مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: برای نخستین بار این اجازه را گرفتیم که همه پلاک‌های موقوفه‌ای که مردم در آن حضور دارند تبدیل به احسن و از وقفیت خارج شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین - حجت الاسلام مجیدی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با بیان اینکه املاک وقفی به نسبت سایر املاک شخصی فقط باید ۱۵ درصد اختلاف قیمت داشته باشد، اما این املاک تحت عنوان املاک وقفی به نازل‌ترین قیمت واگذار می‌شوند، گفت: برای نخستین بار این اجازه را گرفتیم که همه پلاک‌های موقوفه‌ای که مردم در آن حضور دارند را تبدیل به احسن کنیم و پلاک را از وقفیت خارج کرده و با پولی که حاصل می‌شود، به نام واقف در جای دیگری به تولید و با اشتغالزایی در استان قزوین کمک کنیم.

 ۸۱۴ موقوفه منفعتی که بالغ بر ۳۰ هزار رقبه است در استان قزوین وجود دارد که این رقبه‌ها از ۵ متر تا ده‌ها هزار هکتار را شامل می‌شود و قریب ۲۰ درصد از اراضی استان قزوین که در اختیار متولیان و مردم است، موقوفه هستند.

 قریب به ۲ هزار موقوفه انتفاعی مثل مسجد، مدرسه، درمانگاه و بیمارستان هم در استان قزوین وجود دارد و ما مکلفیم آنچه را که واقف انشاء کرده است را اجرا کنیم.

اگر نیتی که واقف مشخص کرده باشد، خلاف موازین شرعی باشد، بر خلاف آن نیت واقف از موقوفه استفاده قرار می‌شود.

در طول تاریخ از صدر اسلام تا امروز واقفین ۸۱۴ نوع نیت در وقف هایشان دارند که این تعداد نیت در استان قزوین قریب به ۷۰ نیت از جاده سازی گرفته تا امور مرتبط با مردم مثل خرید جهیزیه و یا آموزش است.

 امروز هم هر کسی که بخواهد وقف جدیدی ثبت کند، با بررسی و با هدف برطرف کردن نیاز‌های امروز جامعه از جمله درمان افراد بی بضاعت، حمایت از فناوری‌های نوین و یا تحصیل دانش آموزان اقدام می‌کنند.

 واقف بر اساس نیاز‌های موجود جامعه می‌تواند وقف را انجام دهد و از قبل آن همه کاری برای حوزه‌های اجتماعی مردم می‌توان انجام داد.

اگر سابقه موقوفه‌های متعلق به سیدالشهدا (ع) را بررسی کنید متوجه می‌شوید که مردم با هدف مقابله با حکام متجاهر و ترویج مکتب اهل بیت (ع) دست به این اقدام زده اند و این قبیل موقوفه‌ها در استان قزوین بسیار پررنگ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اینکه شرط وقف کردن این است که مالک در آن تصرف داشته باشد، گفت: در طول تاریخ واقفین اموالی را وقف کرده اند که حدود، متراژ و مکان آن‌ها مشخص بوده است، اما متأسفانه در دولت پهلوی دوم پشتوانه عظیم معارف الهی را با قانون اصلاحات ارضی از بین بردند.

 قانون اصلاحات ارضی مربوط به املاک خوانین بود و همان زمان در پوسته اصلاحات ارضی، موقوفات را هم از وقف خارج کردند این در حالی است که موقوفات تا ابد قابل تغییر نیستند.

 بر اساس قانون اصلاحات ارضی، زمین‌های وقفی را می‌خریدند و به صورت مشاع و نسق زارعانه به مردم واگذار می‌کردند که بعد از انقلاب و بر اساس فتوای امام خمینی (ره) و همچنین قانون مصوب سال ۱۳۶۳ تمامی اراضی موقوفه‌ای که از وقف خارج شده اند باید به وقف بازگردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه این استان، پایلوت خروج اراضی موقوفه از اصلاحات ارضی بوده است خاطرنشان کرد: تمامی اراضی موقوفه استان از اصلاحات ارضی خارج شده و طبق قانون متصرفان و مستأجران و یا متصرفان اراضی وقف باید به حقوق موقوفه احترام بگذارند.

حجت الاسلام مجیدی با بیان اینکه ۲۲۵ پلاک روستایی استان قزوین به صورت مشاعی وقف هستند و از زارعان دعوت کردیم تا سند استیجاری دریافت کنند، گفت:، اما فقط ۲۰ درصد از زارعان استان قزوین از قانون وقف تمکین کرده و سند موقوفه‌ای دریافت کرده اند و حقوق بسیار ناچیز واقف و وقف را پرداخت می‌کنند.

 ۲ سال است که از طرف شورای حفظ حقوق بیت المال استان قزوین، مصوبه‌ای به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است که هیج دستگاه و ارگانی بدون استعلام از اوقاف نمی‌تواند به متصرفان املاک اوقافی، خدمات رسانی کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه وقف فقط متعلق به ایران و اسلام نیست و در کشور‌های دنیا موقوفات شاخصی داریم که بیشترین بهره وری در آن‌ها وجود دارد، تأکید کرد: حاکمان پیش از انقلاب که وقف را پشتوانه عمیقی برای اسلام می‌دانستند، به آن تاختند و هجمه کردند و مشکلات امروز ما ناشی از همان نحوه برخورد حاکمان گذشته با اموال و املاک وقفی است.

 اولین موقوفه دارای سند رسمی وقف نامه در کشور با قدمت ۹۰۰ سال، قناتی است متعلق به خانم خدیجه بنت بدی‌ها به نام قنات آخوند که تا مرکز قزوین ساری و جاری است.

 از ۲۳۰ پلاکی که باید برای توسعه امامزاده حسین (ع) خریداری می‌شد، تنها ۱۷۳ پلاک خریداری شده و ۶۰ پلاک به دلیل تمایل نداشتن مالکان خریداری نشده است و به محض تأمین اعتبار ۶۰ پلاک باقیمانده هم خریداری می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.