رادیو در افغانستان مخاطبین زیادی دارد ولی به خاطر تحولات کنونی آسیب های جبران ناپذیر مالی و منابع انسانی بر این رسانه شنیداری وارد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان -رادیو به عنوان پُر مخاطب‌ترین رسانه شنیداری در جهان از با سابقه‌ترین رسانه‌ها در میان رسانه‌ های جمعی پنداشته می شود.

امروز یک‌شنبه ۱۳ فبروری؛ ۲۴ دلو سال ۱۴۰۰ روز جهانی رادیو است.

امسال در افغانستان در حالی از این روز تجلیل می کنیم که جامعه رسانه‌یی افغانستان بزرگ‌ترین تحول سیاسی در دو دهه پسین را در این کشور تجربه می کند که آسیب های جبران ناپذیر را به رسانه های شنیداری این کشور، هم از رهگذر منابع انسانی و پولی به بار آورده است.

بر بنیاد یافته های انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در ماه دسمبر سال ۲۰۲۱ میلادی، ۳۰۰ دستگاه رادیویی با داشتن ۶،۵۸۵ تن که از این میان ۱،۷۰۳ تن ان زنان بود، در سرتاسر این کشور تا پیش از وقوع تحولات سیاسی در ۱۵ اگست، فعال و نشرات داشت اما پس از این تحول ۸۷ پایه دستگاه رادیویی از فعالیت بازمانده است که با این حال ۳۱۲۳ تن از کارمندان کار خود را از دست داده اند که ۱۳۹۲ تن آنان را زنان تشکیل می دهد.

از جانب دیگر، در چگونگی تولید، محتویات و نشر برنامه های رادیویی در افغانستان پس از تحول سیاسی تغییرات رونما شده کمبود و حتی در اکثر ولایت‌ها نبود کار گزاران و دست‌اندر کاران زن در رادیوها، به چالش،جدی مبدل شده است که به درشتی می شود آنرا لمس کرد.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان با نتائج دست داشته و ارزیابی های دقیق از وضعیت جامعه‌ رسانه‌یی کشور، به این باور است که هرگاه در تمویل مالی رسانه های افغانستان به ویژه رادیو های این کشور که کوهستانی بودن‌اش سبب افزایش در تعداد فریکونسی های صوتی آن شده، توجه صورت نگیرد، گواه توقف فعالیت دستگاه های بیشتر رادیویی در افغانستان، خواهیم بود.

۱۳ فبروری بر بنیاد پیشنهاد کشور های عضو سازمان یونسکو و با تایید آن در سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی رادیو، نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام /ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.