گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان محسن حیدریان درباره دوران پیش از انقلاب را از نظر می‌گذرانید.

باشگاه خبرنگاران جوان - امیر سرتیپ دوم خلبان محسن حیدریان فرمانده پایگاه نهم شکاری شهید عبدالکریمی بندرعباس از جمله نابغه‌های پرواز در آسمان پر ستاره خلبانان سلحشور میهن اسلامی‌مان است که توانسته در طی مدارج تخصصی و فنی خلبانی، با تاسی به نام و یاد شهدا در شمار معدود معلم خلبانانی قرار گیرد که هم در رده هواپیما‌های جنگنده شرقی و هم جنگنده غربی به این جایگاه رسیده است.

او هم معلم خلبان F۴ فانتوم و هم معلم خلبان جنگنده F۵ بوده و هم در پرواز با میگ ۲۹ به حدی از تبحر و تسلط رسیده که در پرواز با این جنگنده نیز به جایگاه معلم خلبانی دست یافته است و خلبانان زیادی را نیز تربیت کرده که امروز شاگردان او نیز در زمره بهترین خلبانان کشورمان هستند.

برای گفتگو با امیر حیدریان میهمان پایگاه نهم شکاری شهید عبدالکریمی بندرعباس شدیم. جایی که خلبانانش به چالاکی و چابکی شهره‌اند و در تاریخ نبرد‌های هوایی کشورمان و نیز در انجام مأموریت‌های متنوع هوایی و یا در دیگر اقسام مأموریت‌های پروازی در صیانت از آسمان این قلمروی شهید پرور توانسته‌اند درخششی بی‌نظیر بیافرینند. پایگاهی که در صیانت از تنگه هرمز و جزایر ایرانی در خلیج - در خط مقدم قرار دارد و رشادت خلبانانش در به زمین نشاندن هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی شهره خاص و عام شد.

مشروح گفت‌وگو با فرمانده پایگاه نهم شکاری بندرعباس (پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی) که به مناسبت روز نیروی هوایی ارتش انجام شده، را در ادامه بخوانید.

-با سلام خدمت شما و همه عزیزان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران. اگر موافق باشید این گفتگو را معطر به یاد شهدا بخصوص شهدای نیروی هوایی کنیم.

امیر حیدریان: درود میفرستم به روح پاک شهدا و امام شهدا. شهدایی که برای پیروزی انقلاب جانفشانی کردند. شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای مقاومت. شهدای نیروی هوایی که شاخص هستند، بخصوص شهدایی که در ۸ سال دفاع مقدس جان خویش را نثار عزت و اقتدار میهن اسلامی‌مان کردند. شهدای رشیدی همچون بابایی، ستاری، اردستانی، مقیمی و صد‌ها شهید گلگون کفنی که معنای مقاومت و ایستادگی هستند.

- پایگاه نهم شکاری بندرعباس را به نام شهید عبدالکریمی می‌شناسیم، اما کمتر از این شهید بزرگوار شنیده‌ایم.

امیر حیدریان: بله. شهید عبدالکریمی از خلبانان و معلم خلبانان همین پایگاه بودند که به فیض شهادت رسید. ایشان از نظر اخلاقی هم شاخص بودند و جزو اساتید، معلمان و حافظان قرآن بودند و همین وجه از او نیز سبب شد تا بدرخشند.

- در ایام دهه مبارک فجر هستیم. ۱۹ بهمن روز نیروی هوایی نام گرفته و دلیل آن نیز پیوستن این دلیرمردان به صف نهضت خمینی کبیر بود. به نظر شما چرا پرسنل نیروی هوایی و دلاوران هوانیروز از جمله اولین نیرو‌های نظامی کشورمان در پیوستن به انقلاب بودند؟

امیر حیدریان: بعد نیروی انسانی و تخصص در کنار تعهد همواره مهمترین وجه نیروی هوایی بوده است. در دوران رژیم شاهنشاهی و طاغوت برای نیروی هوایی بسیار هزینه شده بود و تمام افسران و پرسنل نیروی هوایی به آمریکا اعزام می‌شدند و در بعد تخصصی روی نیروی هوایی آنچنان کار شده بود که تخصص بالایی داشته باشند. پرسنل نیروی هوایی، اما در کنار این تخصص عمیق، توانسته بودند تا روحیه معنویت و باور به میهن اسلامی را در درون خود پرورش دهند. روز ۱۹ بهمن عملا با وجود فضا و جو خفقان ساخته شده توسط ساواک و ضد اطلاعات در نیرو‌های مسلح، اما کار بزرگ و شگرفی صورت گرفت و نیرویی که شاه بیشترین وابستگی به آن را داشت به سوی ملت آمد و به جریان ملت پیوست.

- این همان نقطه مهم در انقلاب ما بود.

امیر حیدریان: بله؛ برای رژیم طاغوت خیلی این پیوستن نیروی هوایی به جریان انقلاب سنگین تمام شد. باید خودمان را در همان فضا قرار دهیم تا عظمت و اهمیت آن را درک کنیم. انقلاب ریشه اعتقادی و ایمانی داشت و طاغوت در روز ۱۹ بهمن کار خود را تمام شده دانست. این پیوستن آنچنان عظیم بود که تنها امید شاه و بختیار و عواملش نیز نقش بر آب شد و سایر نیرو‌های ارتش به انقلاب پیوستند.

- این پیشقراولی نیروی هوایی متأثر از چه بود؟

امیر حیدریان: ۱۰۰ درصد ریشه اعتقادی داشت. بچه‌های نیروی هوایی مکتبی بودند و هستند. این پیشقراولی ناشی از تجهیزات محوری توأم با دانش و سواد بود و، چون بچه‌های نیروی هوایی اذهان روشن و عقیده پایداری به اسلام و امام داشتند و برغم این که رژیم شاهنشاهی برای جدا کردن آنان از صف مردم، آن‌ها را به آمریکا اعزام می‌کرد تا میزان وابستگی‌شان به رژیم شاهنشاهی بیشتر و بیشتر شود و ریشه‌های عقیدتی آن‌ها را از آنان بگیرد، اما این فرزندان شایسته ملت ایران با چنین عقیده استواری زندگی می‌کردند که نمونه آن همچون شهید بابایی و شهید ستاری و شهید اردستانی و ... در پایگاه آموزشی ایالات متحده آموزش می‌دیده، اما روزه قضا نداشته است. این عمق ایمان این شهدا که ریشه نیروی هوایی بودند را نشان می‌دهد. نیروی هوایی با این پرسنل پیشگام انقلاب شد. این که ما شالوده ایمان و باورمان با اسلام و انقلاب در هم آمیخته است را نمی‌توان با هیچ چیز جدا کرد.

مستشاران آمریکایی پیش از انقلاب، ایرانی بودن ما را زیر سوال می‌بردند

مستشاران آمریکایی پیش از انقلاب، ایرانی بودن ما را زیر سوال می‌بردند

نیروی هوایی که مشکل معیشت و رفاه و زندگی نداشت بلکه بچه‌های نیروی هوایی بخاطر مکتب‌شان خیزش کردند چرا که انقلاب و نظام ما وجه تمایزی که با دیگر انقلاب‌ها دارد، ریشه ایمانی و اعتقادی داشت و به همین دلیل نیز اهداف و آرمان‌های آن حفظ شده است.

-نیروی هوایی ما در دوران شاهنشاهی تا چه میزان وابسته به آمریکایی‌ها بود؟

امیر حیدریان: پرسنل نیروی هوایی حریت توأم با ایمان برایشان خیلی مهم بوده و هست، اما مستشاران آمریکایی، ایرانی بودن و مسلمان بودن ما را زیر سوال می‌بردند. خودشان را نژاد برتر می‌دانستند و این‌ها دغدغه پرسنل نیروی هوایی بود. مستشار آمریکایی اجازه نمی‌داد پرسنل نیروی هوایی دست به هواپیما بزنند و این رفتار و روحیه استکباری سبب خیزش نیروی هوایی و پیوستن به انقلاب شد و الا نیروی هوایی ما دغدغه ماشین و پول و خانه و ... را نداشت.

مستشاران آمریکایی پیش از انقلاب، ایرانی بودن ما را زیر سوال می‌بردند

بدنبال خردکردن شخصیت نظامی‌گری ارتش بودند. آنان وابستگی را بخصوص در حوزه تجهیزاتی و نگهداری در شدیدترین حالت خود پیگیری می‌کردند و حضور پر شمار مستشاران نظامی آنان در ایران نیز با همین هدف بود که نگذارند، رشد دانش در داخل ما اتفاق بیفتد.

هنر نیروی هوایی این بود که تجهیزات خود را در خدمت به میهن بکار گرفت

-برخی می‌گویند که نیروی هوایی در دوران شاهنشاهی تجهیز شد و این تجهیز به نفع ایران بخصوص در دوران جنگ تحمیلی انجامید.

امیر حیدریان: شاه خرید‌های بسیاری از آمریکایی‌ها انجام داد، اما این خرید‌ها در راستای فضای آن زمان جنگ سرد انجام شد. در آن زمان تحولات مرتبط با شوروی سابق و پیمان سنتو و معادلات حاکم بر آن جریان داشت و آمریکایی‌ها حتی به شاه دیکته می‌کردند که چه تجهیزاتی بخرد. این تجهیزات خریده شد، اما در بعد نیروی انسانی، آن‌ها سرسپرده می‌خواستند، ولی نیروی هوایی با این خواست طاغوت و آمریکایی‌ها همراه نشد.

در حقیقت نیروی هوایی ایران با اهداف دیگری تجهیز شده بود، اما پرسنل نیروی هوایی در پس از انقلاب معادلات را بر هم زدند و از آن تجهیزی که با نیات دیگری شکل گرفته و انجام شده بود، در مسیر حفظ استقلال و عزت کشور بهره بردند. در پیش از انقلاب در سطح کلان تمام خط مشی‌ها، طرح‌های عملیاتی و آموزشی و برنامه ریزی نیروی انسانی، جداول تجهیزاتی و ... توسط آمریکایی‌ها طراحی و اجرا می‌شد. در سطوح میانی به پایین نیز با خرد کردن شخصیت نظامی گری در وجود پرسنل، تلاش داشتند تا سیطره خودشان را حفظ کنند.

مستشاران آمریکایی پیش از انقلاب، ایرانی بودن ما را زیر سوال می‌بردند

مستشاران آمریکایی پیش از انقلاب، ایرانی بودن ما را زیر سوال می‌بردند

می‌خواستند ارتش در یک حدی متوقف باشد

-وجه تمایز نیروی هوایی بعد از انقلاب با پیش از انقلاب در چه عناصری است؟

امیر حیدریان: اول از هر چیز ارتش امروز ما ارتشی مکتبی است. نیروی هوایی امروز یک نیروی هوایی مکتبی است. ما نظم سنگین نظامی‌گری و قوانین و مقررات نظامی خودمان را توأم با دستورات روحبخش اسلام داریم. مدیریتی که توأم با یک روح معنوی است. رفتار فرماندهان و سلسله مراتب در دوران طاغوت اساسا غیرقابل مقایسه با امروز است. در سطح کلان مستشاران نظامی همه چیز را در ید اختیار خودشان داشتند و رفتار سخیفی با پرسنل نیروی هوایی داشتند، ولی امروز نیروی هوایی یک نیروی پیشگام و متحد و منسجم است و تمام آنچه که نیاز دارد را خودش می‌سازد. نیروی هوایی نیروی اولین‌ها است. اولین نیرویی بود که به انقلاب پیوست؛ اولین نیرویی بود که در شروع جنگ وارد مرحله دفاع شد؛ اولین نیرویی بود که در دوران سازندگی جهاد خودکفایی داشت و در طول ابداعات و تولیدات داخلی اولین نیرویی بود که دستگاه‌ها و تجهیزات خودش را تولید کرد و همه این اولین‌ها افتخار نیروی هوایی است و این راه اولین‌ها ادامه خواهد داشت.

مستشاران آمریکایی پیش از انقلاب، ایرانی بودن ما را زیر سوال می‌بردند

انقلاب و جنگ یک تجربه مضاعف برای نیروی هوایی شد

-جنگ به طور مشخص چه تأثیری بر رشد توان و خودباوری نیروی هوایی داشت. بخصوص در دو سه دهه اخیر چه گام‌هایی در نیروی هوایی برداشته شده است؟

امیر حیدریان: تجربه انقلاب و تجربه جنگ برای نیروی هوایی یک تجربه مضاعف بود. یک نسلی در نیروی هوایی درگیر با قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بودند. کسی که اجازه نداشت دست به تجهیزات هواپپیما بزند در معرض یک آزمون بزرگ قرار گرفت. آمریکایی‌ها روزی که از ایران رفتند، معتقد بودند که ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند این هواپیما‌ها را از زمین بلند کنند، اما انقلاب و روح عظیم معنوی حاصل از آن یک خودباوری عظیمی بوجود آورد که نیروی هوایی دوشادوش نیرو‌های مسلح و بسیج و ملت ایران، ۸ سال جنگید.

تکنسین فنی ما که می‌ترسید دست به تجهیزات درون هواپیما بزند، متخصص فنی ما، خلبان ما و ... که می‌ترسید دست به هواپیما بزند، در جنگ یک تحول عظیم روحی و ایمانی رقم زدند و ۸ سال مقابل دنیا ایستادند. وقتی مقام معظم رهبری بر بیان این خاطرات تأکید دارند و می‌فرمایند که این مسائل را به مردم بگویید به خاطر همین است که روحیه خودباوری در نسل امروز ما نیز بازتولید شود و جوانان امروز ما بدانند که چه حماسه‌های عظیمی رخ داده است.

امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در صنعت هوانوردی صاحب تعمیر و نگهداری ایده‌آلی هستیم. امروز بسیاری از کشور‌ها هواپیما‌هایی دارند که عمر ۵۰ تا ۶۰ سال است. برخی از این کشور‌ها به دانش تعمیر و نگهداری رسیده‌اند و ما از شمار همین کشور‌ها هستیم. صنعت تعمیر و نگهداری، بهینه سازی و بروز رسانی تجهیزات پرنده را خودمان انجام می‌دهیم. در دومین قدم یعنی تولید وساخت و ساز نیز در دو دهه اخیر به نقطه بسیار خوبی رسیده‌ایم. هم در هواپیمای بدون سرنشین و هم در هواپیمای با سرنشین، تجهیزات زمینی، پشتیبانی، شبیه‌ساز‌ها و دستگاه‌های تعمیر و نگهداری و تولید این تجهیزات نیز به رشد بسیار خوبی دست یافته‌ایم.

در بعد نیروی انسانی نیز افتخار می‌کنیم که تربیت خلبان در تمامی سطوح سال‌ها است که در کشورمان تماما ایرانی شده است. آموزش خلبانان ما نیز در عالی‌ترین سطوح در تراز استاندارد‌های بین المللی است.

مستشاران آمریکایی پیش از انقلاب، ایرانی بودن ما را زیر سوال می‌بردند

خلبانان، مهندسان فنی و دیگر تخصص‌های هوانوردی چند دهه است که در داخل آموزش می‌بینند و این فرآیند از بعد از انقلاب، شکل و جان دیگری به خود گرفت و ما امروز تمامی تخصص‌ها را در داخل آموزش می‌دهیم.

-نیروی هوایی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چه جایگاهی دارد؟

امیر حیدریان: حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به درستی اشاره می‌کنند که شعائر و شعار‌های انقلاب ما هیچ وقت کهنه نمی‌شود و برای همه دوره‌های انقلاب است. حریت، آزادگی و استقلال در ذات نیروی هوایی و دیگر قوای مسلح کشورمان جاری است و این اصول اساسی انسانی و ایمانی هرگز از ما جدا نشده و خط سرخ شهدا و اصول و شالوده انقلاب در رگ‌های نیروی هوایی جریان دارد. در بعد فنی نیز مسؤولیت‌هایی که تا امروز بر دوش نیروی هوایی بوده به خوبی نسل به نسل در حال انتقال است و این جوانگرایی در نیروی هوایی به مصداق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، جریان دارد.

-متشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.

امیر حیدریان: تشکر از شما عزیزان که در سنگر رسانه مشغول خدمت هستید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار