مدتی است تعداد زیادی سگ‌های بی صاحب، بهشتی بنام تربت حیدریه پیدا کرده اند و قصد ماندن دائمی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - تربت حیدریه به عنوان یکی از مهمترین شهر‌های خراسان رضوی، این روز‌ها در محاصره سگ‌های ولگرد و بدون صاحب است که موجبات وحشت مردم، علی الخصوص زنان و کودکان را فراهم آورده است و علاوه بر سلب امنیت و آرامش مردم، تهدید جدی برای بهداشت و سلامت شهروندان را نیز فراهم آورده است. سگ‌هایی که به صورت تنها یا دسته جمعی در کوچه پس‌کوچه‌های شهر پرسه زده و روز به روز بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

عدم وجود یک برنامه منسجم در عقیم سازی سگ‌های بی سرپرست، غذارسانی گسترده و بدون هدف و هم‌چنین ناتوانی در اجرای برنامه کنترل جمعیت سگ‌های بی سرپرست از مهم‌ترین عواملی است که جولان سگ‌های بی سرپرست و هراس مردم در شهر را رقم زده است.

هر روز با ترس از منزل به محل کار میروم

خانمی از ساکنان حاشیه شهر می‌گوید: هر سال زمستان ما با هجوم سگ‌ها مواجه می‌شویم که برای غذا تا پشت در خانه‌ها می‌آیند. پلاستیک زباله‌ها را پاره کرده و همه جا را آلوده می‌کنند. پارس سگ‌ها آسایش شب را از هم گرفته است. امسال هم که جمعیت این سگ‌ها افزایش پیدا کده است.

شهروند دیگری که از ساکنان شهرک ولیعصر (عج) است می‌گوید: از آنجا که شهرک با مرکز شهر فاصله دارد، ولی در اینجا هم شاهد حضور سگ‌ها هستیم بطوریکه غیرممکن است، شبی چند سگ در این منطقه نبینیم.

شهروند ساکن خیابان مظفریه نیز می‌گوید: رژه سگ‌ها موجب رعب و وحشت در بین مردم شده است و آلودگی‌های مختلف نیز در شهر گسترش پیدا کرده است، در بیشتر کوچه پس‌کوچه‌های شهرک مدفوع سگ دیده می‌شود. متاسفانه بعضی از خانواده‌ها هم با پرت کردن نان خشک و ضایعات غذا، سگ‌ها را به ماندن ترغیب می‌کنند. تا جایی که سگ‌ها با دیدن افراد برای گرفتن غذا به استقبال آن‌ها می‌روند. بعضی از شب‌ها آنقدر تعداد سگ‌ها زیاد می‌شود که نمی‌توانیم از خانه خارج شویم.

سگ‌های ولگرد از همه جا مانده به تربت حیدریه آمده اند

محیط زیست اولین قربانی حضور سگ‌های ولگرد

داوود نورمحمدی رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد در داخل شهر‌ها مشکلاتی برای انسان‌ها و در طبیعت برای حیوانات وحشی به وجود می‌آورد یا برای پرندگان خیلی مشکلات و معضلات عدیده رو در طبیعت خصوصاً در حوزه محیط زیست وجود دارد که نیازمند یک مدیریت و ارائه راهکار برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد باید باشیم و به سمت سویی حرکت کنیم تا این بحث سگ‌های ولگرد را به صورت جدی پیگیری کنیم مدیریت بهینه در حوزه شهری و خصوصاً در حوزه طبیعی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

او می‌گوید: بحث اصلی مشکلات و معضلات زاد و ولد خصوصاً در حوزه گرگاس است یعنی تلفیقی از سگ و گرگ است و باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای دامداران و طبیعت شده است که انشالله این معضل و مشکل مرتفع شود.

