معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خشکسالی و سودجویی افراد بر افزایش قیمت برنج تاثیر بسزایی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از مهر ماه سال گذشته تا بهمن ماه امسال قیمت برنج داخلی حدود ۷۰ درصد افزایش و همچنین از مهر ماه سال ۹۹ تا مهرماه امسال انواع برنج خارجی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بسته به نوع برنج افزایش قیمت داشته است.

طی یک ماه گذشته تعداد بازرسی‌های انجام شده در حوزه خوار و بار و برنج توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ۱۷۰۰ مورد و تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه حدود ۹۰ مورد بوده است.

او گفت: خشکسالی تا حدودی و به صورت جزئی در استان‌های تولید کننده برنج موجب افزایش قیمت شده است، اما بخش دیگر از افزایش قیمت برنج ممکن است به دلیل سودجویی برخی از افراد باشد.

میزان نیاز به این محصول در سطح کشور سالیانه ۲ میلیون و ۸۰۰ تن بوده که بخش کمی از این مقدار یعنی ۳۰۰ هزارتن مربوط به بخش صنف و صنعت است. همچنین از این میزان تقریبا یک‌ونیم میلیون تن وارداتی بوده و بقیه تولید داخل است.

جنتی گفت: نیاز سالانه چیزی حدود ۲۵۰ هزار تن در طول سال است. در استان سالیانه ۵۴۰۰ تن برنج تولید می‌شود و بقیه نیاز خراسان رضوی به این محصول از خارج از استان تهیه می‌شود. ۱۰ درصد برنجی که به استان وارد می‌شود از طریق تولید داخلی کشور تامین و ۹۰ درصد باقی مانده برنج خارجی و بیشتر از نوع برنج پاکستانی است.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.