افغانستان غیر مردم‌‌سالار‌ترین کشور جهان شد

پس از افغانستان غیر دموکراتیک ترین کشورهای جهان کوریای شمالی و میانمار هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان -  اکونومست در تازه‌ترین رده‌بندی کشورهای دموکراتیک و غیردموکراتیک، گزارش داده که ظهور سریع طالبان و خروج پر هرج‌و‌مرج ایالات متحده در تابستان گذشته باعث آن شده تا افغانستان به غیر مردم‌سالارترین کشور جهان مبدل شود.

در این گزارش گفته شده که بر اساس شاخص سالانه دموکراسی، افغانستان به‌گونه‌ رسمی به‌عنوان غیر دموکراتیک‌ترین کشور تحت سلطه حکومت طالبان اعلام شده و پایین‌تر از میانمار و کوریای شمالی قرار گرفته است.

این در حالی‌ست که دموکراتیک‌ترین کشورهای جهان «ایالات متحده و بریتانیا» در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز جای‌گاه خود را از دست داده و‌ سقوط کرده‌اند. زیرا این کشورها در قبال سیاست‌های شان در افغانستان ناکام گفته شده است.

کشورهای شمال اروپا در صدر جدول قرار گرفته‌اند. ناروی، فنلند، سویدن و آیسلند چهار رتبه از پنج رتبه اول را به خود اختصاص دادند.

‏‌‎این شاخص سالانه وضعیت دموکراسی ۱۶۷ کشور را با شاخص‌های هم‌چون فرایند انتخابات و کثرت‌گرایی، عمل‌کرد دولت، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی دموکراسی و آزادی مدنی رتبه‌بندی می‌کند.

براساس این گزارش؛ نبود انتخابات، محدودیت حقوق شهروندی، کنار گذاشته شدن زنان از مشارکت سیاسی و اجرای تفکیک جنسیتی از دلایلی اند که پایین‌ترین رتبه را افغانستان به‌دست آورد.

واحد اطلاعات اکونومیست هم‌چنین افزوده که تنها ۶.۴ درصد از جمعیت جهان از یک‌ دموکراسی کامل برخوردار اند، در حالی‌که بیش‌تر از یک سوم دیگر تحت حاکمیت کامل استبداد زندگی می‌کنند.

این رده بندی اکونومیست در حالی است که جنایات و دخالت های عمیق سیاسی در کشور های دیگر را مورد لحاظ قرار نمی دهد که در این صورت ایالات متحده و بریتانیا در قعر جدول قرار خواهند گرفت. 

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار