استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب از حداقل امکانات هم برخوردار نبود به همین دلیل یکی از محرومترین نقاط کشور به شمار می‌رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج - در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم؛ انقلابی که باید آن را سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه و جهان دانست و شاید توصیف حضرت امام خمینی (ره) از انقلاب با عناوینی چون «معجزه قرن» و « انفجار نور» زیباترین تعبیر برای آن باشد اما مهم ترین پرسشی که ممکن است پس از گذشت این سال ها در اذهان عمومی ایران و جهان ایجاد می شود این است که این انقلاب چه دستاوردهایی به ارمغان داشته و آیا توانسته به اهدافی که مد نظر بوده است دست پیدا کند؟

بنابراین تبیین صحیح و دقیق دستاوردهای انقلاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که اگر نسل جوان نسبت به این دستاوردها آگاهی نداشته باشند ممکن است این تلقی در ذهن آنها ایجاد شود که این انقلاب هیچ ثمره‌ای نداشته و باید کنار گذاشته شود.

بهبود وضعیت راه های روستایی و شهری بعد از انقلاب به اذعان مردم

در دوران منحوس پهلوی وضعیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی منتهی به شهرها و روستاها نه تنها خوب نبود بلکه می‌توان گفت وضعیت فجیعی داشت و در این بین روستاها وضعیت بدتری داشتند.

در اواخر دوران پهلوی دوم بیشتر روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد از نبود عدالت و راهسازی رنج می‌بردند اما با ظهور انقلاب اسلامی در ایران راه سازی به ویژه در راه‌های روستایی در اولویت قرار گرفت.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با نبود راه‌های مواصلاتی مناسب برای برخی روستاها و شهرها موجب شده بود که مردم برای تردد گاهی از اسب و الاغ استفاده کنند.

حسینی یکی از روستاییان است که در خصوص راه های کهگیلویه و بویراحمد می گوید: قبلا راه نداشتیم و برای کوچک ترین کارها مجبور می شدیم با الاع به شهر ها برویم تا بتوانیم وسایل مورد نظر را تامین کنیم اما الان به وجود برکات انقلاب به هر طرف که نگاه می کنیم جاده و راهسازی می بینیم.

دست پر انقلاب در حوزه راهسازی/رشد و توسعه چند برابری خدمات زیربنایی و عمرانی

بنابراین بهبود وضعیت راه‌های روستایی و شهری را می‌توان از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد، رسیدگی به محروم‌ترین اقشار جامعه را که همان روستاییان است را در صدر اقدامات خود قرار داد و پیشرفت و بهبود راه‌های روستایی در دوران بعد از انقلاب گواه این ماجرا است.

‌پس از انقلاب اسلامی اقدامات موثری در بخش‌های مختلف برای رفع محرومیت‌ها انجام شد و در این میان توسعه راه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد با تحول چشمگیر رو به رو شد.

راه‌ یکی از حوزه‌هایی است که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی مورد توجه قرار گرفت، کافی است یک بار به کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی و صعب‌العبور سفر کنید تا به خدمت بزرگ احداث راه در دورترین نقطه این استان پی ببریم.

خدمت‌گزاران مردم پس از پیروزی انقلاب و در طول ۴ دهه اخیر کوه‌های سخت را شکافته و از دل صعب‌العبورترین سنگ‌ها و صخره راه ساخته‌اند تا ولی نعمتان انقلاب در جای جای کهگیلویه و بویراحمد علی‌الخصوص روستاها بدون دغدغه تردد داشته باشند.

احداث و توسعه راه‌ها از جمله پروژه‌های پر هزینه است چرا که این استان تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر می‌برد و بخش عمده‌ای از جاده‌های ارتباطی غیراستاندارد و ناایمن بود.

دست پر انقلاب در حوزه راهسازی/رشد و توسعه چند برابری خدمات زیربنایی و عمرانی

در طول دوران انقلاب اسلامی با توجه به وسعت زیاد استان تلاش فراوانی در این بخش صورت گرفت به طوری که حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان افزایش چشمگیری یافت.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از محروم‌ترین استان ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود یکی از تحولات چهل ساله انقلاب اسلامی رشد و توسعه چند برابری خدمات زیربنایی و عمرانی از جمله ساخت، توسعه و آسفالت راه‌ها بوده است.

هزینه ساخت هر کیلومتر راه در کشور ۱/۵ میلیارد تومان است و در کهگیلویه و بویراحمد ۵/۵ میلیارد تومان است و هنچنین ۴۱ کیلومتر تونل در استان داریم.

تجربه موفق ساخت جاده یاسوج اصفهان راه را برای ادامه جهاد راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد باز کرد.

انقلاب راهسازی در کهگیلویه وبویراحمد 

پژمان نیک افبالی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: در کهگیلویه وبویراحمد محور یاسوج به شیراز،یاسوج به بابامیدان علی الخصوص محور پل بریم تا پل خیرآباد چهار خطه و بار ترافیکی بالاست و طی چند ماه آینده محور اصلی پاتاوه به دهدشت که قسمتی از پازل جاده بهبهان شهرضا است به بهره برداری می رسد.

او گفت: ارتباط ۴ شهرستان ۷۰ روستا و برقراری ارتباط بیش از ۳۰۰ هزار تن از مردم استان با مرکز استان و استان های مجاور برقرار است.

نیک اقبالی در ادامه گفت: گام دوم استان تبدیل راه های اصلی به بزرگراه است طول بزرگراه ها از ۵۰ کیلومتر به ۲۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرد و بیش از ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه هم در دست احداث داریم.

بدون شک راه محور توسعه است و اولویت نخست استان احداث راه‌های منطقه‌ای و محلی خواهد بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و وسعت ایران، حدود ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

این استان در منطقه‌ای سخت گذر و کوهستانی در جنوب غربی ایران واقع شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.