سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: جهت جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان و گرد و غبار، طرح بادشکن غیرزنده در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت ۱۶۳ کیلومتر اجرا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه -میر صمد موسوی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ، با بیان اینکه طرح بادشکن غیرزنده برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود، افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه، وزش باد‌های فصلی و مداوم و ایجاد طوفان‌های نمک در منطقه یکی از موثرترین راهکار‌های جلوگیری از پیش روی گرد و غبار اجرای طرح تثبیت شن با اجرای باد شکن غیر زنده است.

موسوی عملیات مرمت تشتک در ۶ منطقه در حاشیه دریاچه، عملیات کنتورفارو، آبیاری دوره‌ای در ۱۰ منطقه حاشیه دریاچه و واکاری در ۴ منطقه مرنگلو، سپرغان، چوپانلوی سلماس وآغداش میاندوآب را از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اجرای عملیات بوته کاری با هدف اجرای دریاچه ارومیه نیز خبر داد و اظهار کرد: در این مدت عملیات بوته کاری در ۴ منطقه انگنه، مرنگلو، جبل، آغداش میاندوآب اجرا شده است.

موسوی با اشاره به عملیات بذرکاری در دو منطقه حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت ۵۲ هکتار عنوان کرد: بذرپاشی در ۵۲ هکتار، کود دهی، سمپاشی، قرق، طرح ترسیب کربن در جهت افزایش درآمد و کمک به معیشت خانوار‌های روستایی ساکن در حاشیه دریاچه با هدف حفظ پوشش گیاهی حاشیه دریاچه ارومیه انجام یافته است.

عملیات‌های مقابله با کانون‌های تولید گرد و غبار حاصل از خشکی دریاچه ارومیه شامل فعالیت‌های بیومکانیکی، بیولوژیکی، ترسیب کربن، مقابله با بیابان زایی و احداث ایستگاه کمّی سازی میزان فرسایش بادی و تولید گرد و غبار بوده و از سال ۹۳ در آذربایجان غربی کلید خورده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.