به مناسبت سالروز شهادت امام هفتم شیعیان بخوانید؛

ویژگی‌های دوران امامت موسی بن جعفر (ع) و نظر اهل سنت درباره ایشان

امام موسی کاظم علیه‌السلام هفتمین امام شیعیان، در ۲۵ رجب به دست خلفای عباسی به شهادت رسیدند.

باشگاه خبرنگاران جوان - حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) (۱۲۸-۱۸۳ق)، ملقب به کاظم، عبد صالح و باب الحوائج، امام هفتم شیعیان هستند. آن حضرت بعد از چندین بار زندان شدنی به دست خلفای عباسی، آخرالامر به دستور هارون عباسی در زندان مسموم و به شهادت رسید و در مقابر قریش بغداد دفن شد. به بهانه فرا رسیدن سالروز شهادت ایشان، با حجت الاسلام مرتضی سعیدی نائیبی استاد عالی حوزه علمیه گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

ویژگی دوران امامت حضرت موسی‌ کاظم (ع) چه بود؟

امام کاظم علیه‌السلام از بیست‌سالگی تا پنجاه و پنج‌سالگی یعنی سی و پنج سال امامت کردند که دورانی طولانی بوده است. برخورد ایشان نیز با خلفای عباسی برخورد طبیعی بوده‌ است. موسی‌بن‌جعفر به عنوان امام شیعه شخصیتی غیر قابل قیاس با دیگر اشخاص بود، لذا خلفای عباسی روی ایشان خیلی حساس بودند. گویا امام هم، امامت خودشان را پنهان کردند. حتی روایت داریم که مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند که اگر شیعیان همین اسم امام کاظم علیه‌السلام را بیان نمی‌کردند و همان تقیه‌ای که سیاست امام در برخورد با خلفا بود را پی می‌گرفتند، دوران ظهور در زمان امام کاظم (ع) اتفاق می‌افتاد. یعنی انقلاب جهانی آغازش از دوران امام کاظم شروع شد که متأسفانه شیعیان سیاست تقیه امام را رعایت نکردند.

مادر حضرت موسی کاظم علیه السلام که بودند؟

مادر امام کاظم علیه‌السلام حضرت حمیده مصفا یا حمیده بربری از کنیزان بودند. در مورد بزرگی ایشان به امام صادق می‌گویند که این زن را بگیر که بهترین مخلوقات خدا در زمین و حجت خدا روی زمین از دامن او به دنیا می‌آید. حضرت حمیده معروف به عبادت بودند و اهل زهد و تقوا. همچنین ایشان معروف به علم بودند. حضرت حمیده این‌قدر علم از امام صادق کسب کردند که به اجتهاد رسیدند. امام وقتی‌که زن‌ها مسئله شرعی داشتند می‌فرستادند سراغ حضرت حمیده  تا پاسخ مسائل شرعی را به خانم‌ها بدهند.

شهادت امام کاظم

در نقل ها آمده که امام موسی کاظم فرزندان زیادی داشتند. علت توجه ایشان به فرزندآوری چه بوده است؟

برای پاسخ به این سوال چند نکته را باید لحاظ کرد. اولاً تعداد فرزندان امام کاظم که مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد نقل می‌کند سی و هفت فرزند داشتند. ابن‌جوزی از علمای اهل‌سنت، حتی چهل فرزند برای امام کاظم شمارش کرده که معروف‌ترین‌شان حضرت رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها هستند. 

امام رضا علیه‌السلام با شبکه امامزادگانی که شکل داده‌اند، پایه‌های تمدن شیعی در آخرالزمان را گذاشتند. این‌گونه تشیع در ایران گسترش پیدا کرد که به تاریخ امروز می‌بینیم که پرچم ولایت امیرالمؤمنین در دنیا و در کشور ایران به اهتزاز درآمده و این‌ها مرهون اقدامات حضرت موسی‌بن‌جعفر امام کاظم است.

نظر اهل سنت در مورد امام کاظم علیه‌السلام چیست؟

ابن‌تیمیه درباره‌ امام کاظم می‌گوید که ایشان مشهورند بالعباد؛ یعنی همواره مشغول به عبادت هستند. فخر رازی بزرگ‌ترین مفسران اهل‌سنت وقتی‌که به تفسیر سوره کوثر می‌رسد، می‌گوید اولاد کوثر اولاد پیغمبر هستند؛ که اسم امام کاظم علیه‌السلام، باقر امام صادق و امام رضا را به‌عنوان اکابر علما می‌آورد. ابن سمعان هم می گوید که قبر امام کاظم علیه‌السلام نوش‌داروی مجرب و دارای مشعل خدا برای هر مریضی است و کنار قبر امام کاظم علیه‌السلام شفا پیدا می دهد. بزرگان اهل سنت درباره امام کاظم به نیکی و سخاوت یاد می کنند و می گویند ایشان خیلی کریم بوده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
آیا خورشید را میتوان در میان ظلمت دخمه ها خاموش کرد چقدر جاهل که ندانستند تاریکی هرچه فزون شد شکوه نور را بیشتر مینماید و قدرش آشکار تر میکند و دیده ملتمس تمام جویندگان روشنی را تا ابد به سوی بغداد خیره خواهد کرد تا نور را برایشان بتابد آنان فقط خورشید را از چشمه اش محروم کردند نه چشم تو را از خورشید نامت را که میشنوم هر زمان که باشد حالی میرود که انگار از یک قطره اشک تو ما را آفریده اند ما نبودیم که بر سوزش تازیانه ها بر خورشید بگرییم و دعا کنیم تا سلاسل از شرم فشردن تن نحیفت آسوده شوند خودت دعا کردی باز آقا دستهایت را بلند کن و خدایت را به نام يا مخلص الشجر من بین رمل و طین بخوان تا این ابرهای تیره هزارساله را از چهره آن خورشید غریب برطرف کند و این عبرات سرگشته را به چشمه خورشید متصل
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۰۶:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
به ابی انت وامی واهلی ومالی وولدی ونفسی یا ابوالحسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر
Iran (Islamic Republic of)
ذکر فرازی از دعای توسل و التماس دعا
۲۲:۱۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا أَبَا الْحَسَنِ، يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، أَيُّهَا الْكاظِمُ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانَا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛
ای ابا الحسن، ای موسی بن جعفر، ای کاظم، ای فرزند فرستاده خدا، ای حجّت خدا بر بندگان، ای آقا و مولای ما، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به‌سوی خدا به تو متوسل شدیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم، ای آبرومند نزد خدا، برای ما نزد خدا شفاعت کن؛
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۲۲:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
یا حضرت مهدی آجرک الله،مولای من،بحق جد بزرگوارت قسمت میدم دعا کن در حق بندگان خدا،انشاءالله عجل لولیک الفرج مولای من سید من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
السلام علیک یا امام موسی ابن جعفریا باب الحوائج ....خداوندا به حق اهل بیت پیامبررحمت فرج آقای مارابرسان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
سلام بر امام عزیزمان
ممنون مطالب جالب و مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۹:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
سلام بر امام خوبی ها. مقتدر و مظلوم