رئیس اتاق اصناف سبزوار از معضلی به نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خرده‌فروشی‌های سبزوار خبرداد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - علی کیانی گفت: توسعه بی ضابطه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر سبزوار طی یک سال گذشته علاوه بر رکود کسب و کار‌های کوچک و خرده‌فروشی‌های این شهر زنگ خطری برای کسبه سنتی شده که رفع این معضل نیازمند تدبیر و اقدام اساسی است.

بر مبنای آمار بیش از ده‌ها فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای با نام‌های مختلف در شهر سبزوار فعالیت دارند که این موضوع به یک هزار و ۷۰۰ واحد صنفی مواد غذایی این شهر آسیب جدی وارد کرده است.

او گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قالب اتحادیه‌های کشوری فعالیت دارند و مجوز‌های خود را از تهران کسب می‌کنند، اما در عمده آن‌ها موارد قانونی همچون مساحت بالای ۴۰۰ متر مربع و ایجاد پارکینگ مناسب رعایت نشده است.

رئیس اتاق اصناف سبزوار گفت: مخالف توسعه بی ضابطه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر هستیم و در این راستا تاکنون سه واحد پلمپ شده اند.

کیانی در ادامه گفت: به واحد‌های صنفی این شهرستان بر اثر شیوع بیماری کرونا به ویژه طی چند مرحله محدودیت‌های کرونایی امسال ۱۳ هزار میلیارد ریال خسارت زده شد که عمده خسارت این واحد‌ها مربوط به پرداخت اجاره، مالیات، بیمه و قبوض خدماتی بوده است.

او گفت: با وجود اینکه حدود ۷۰ درصد واحد‌های صنفی سبزوار مستاجر هستند و گرفتار مشکلات اجاره بها، حقوق نیرو‌های کار و بیمه بودند، اما هر زمان که اعمال محدودیت‌های کرونایی از سوی ستاد ملی اعلام می‌شد اتاق اصناف با دستگاه‌های اجرایی شهرستان همراهی می‌نمود.

رئیس اتاق اصناف سبزوار گفت: بر اثر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، حدود یک هزار واحد صنفی این شهر دچار خسارت‌های زیادی شدند.

کیانی گفت: اصناف سبزوار را حدود ۲۰ هزار واحد صنفی و ۴۱ اتحادیه تشکیل می‌دهند که شهرستان‌های داورزن، خوشاب و ششتمد نیز بوسیله نمایندگی اتاق اصناف سبزوار اداره می‌شوند چناکه ساماندهی و نظارت بر عملکرد آن واحد‌های صنفی وظیفه اتحادیه‌ها و برخی دستگاه‌های ادارای است.

او گفت: سبزوار شهری تجاری و دومین تشکل صنفی بلحاط جمعیتی پس از مشهد در منطقه شرق کشور است و ۲ هزار واحد صنفی بنک دار وعمده فروش در شهر سبزوار فعال است که فرایند توزیع کالا را در سطح استان وفراتر از منطقه بر عهده دارند که علاوه بر ارزش افزوده برای شهرستان، اشتغالزایی خوبی نیز ایجاد کرده اند.


انتهای خبر//ح. ک.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار