معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح‌های آبیاری نوین به خصوص آبیاری به روش تیپ، بهره‌وری و راندمان آب را ۹۵ درصد افزایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای برزگر گفت: هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد اراضی کشاورزی استان به روش آبیاری نوین مجهز شده است.

اجرای سیستم آبیاری نوین در افزایش راندمان آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، جلوگیری از فرسایش خاک، کاربرد همزمان آب و کود، افزایش کمی و کیفی محصول و تسهیل عملیات کشاورزی اثرگذار است.

اجرای طرح‌های آبیاری نوین به خصوص آبیاری به روش تیپ، بهره‌وری و راندمان آب را ۹۵ درصد افزایش می‌دهد که این استان از نظر درصد اجرای سامانه آبیاری نوین و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین رتبه دوم کشور کرده است.


بیشتر بخوانید


کشاورزی سنتی به روش کشت غیر مکانیزه و نیمه‌مکانیزه در سطح کمی انجام می‌شود، اما در کشاورزی اقتصادی روش کار به صورت مدرن و صنعتی است که از روش کشت مکانیزه و مدرن و نیمه‌مکانیزه استفاه می‌شود و بهره‌وری آب و نیروی انسانی در این روش با شاخص‌ها نزدیک متوسط دنیا است.

برای دست یافتن به کشاورزی مدرن، وزارت جهادکشاورزی سیاست‌های مختلف از جمله بهره‌وری آب از نظر فیزیکی و اقتصادی، مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کشاورزی هوشمند، افزایش ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی و افزایش توجیح اقتصادی برای کشاورز در دستورکار قرار دارد.

در ابتدای برنامه ششم توسعه ضریب مکانیزاسیون در استان یک اسب بخار در هکتار بود که این میزان هم اکنون به ۲.۰۵ اسب بخار رسیده است و هم اکنون در وضعیت متوسط کشور قرار داریم.

امسال در حوزه مکانیزاسیون بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون، در راستای تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی پرداخت شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار