مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: ۶۰ مورد از بنا‌ها و جداره‌های تاریخی شهر‌های استان مرمت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - جلیل جباری  گفت: ۶۰ مورد از بنا‌ها و جداره‌های تاریخی شهر‌های استان به صورت موردی یا مستمر مرمت شده و ۵ مورد دیگر نیز در دست اقدام است.

وی می گوید: مرمت بنا‌ها و جداره‌های تاریخی در شهر‌های ارومیه، خوی، ماکو، سلماس و تکاب مرمت بنا‌ها و جداره‌های تاریخی سردر نصیرزاده، سردر یونچی بازار، مدرسه تاریخی چمران، مسجد جامع، مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن، مسجد تاریخی علی شهید، عمارت شهربانی ارومیه، مسجد سردار، ساختمان ستاد لشکر و بازار تاریخی ارومیه، حمام شیخ سلماس، مسجد جامع تکاب، قلعه قبان ماکو، مسجد جامع شهر، عمارت شیر و خورشید، مانند کلاه فرنگی وخانه تیموری در ماکو بخشی از ۶۰ مورد مرمت بنا‌ها و جداره‌های تاریخی در سطح استان هستند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، آذربایجان غربی ۱۸ مورد مطالعات طراحی شهری در دست اقدام است، و ۵ سرمایه گذار برای احیای بنا‌ها و تاسیس اقامتگاه‌ها در استان اعلام آمادگی کرده اند.

جباری گفت: برای اینکه هویت تاریخی و فرهنگی ارومیه حفظ شود، ضروری است با برنامه ریزی و همکاری دستگاه‌های مرتبط مشکلات بافت‌های تاریخی کاهش یابد.

وی می گوید: در کشور‌های توسعه یافته محلات و بافت‌های تاریخی حفاظت شده اند، و شهر ارومیه دارای گذرها، محلات تاریخی است که یکی از رسالت‌های میراث فرهنگی، آذربایجان غربی، حفظ و احیای این محلات است چرا که توجه به بافت‌های تاریخی شهر، بازخورد اجتماعی و تعلق خاطر مردم را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.