سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به بیان توضیحاتی درباره تصمیم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم ارائه روشی جایگزین برای آن پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان - غلامرضا مرحبا ارز ترجیحی را منشا و مبدا فساد دانست.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارز ترجیحی تاثیراتی در زندگی مردم مخصوصا در حوزه نان دارو و نهاده‌های دامی دارد که به همین دلیل باید برای برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی آن باید تمهیداتی در نظر بگیریم.  

دولت در لایحه بودجه پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص این یارانه به صورت مستقیم آن به دهک های پایین از طریق یارنه نقدی و کارت های الکترونیکی را داده است.

مرحبا معتقد است که تا زمانی که دولت روش جایگزین مطمئنی برای حذف ارز پیشنهاد ندهد مجلس با حذف ارز موافقت نمی‌کند و البته گفته که دولت به مجلس این اطمینان را داده که قیمت اقلام در بازار را کنترل خواهد کرد، ولی مجلس از آن قانع نشده.

مرحبا با بیان اینکه متاسفانه دولت در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی توپ را به زمین مجلس انداخت گفت: هنوز دولت جایگزنی معرفی نکرده و مجلس همچنان پیگر معرفی یک جایگزین به جای ارز ترجیحی خواهد بود و  به دنبال یک بسته جایگزین برای حذف ارز ترجیحی هستیم.

هادی قوامی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این باره گفت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده نداریم و در لایحه تنها ارز با نرخ ETS خواهیم داشت. با حذف ارز ترجیحی از روی کالا‌های اساسی، ۷ تا ۱۰ درصد تورم ایجاد خواهد شد که دولت برنامه جبرانی برای دهک‌هایی که بیشتر متأثر می‌شوند پیش‌‎بینی کرده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: در نهایت تصمیم بر این شد که برای آرد از محل هدفمندی یارانه‌ها و در خصوص دارو و اقلام اساسی هم ۹ میلیارد در نظر گرفته شود، ولی در نهایت هم صحن باید این مسائل را تصویب کند و این مسائل صرفا مصوبات کمیسیون تلفیق است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اینقدر بدبینی و بی اعتمادی به این دولت که الحمدا... در تمام زمینه های اقتصادی، خارجی ، برجام ، مقابله با کرونا، روابط با همسایگان، توسعه صادرات، مقابله با تحریمها و افزایش فروش نفت ، افزایش شفافیت در پرداختیها و مالیات.... کلی توفیق داشته روا نیست ؛ دولت در حال حاضر میگوید برای روش جایگزین ارز ترجیحی فرصت میخواهم و تا آن زمان میخواهد یارانه ها را به جای آنکه باارز ترجیحی به وارداتچی ها بدهد و زمینه رانت و فساد را کما فی السابق ادامه دهد به طور مستقیم به حساب سرپرستان خانوار ۵،۶ دهک پائین در آمدی توزیع کند که متاسفانه مجلس بنای بی اعتمادی را گذاشته،کاش عملکرد مجلس بادولت قبل همینگونه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
عملکرد دولت در پائین آوردن نرخ ارز فراموش شد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۵۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
مجلس کار خوب فعلا کرده بگذارید در بازار آرامشی وجود داشته باشدتا درآمد ارزی بهبود پیدا کند وآرام آراماصلاحات در بودجه وارز انجام شود
آخرین اخبار