رئیس محیط زیست تربت حیدریه می‌گوید: تلاقی گرگ و سگ باعث تولید جانوری به بنام گرگاس میشود که ۵۰ درصد ژنتیک از گرگ و ۵۰ درصد از سگ را به ارث می‌برد واین موجود در هر زایمان بین ۱۰ الی ۱۳ توله بدنیا میآورد که این تعداد زیادباعث آسیب به اکوسیستم طبیعی میشود.

سگ‌های ولگرد از همه جا مانده به تربت حیدریه آمده اند

سگ‌های شهر‌های مجاور مهمان جدید تربت حیدریه

وحید فرخ تبار شهردار تربت حیدریه می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد مشکلات زیادی برای شهر ایجاد کرده است بطوریکه روند افزایشی تولید مثل این موجود زیان‌بار است و به گفته مدیر دامپزشکی در طی سه سال یک سگ نر و ماده ۳۰۰ قلاده به جمعیت سگ‌های ولگرد منطقه اضافه می‌شود.

او می‌گوید: بحث زنده گیری و نگه‌داری سگ‌ها بدلیل مباحث واکسن و تغذیه و ... سخت شده است نکته مهم‌تر انتقال و رهاسازی سگ‌های بلاصاحب شهر‌های دیگر توسط پیمانکاران شهرداری‌ها در اطراف تربت حیدریه است.

فرخ تبار می‌گوید: عدم همکاری دیگر ارگان‌های متولی با شهرداری و افزایش موادغذایی در زباله‌های شهری از عوامل دیگر در عدم کنترل این معضل است.

او می‌گوید: گزینه اول عقیم سازی هرچند این مورد هزینه سنگینی در برخواهد داشت و برای اینکه عقیم سازی جواب دهد باید با یک بسیج ملی تمامی سگ‌های بلاصاحب استان یا منطقه عقیم کرد.

شهردار تربت حیدریه می‌گوید: نکته دوم الزام شهرداری‌ها به ایجاد پناهگاه و زنده گیری و نگهداری باشند، تأکید و نظارت دقیق بر فعالیت پیمانکاران به جهت عدم رهاسازی در اطراف شهرها، نکته بعد هم فکری و هماهنگی شهرداری‌ها در هر منطقه، اطلاع رسانی بیشتر به شهروندان جهت تفکیک مواد غذایی از زباله‌های شهری از نکات لازم برای مدیریت این شرایط است.

فریبا باصری فعال محیط زیست می‌گوید: در حدود دو سال است که سگ‌هایی که مشکل دارند را جمع آوری و نگهداری میکنیم و پس از بهبود در محلی رها سازی میکنیم متاسفانه نبود یک مکان نگهداری مناسب مشکل اساسی است که اگر این مکان فراهم شود سمن‌ها و انجمن‌ها قطعا پای کار خواهند بود.

او می‌افزاید: چند مدت است که درخواست مجوز فعالیت سمن را از وزارت کشور کرده ایم متأسفانه هنوز پاسخی ندادند به ما و همچنان بلاتکلیف هستیم اگر این مجوز صادر شود خود به خود افراد و اشخاص مختلفی پای کار خواهند آمد تا حدی که نیاز به ارکان‌های دولتی به شکل جدی نخواهد بود.

سگ‌های ولگرد از همه جا مانده به تربت حیدریه آمده اند

سگ‌های ولگرد طبیعت را نابود خواهند کرد

حیدری دامپزشک می‌گوید: در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار سگ داریم که از این تعادل فقط ۳۰۰ هزار قلاده صاحب دارد و مابقی ولگرد و بدون صاحب هستند.

او می‌گوید: با وجود این سگ‌ها تعداد روباه‌ها در طبیعت کم و تعداد شغال‌ها زیاده شده است موضوع هاری بیماری شایع در بین این حیوانات شده است بطوریکه این بیماری در بدن حیوان تا ۳ماه مخفی میماند و به نوعی مخزن نهفته این بیماری محسوب می‌شوند.

این دامپزشک می‌گوید: با این روند در ۳ سال آینده حیوانی به نام گرگ نخواهیم داشت و این زنگ خطری برای طبیعت و اکوسیستم آن است باید جلو این فاجعه را با تصمیم درست گرفت.

حیدری می‌گوید: باید از توزیع غذا به سگ‌ها در سطح شهر‌ها جلوگیری شود، تزریق واکسن هاری را شدت ببخشیم، انگل زدایی انجام شود.

هزینه عقیم سازی هر سگ ولگرد ۵۰۰ هزارتومان است/مکانی برای نگهداری سگ‌های ولگرد نداریم

سید جمال یوسف زاده رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تربت حیدریه می‌گوید: در سال گذشته برابر آمار ۲ هزار ۷۰۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر تربت حیدریه جمع آوری شد و در حال حاضر نیز روزانه ۶ قلاده سگ جمع آوری و مانند خیلی از شهر‌های همجوار در زباله گاه رها سازی انجام می‌شود، چون متاسفانه تربت حیدریه مکانی محصور برای نگهداری این حیوانات ندارد چاره‌ای جز این رها سازی در این محل نداریم.

او می‌گوید: نگهداری خود به تنهایی مشکلی رفع نمیکند چراکه این حیوانات نیاز به غذا و ... دارند واین مشکل اصلی است و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم برای نگهداری و سپس با هماهنگی با تالار‌ها و ... موضوع آذوقه آنان را حل کنیم.

یوسف زاده می‌گوید: یکی دیگر از دلایل افزایش سگ‌های ولگرد در شهر فرهنگ نابه‌جایی است که مردم روستا‌های همجوار تربت حیدریه به دلیل اینکه سگ‌های ماده به کارشان نمی‌آید و بیشتر سگ‌های نر را به عنوان نگهبان یا سگ گله استفاده می‌کنند این سگ‌های مادر در اطراف شهر رها می‌کنند و این حیوان به خاطر اینکه غذای پیدا کند وارد شهر می‌شوند و این فضای فعلی را به وجود آورد.

او می‌گوید: برای عقیم سازی هر سگ نر ۱۷۰ هزار تومان و سگ ماده ۵۰۰ هزار تومان هزینه نیاز است با توجه به اینکه ۹۰درصد سگ‌های رها شده در اطراف شهر‌ها سگ‌های ماده هستند از ۱۷۰۰ قلاده در حال حاضر چیزی در حدود ۱۵۰۰ قلاده سگ ماده هستند و برای عقیم سازی این سگ‌ها در طول سال به بودجه ۷۵۰ میلیون تومانی نیاز داریم.

عضو شورای شهر تربت حیدریه می‌گوید: همراهی و همکاری سمن‌ها و انجمن‌های حامیان حیوانات میتواند کمک شایانی در جهت رفع این مشکل کنند.

در حال حاضر، شناخت سگ‌های آزاد به لحاظ رفتاری و مشخص شدن جامعه آماری و از همه مهم‌تر تشکیل یک کارگروه کنترل جمعیت سگ‌های بی سرپرست و هم‌چنین عقیم سازی و یک محل نگهداری مناسب با برنامه‌ریزی منسجم می‌تواند در برنامه کنترل جمعیت سگ‌های بی سرپرست مؤثر واقع شود.

انتهای پیام//ا. غ.

برچسب ها: دامپزشکی ، سگ ولگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جبار
۰۴:۱۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
خیلی کارخوبی است خدا عوض شوبهتون بده،مسلمانان واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
تو رو خدا به این حیوانات بیچاره کاری نداشته باشید جایی برای ساماندهی انها درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
واقعا این معضل در همه کشور هستش و مسولین باید فکر اساسی کنند برای این مشکل حاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
جولان سگ ها و شغال ها توی شهرها معضلی شده برای خودش
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۳۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
سگ های ولگرد تبدیل به معضلی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
سگ ها دیگه غیرقابل کنترل شدن