیگر محدودیت‌هایی دارد که به علت نگهداشت نیروی انسانی، نگهداشت پژوهشگر، تامین هزینه زندگی آن ها، تامین هزینه پژوهش، مواد مصرفی پژوهش، زیرساخت‌های پژوهشی و زیرساخت‌های آزمایشگاهی این موضوع اتفاق می‌افتد و بعد از مدتی با اصطحلاک مواجه هستند.

جلیلی بیان کرد: باید زیرساخت‌های پژوهشی را هر ۱۰ سال بروز کنیم، چرا که آن‌ها با مسئله نقدینگی و بودجه و تحریم مواجه هستند. در کشور با تحریم خرید تجهیزات آزمایشگاهی رو به رو هستیم که این محدودیت‌ها باعث می‌شود تا قدردانی بیشتری را از پژوهشگران خود داشته باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: پژوهشگران ایرانی نسبت به مابقی محققان دنیا پژوهش‌های بیشتری دارند و اگر آن‌ها در سطح دنیا می‌درخشند باید قدردانی بیشتری را از آن‌ها داشته باشیم.

جلیلی گفت: دانشگاه صنعتی شریف یک دانشگاه دولتی است و عمده دانشگاه‌های دیگر کشور هم به همین صورت هستند؛ بنابراین وابسته به بودجه هستیم و اگر به میزان آن اضافه نشود یا متناسب با نرخ تورم نباشد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که در اینصورت دل نگرانی‌هایی برای محققان به وجود می‌آید.

رئیس دانشگاه شریف بیان کرد: مسیر مقابله با تحریم‌های کنونی کشور در صورتی هدف قرار داده می‌شوند که توسعه اقتصاد دانش بنیان و طراحی و تولید محصولات با فناوری بالا مورد توجه قرار بگیرند و در این زمینه راهی جز اهمیت به این موضوع نداریم.
او اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی دانشگاه صنعتی شریف، توسعه اثرگذاری اجتماعی و افزایش نقش دانشگاه و کمک به حل مسائل کشور از طریق توسعه فناوری است. بسیاری از چالش‌های پیش روی کشور نیازمند همین مسائل است، بنابراین کشور از دانشگاه‌ها انتظار ویژه‌ای دارد، چرا که مسائل قابل حل بوده و باید برای رفع آن‌ها راحت حل ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان گفت: قاعدتا نمی‌توانیم مسائل کشور را بدون امور بنیادی و پژوهش‌های بنیادی حل کنیم، بنابراین باید به آن‌ها توجه کنیم. بدون پژوهش‌های بنیادی و کاربردی کاری انجام نمی‌شود.

مهلت ثبت نام دوره‌های کاردانی دانشگاه علمی کاربردی تمدید شد

به دنبال اطلاعیه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ به منظور فراهم کردن تسهیلات برای افرادی که تاکنون برای ثبت‌نام اقدام نکرده اند، ترتیبی اتخاذ شد تا متقاضیان بتوانند تا چهارشنبه اول دی ۱۴۰۰ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

متقاضیان ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، به سایت سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در پذیرش دوره مذکور اقدام کنند.

متقاضیانی که قبلاً ثبت نام خود را تکمیل و کدرهگیری دریافت کرده اند در صورت تمایل می‌توانند تا تاریخ چهارشنبه اول دی  ۱۴۰۰ نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام کنند.

سامانه ساجد در ۷۰ دانشگاه کشور راه‌اندازی شد

محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز در گردهمایی سراسری مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، برگزار شد، گفت: هم‌اکنون ۱۶۰ نیاز پژوهشی ملی و استانی در سامانه ساجد ثبت شده است و همه دانشگاه‌های کشور به این اعلام نیازها دسترسی دارند.

