مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: رواناب رودخانه‌های استان اردبیل نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل - نبی اله پاسبان می گوید: ﻣﯿﺰان ﺟﺮﯾﺎن آب در رودﺧﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﻬﻢ اﺳﺘﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ پارسال و ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﺑﺎ ﮐﺎﻫش  شدیدی روبروست ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رودﺧﺎﻧﻪ دره رود در اﯾﺴﺘﮕﺎه ﺑﺮان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: امید است  با ذوب شدن پوشش های برقی در ارتفاعات استان بخش بزرگی از کمبودها مرتفع شود.

به گفته پاسبان عیسی‌لو، از حجم ۴۰۲ میلیون متر مکعب  سدهای استان هم اکنون ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سدها ذخیره شده و اکثر سدهای استان با کاهش ذخیره آب نسبت به پارسال مواجه هستند.

او می گوید: در حال حاضر مناسبترین وضعیت ذخیره را سدهای سقزچی و یامچی به ترتیب ۱۱ و ۸ درصد دارند که ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ذﺧﯿﺮهﺳﺎزی ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ این سدها است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل وﺿﻌﯿﺖ ذﺧﯿﺮهﺳﺎزی ﺳﺪ ارس ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺳﺪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه آب ﺷﻤﺎل اﺳﺘﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎلﻫﺎی ﻗﺒﻞ را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این سد هم اکنون ۷۲۷ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

او با بیان اینکه وضعیت ذخیره ای سد خداآفرین نسبت به پارسال مطلوب نیست گفت: این سد نیز با ۱۶۳ میلیون مترمکعب ذخیره آبی نسبت به پارسال ۲۱ درصد کاهش ذخیره را نشان می دهد.

به گفته پاسبان عیسی‌لو صرفه‌جویی در مصرف منابع آب در بخش‌های مختلف ضروری است و توجه مردم استان به برنامه‌های فرهنگ‌سازی در مصرف آب می‌تواند در فصول سال مثمرثمر واقع شود.

او با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، گفت: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود داشته و این امر نگران‌کننده است.

به گفته مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدامات خوبی انجام داده‌اند و امید است با صرفه‌جویی ۲۵ درصدی مشکلات آب آشامیدنی و صنعتی برطرف شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.