کانادا، استرالیا و ژاپن هم به تحریم‌کنندگان روسیه پیوستند

پس از آمریکا، اتحادیه اروپا، آلمان و انگلیس، مقامات کانادا، استرالیا و ژاپن هم از اعمال تحریم بر بانک‌های روسیه و نمایندگان پارلمان این کشور خبر دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان - یک روز پس از آن که مسکو «دونتسک» و «لوهانسک» را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت شناخت، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا دور اول تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را اعلام کرد.

به گزارش رویترز، ترودو گفت که دولت او کانادایی‌ها را از هرگونه معامله مالی با لوهانسک و دونتسک منع خواهد کرد. همچنین، شهروندان کانادایی از خرید اوراق قرضه دولتی روسیه منع خواهند شد.

ترودو همچنین از تحریم اعضای پارلمان روسیه که به استقلال دونتسک و لوهانسک رای مثبت داده اند، خبر داد. افزون بر این، کانادا تحریم‌های بیشتری را علیه دو بانک روسی تحت حمایت دولت اعمال کرده و از هرگونه معامله مالی با آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

این در حالی است که استرالیا هم در اعمال تحریم‌های جدید ضد روسیه به آمریکا و اتحادیه اروپا پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آن که روسیه دستور داد نیروهایش وارد مناطق جدایی طلب اوکراین شوند و استقلال این مناطق را به رسمیت شناخت، دولت استرالیا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد در اعمال تحریم‌های جدید ضد روسیه در کنار آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، آلمان و انگلیس خواهد بود.

نخست وزیر استرالیا در کنفرانسی خبری مدعی شد: دولت ما به سرعت اعمال تحریم‌ها را علیه مقامات روسِ دخیل در اقدامات این کشور ضد اوکراین آغاز خواهد کرد. کشور ما در برابر قلدر‌ها ایستاده است و در کنار شرکایش در برابر روسیه هم خواهد ایستاد. من انتظار تحریم‌های گسترده علیه روسیه دارم و این تنها آغاز این روند است.

استقرار نیرو‌های کانادایی در نزدیکی روسیه

نخست وزیر کانادا گفته است: «من مجوز استقرار حداکثر ۴۶۰ نفر از نیرو‌های مسلح کانادا را برای عملیات اطمینان بخشی نظامی صادر می‌کنم. این امر شامل اعزام نیرو‌های بیشتر به لتونی و همچنین استقرار یک ناوچه و هواپیمای گشت دریایی اضافی [در منطقه] می‌شود».

استقلال طلبان دونتسک و لوهانسک در سال ۲۰۱۴ از کنترل دولت اوکراین جدا شده و پس از برکناری رئیس جمهور اوکراین، خود را «جمهوری خلق» مستقل معرفی کردند. در روز‌های گذشته، اوکراین در منطقه دونباس چندین بار آتش گشوده است. روسیه با اعلام استقلال این دو منطقه و به رسمیت شناختن آن‌ها به عنوان دو جمهوری مستقل، نیرو‌های حافظ صلح را برای حفاظت اعزام کرده است. در مقابل، ترودو این اقدام را «تجاوز آشکار به حاکمیت اوکراین» و کاری «غیر قابل قبول» توصیف کرد.

ژاپن نیز تحریم‌های خود را علیه روسیه اعلام کرد

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که ژاپن تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. او اقدامات مسکو را «نقض غیرقابل قبول حاکمیت اوکراین و قوانین بین‌المللی» خواند.

به گزارش رویترز، کیشیدا گفت که تحریم‌های ژاپن شامل ممنوعیت انتشار اوراق قرضه روسیه در ژاپن و مسدود کردن دارایی‌های برخی از افراد روسی و همچنین محدود کردن سفر به ژاپن است.

او مدعی شد: «اقدامات روسیه به وضوح به حاکمیت اوکراین لطمه می‌زند و برخلاف قوانین بین المللی است. ما بار دیگر از این اقدامات انتقاد می‌کنیم و قویا از روسیه می‌خواهیم که به گفتگو‌های دیپلماتیک بازگردد».

گفته شده است جزئیات تحریم‌ها روز‌های آینده بررسی و اعلام خواهد شد.

ژاپن ادعا کرد که دارای ذخایر کافی نفت و گاز طبیعی مایع (LNG) است؛ به طوری که تحریم روسیه تاثیر قابل توجهی بر عرضه انرژی در کوتاه مدت نخواهد داشت.

نخست وزیر ژاپن گفت که در صورت افزایش بیشتر قیمت نفت، همه اقدامات ممکن را برای محدود کردن تأثیر آن در نظر خواهد گرفت.

موضع سخت‌گیرانه اخیر ژاپن در تضاد با رویکرد دیپلماتیک نرم‌تر دولت‌های پیشین این کشور در قبال مسکو است. روابط ژاپن با مسکو به دلیل اتکای این کشور به روسیه برای تامین انرژی شکل گرفته است. در سال ۲۰۲۱، روسیه بیش از ۱۲ درصد زغال سنگ حرارتی ژاپن و تقریبا یک دهم LNG آن را تامین کرد.

در واکنش به تصمیم پوتین، آمریکا، اتحادیه اروپا، آلمان و انگلیس تاکنون تحریم‌هایی علیه روسیه اعلام کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
ارباب این بار پاش خیلی تو گل فرو رفتف حواستون باشه جا پای کی میزارید
آخرین اخبار