رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد هرگونه تهاجم ادعایی روسیه به اوکراین به یک جنگ فاجعه‌بار منجر خواهد شد و در این صورت ایالات متحده در جنگ شرکت نخواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوانکاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با رهبران غربی نسبت به افزایش افزایش نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

جو بایدن با بیان این‌که «من با متحدان فراآتلانتیک خود برای حمایت از اوکراین و ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران موافقت کردم» و افزود: «ما با متحدان ماوراء اقیانوس اطلس آمادگی خود را برای تحمیل هزینه‌های سنگین به روسیه در صورت تمایل به تشدید تنش‌ها تأیید کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «در چند روز گذشته شاهد نقض آتش‌بس در منطقه دونباس توسط نیرو‌های روسی بوده‌ایم. روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیرو در اطراف اوکراین جمع آوری کرده است. نیرو‌های اوکراینی خویشتن‌داری و عقلانیت نشان دادند و از کشیده شدن به جنگ خودداری کردند.»


بیشتر بخوانید:


جو بایدن با تکرار ادعاهای غرب درباره تنش روسیه و اوکراین، با بیان این‌که «نیرو‌های روسیه قصد دارند در روز‌های آینده به اوکراین حمله کنند»، تأکید کرد: «اگر روسیه به برنامه‌های خود ادامه دهد، عواقب جدی خواهد داشت. هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین منجر به یک جنگ فاجعه‌بار خواهد شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: «ما در جنگ شرکت نخواهیم کرد، اما به حمایت از مردم اوکراین ادامه خواهیم داد. اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آماده اعمال تحریم‌های شدید هستیم.»

جو بایدن بدون ارائه دلیلی مدعی شد: «من متقاعد شده‌ام که پوتین تصمیم گرفت به اوکراین حمله کند. روسیه دو گزینه دارد، یا جنگ و رنجی که به همراه خواهد داشت، یا دیپلماسی که جهان را امن‌تر می‌کند.»

بایدن گفت که «فکر می‌کند تصمیم زلنسکی برای پرواز به مونیخ ممکن است عاقلانه‌ترین انتخاب نباشد، اما این به او بستگی دارد» و افزود: «فکر نمی‌کنم پوتین قصد استفاده از سلاح هسته‌ای را داشته باشد.»

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اتهامات مقامات غربی به روسیه مبنی بر تصمیم به حمله احتمالی به اوکراین بیان می‌شود.

اوکراین از زمانی که روابطش با روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه رو به وخامت گذاشت، خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی مسکو این مناطق را بخشی از خاک روسیه می‌داند.

غرب، روسیه را به تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین متهم و آن را به اعمال بسته دیگری از تحریم‌ها تهدید کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار