مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بسته به شرایط اقلیمی سالانه در خراسان رضوی بین ۸۵ تا ۱۶۰ هزار هکتار با آفت سن در مزارع غلات مبارزه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -فاطمه حلاج‌نیا گفت: سن غلات آفتی است که مرحله‌ای از زندگی خود را در ارتفاعات سپری می‌کند. کارشناسان شبکه مراقبت هر سال با بررسی کانون‌های سن گندم وضعیت این آفت را پایش کرده و هشدار‌های لازم برای مبارزه به موقع را صادر می‌کنند.

سن آفت خشکی‌دوست است. چنانچه به موقع با این آفت مبارزه نشود، این موضوع سبب کاهش کمی و کیفی محصول می‌شود. حضور این آفت بیشتر از حد تعریف شده در مزارع سبب می‌شود گندم تولیدی ارزش نانوایی نداشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بسته به میزان آفت و عملکرد مزارع و پس از بررسی کارشناسان در مزرعه دستور عملیات سم‌پاشی داده می‌شود.

حلاج‌نیا گفت: در ۲ مرحله مادری و پوره با آفت سن غلات مبارزه می‌شود. چنانچه کشاورزان در مرحله مادری با این آفت به موقع مبارزه نمایند، تخم‌ریزی به حداقل رسیده و سن در مرحله پوره نمی‌تواند به مزرعه خسارت وارد کند.

او گفت: در شرایط خشکسالی به دلیل رها شدن مزارع توسط کشاورزان آفت سن از این مزارع تغذیه کرده و به کوه بازمی‌گردد، اما متاسفانه در سال بعد سبب خسارت به مزارع غلات می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای کاهش خسارت آفت هر سال ستاد سن غلات در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل و از ظرفیت تمام دستگاه‌ها برای پایش مزارع و اعلام به موقع مبارزه با آفت سن غلات استفاده می‌شود.

حلاج‌نیا گفت: در این خصوص با ناوگان سمپاشی و عاملان مجاز سموم استان جلساتی برگزار می‌شود. همچنین در مبارزه با این آفات از تکنولوژی پهباد‌های سم‌پاش نیز استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.