وی افزود: این اقدام مثبتی بود که مورد استقبال دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است همه دانشگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط به این اعلام نیازها دسترسی دارند و می‌توانند راهکارهای خود را ارائه کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه سامانه ساجد در هفتاد دانشگاه کشور راه‌اندازی شده است، گفت: این دانشگاه‌ها برای مدیریت قراردادهای پژوهشی و دریافت نیازهای سازمان‌ها و صنایع از این سامانه یکپارچه استفاده می‌کنند

سیف تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به مسائل بومی خود مانند مسائل زیست محیطی و کشاورزی حساس باشند و در این زمینه نقش موثر خود را ایفا کنند، که برای تحقق این وظیفه دانشگاه‌ها، تقویت مراکز ارتباط با جامعه و صنعت نقشه محوری دارد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: تقویت بخش ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه ها برای وزارت علوم بسیار مهم است و در همین راستا برای نخستین بار کارنامه عملکرد دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها از نظر میزان قراردادهای پژوهشی، حجم این قراردادها و نسبت آن با تعداد اعضای هیئت علمی تهیه و به روسای دانشگاه‌ها ارسال شد.

سیف افزود: بر اساس کارنامه ارائه شده، هر دانشگاه می‌تواند جایگاه خود را در عرصه کشوری بداند و برای ارتقاء جایگاه خود برنامه‌ریزی کند و بر همین اساس، سال‌های آینده این کارنامه به شکل عمومی انتشار خواهد یافت.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: برای ایجاد انگیزه و تشویق مدیران مراکز ارتباط با جامعه دانشگاه‌ها و ترویج فرهنگ ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها؛ امروز در آیینی مراکز ارتباط با جامعه و صنعت برتر و اعضای هیئت علمی که بیشترین قرارداد را با حوزه کاربرد داشتند معرفی و تجلیل می شوند.

گفتنی است؛ سامانه ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه با عنوان ساجد از طریق پیوند sajed .msrt.ir قابل دسترسی است.

مقالات نباید تنها مبنای پیشرفت علمی کشور باشند

مهدی بهزاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف  در  گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همیشه بین دانشگاه و صنعت و جامعه باید ارتباط مناسبی برقرار شود.

او افزود: هرچه مدیران صنعت و مدیران دانشگاه از هم دور باشند زنجیره جا نمی‌افتد؛ بنابراین باید صنعت و جامعه در برنامه‌های مختلف مشکلات خود را به دانشگاه‌ها ارائه دهند و آن‌ها هم توانمندی‌های خود را به اطلاع صنعت برسانند تا همکاری شکل بگیرد.

بهزاد تصریح کرد: همکاران ما در دانشگاه‌ها مقالاتی می‌نویسند که بیشتر بر مبنای تئوری است؛ بنابراین تا زمانی که تئوری مطالب در صنعت دیده نشود جایگاه علمی ارتقا پیدا نمی‌کند و لازم است تا مقاله نویسی در صورتی باشد که استادان دانشگاهی مشکلات صنایع را حل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: مرز‌های دانش را باید تا جایی پیش ببریم که مشکل گشای صنعت باشند. تا زمانی که حلقه مثلث صنعت، دکتری و دانشگاه حل نشود ممکن است رتبه علمی افزایش یابد، اما کاربرد آن در جامعه به روشنی دیده نخواهد شد.

بهزاد تاکید کرد: فعالیت‌های خوبی در زمینه‌های ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت به صورت زنجیره‌ای انجام می‌شود، ولی این فعالیت‌ها باید بسیار قوی‌تر باشند.

او گفت: متاسفانه ارتقای استادان به مقالات نوشته شده ارتباط دارد و زمانی که استادی می‌خواهد ترفیع بگیرد باید مقاله بنویسد نباید منتظر تاثیر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید مقالات علمی کاربردی شوند تا بتوانیم تاثیر دو سویه آن‌ها را شاهد باشیم. ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت و جامعه دیده می‌شود، ولی باید بیشتر ارتقا پیدا کند.

بهزاد با بیان اینکه دانشگاه‌ها و صنعت نباید چشم انتظار رفع مشکلات از سمت خارج باشند، تاکید کرد: دانشگاه‌ها و صنعت برای رفع مشکلات باید نگاه داخلی داشته باشند و تعداد زیادی دانشگاه خوب در سطح کشور داریم، وقتی در خارج از کشور به نخبگان علمی امکانات بهتری داده می‌شود، صد درصد آن‌ها مهاجرت می‌کنند، در حال حاضر صنعت ایران از دانشجو حمایت نمی‌کند و آن‌ها هم حقوقی دریافت نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: نباید تنها مقالات مبنای پیشرفت علمی کشور باشند، بلکه کاربرد آن‌ها در صنعت هم باید مبنا باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار