معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: درحال حاضر ۳۴۵ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده کاهش ۶۰ درصدی است.

باشگاه خبرنگاران جوان رشت - محمد جواد خانی‌پور، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به تامین آب ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان گفت: اگرچه این کاهش ۶۰ درصدی در سد سفیدرود وجود دارد، اما انتظار می‌رود با ورود آب بارش‌های زمستانه با توجه به پوشش برفی و همچنین بارش‌های بهنگام در حوضه سفیدرود رود این میزان جبران شود.

به گفته او، در سال‌های اولیه آغاز راه اندازی سد سفیدرود ظرفیت آن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود و با رسوب‌هایی که طی سال‌ها در این سد جمع شد اکنون گنجایش آن به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

علاوه بر استفاده از منابع آب در دسترس برای آماده‌سازی اراضی کشاورزی با توجه به میزان ذخیره سد، ناگزیر به نوبت‌بندی آب نیز هستیم.

برای تامین آب مورد نیاز شالیزار‌ها علاوه بر استفاده از سد سفید رود از تجهیز و تعمیر و راه اندازی حدود ۹۱۰ دستگاه پمپ، ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ، ساخت و آبگذاری ۳۷۰ سردهنه خاکی با محوریت مناطق سنتی آبخور و لایروبی ۵۰۰ کیلومتر از انهار برای استفاده بهینه آب استفاده می‌کنیم.

در حال حاضر برای ۱۴ شهرستان از ۱۷ شهرستان پیمانکار برای لایروبی انتخاب شده است که در برخی شهرستان‌ها وارد مرحله اجرایی شده و بقیه شهرستان‌ها هم در روز‌های آینده آغاز می‌شود.

لایروبی تمامی انهار در یک مرحله امکان‌پذیر نیست و با اولویت انجام می‌شود که برای امسال ۵۰۰ کیلومتر هدف‌گذاری شده است.

در گذشته بسیاری از لایروبی انهار توسط مردم انجام می‌شده است و در حال حاضر بیشترین تلفات آب در بین مزارع است، زیرا لایروبی انهار انجام نمی‌شود و آب به طور صحیح در بین مزارع به پایین‌دست انتقال پیدا نمی‌کند.

امسال با توجه کمبود منابع آب، سال بسیار سخت آبی را در پیش داریم بنابراین کشاورزان ضمن مشارکت و همکاری با دستگاه‌های ذیربط، توصیه‌ها را جدی بگیرند تا بتوانیم از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۱ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

 

انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.