مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان بر انجام واکسیناسیون کودکان برای افزایش ایمنی آن‌ها مقابل بیماری سرخک-سرخجه تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - همایون امیری گفت: سرخک یک بیماری بسیار مسری است که به کمک ذرات معلق در هوا و از طریق عطسه و سرفه به وجود می‌آیند یا از طریق تماس مستقیم با ترشح‌های بینی، دهان و گلوی افراد آلوده به دیگران منتقل می‌شود.

به گفته او معمولا کودکان به سرخک مبتلا می‌شوند و مهمترین نشانه‌های آن، جوش‌های پوستی است که  واکسیناسیون نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان سرخجه را یکی از علل شایع بیماری‌های حاد تب دار و بثوری و دارای چندین عارضه عنوان کرد و گفت: عفونت آن در حاملگی می‌تواند منجر به سقط، مرده زایی یا نوزاد مبتلا به عفونت سرخجه مادرزادی شود.

این مقام مسئول می‌گوید:  بسیارى از موارد ســرخک در مناطق با آب و هواى گرمســیرى و در فصل خشک و در مناطق با آب و هواى معتدل در اواخر زمستان و اوایل بهار رخ مى دهد.

آقای امیری گفت: به منظور حفظ دستاورد تاییدیه سازمان جهانی بهداشت، برای حذف سرخک و سرخجه با تلاش کادر بهداشتی شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، واکسیناسیون به هنگام کودکان زیر یکسال و شناسایی به موقع بیماران تب دار دارای بثورات جلدی مشکوک به بیماری سرخک و سرخجه برای مدیریت این بیماری با موفقیت انجام شد.

سرخک بیماری ویروسی حاد و شدیداًُ واگیرداری است که با تب، آبریزش از بینی، ورم ملتحمه سرفه و انانتم‌های اختصاصی (دانه‌های کوپلیک)، نیز بثورات جلدی که معمولاً چهار روز بعد از شروع بیماری بر روی پوست بیمار ظاهر می‌شوند، مشخص می‌گردد.

 شیوع بیماری سرخک  بیشتر در فصل زمستان و بهار است.

سرخجه یک بیماری ویروسی است که سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد، زیرا تب بیماری بعد از ۳روز قطع می‌شود. گاهی اوقات ضایعات پوستی آن شبیه سرخک یا مخملک تظاهر پیدا می‌کند.

این بیماری در کودکان، نشانه‌های عمومی ندارد یا اینکه نشانه‌های بسیار جزئی دارد، اما نزد بزرگسالان می‌تواند به صورت تب خفیف ۱تا ۵ روزه، سردرد، بیقراری، ترشح خفیف بینی و التهاب ملتحمه بروز کند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.