همزمان با ایام‌الله دهه فجر، طی مراسمی با حضور استاندار فارس عملیات ساخت بزرگترین پرورشگاه خاورمیانه و مجموعه درمانگاهی در شهر صدرا شیراز آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محمد هادی ایمانیه استاندار فارس گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت ۵ هکتار و با زیربنای بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع شامل مجموعه درمانگاهی، آموزشی، ورزشی و اقامتی با ظرفیت پذیرش ۶۰۰ مددجوی یتیم از محل موقوفه حاج خلیل زالی ساخته می‌شود.

او گفت: این پروژه در دو فاز قابل اجراست که فار نخست ۴۰ درصد پروژه با اعتبار بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

ایمانیه گفت: برای مرحله دوم ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و پیش بینی می‌شود مرحله اول تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.

استاندار فارس گفت: زمان اتمام این اجرای پروژه ۴ سال است که با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان با تمامی تجهیزات افتتاح خواهد شد.

ایمانیه در ادامه با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید تریبون صدای مردم باشند، از اصحاب رسانه خواست زمان کلنگ‌زنی‌ها را رصد و از همگی ما مطالبه گری کنند تا پروژه‌ها را به موقع تحویل دهیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه فارس نیز گفت: مطالعات ساخت این پروژه از سال ۹۸ آغاز و سال ۹۹ طراحی، معماری سازه و تاسیسات ژئوتکنیک بر روی آن انجام شد.

حجت‌الاسلام رحیم صفری گرایی، با یادآوری اینکه اوایل سال ۱۴۰۰ مجوز احداث آن توسط شهرداری صدرا داده شد، گفت: مناقصه انتخاب پیمانکار پروژه در چند مرحله انجام شد.

آغاز ساخت بزرگترین پرورشگاه خاورمیانه در شیراز

حسین سلطانی فرد نماینده دادستان عمومی و انقلاب شیراز در موقوفه حاج خلیل زالی نیز با اشاره به اینکه بزرگترین پرورشگاه خاورمیانه در راستای تحقق نیات واقف محترم مرحوم حاج خلیل زالی عملیاتی می‌شود، گفت: این واقف محترم نیات متعددی داشتند که برای تحقق آن‌ها کلیه اموال شان را در دهه ۲۰ وقف کردند.

او یکی از مهمترین نیت‌های ایشان را نگهداری از ۵۰ نفر از کودکان یتیم تا کلاس نهم ابتدایی عنوان کرد و گفت: هزینه‌های این کودکان به صورت کامل توسط موقوفه پرداخت می‌شود.

سلطانی فرد گفت: این نیت واقف در سال‌ها پیش محقق شده بود، اما با توجه به ظرفیت‌هایی بزرگ این موقوفه مصمم شدیم گام‌های بزرگ‌تر و بهتری در زمینه نگهداری از کودکان فاقد پدر برداریم.

او گفت: در این راستا پیگیری‌هایی از طرف دادستان مرکز استان فارس انجام و موافق نماینده، ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیزیه کشور برای احداث این مجتمع بزرگ در راستای تحقق نیات واقف اخذ شد.

نماینده دادستان عمومی و انقلاب شیراز در موقوفه حاج خلیل زالی از دیگر نیات واقف را ساخت درمانگاه عنوان کرد.

او گفت: هدف از ساخت درمانگاه این است که افراد بی بضاعت بتوانند به صورت رایگان مورد درمان قرار گیرند و برای تحقق این مهم در آینده افرادی به عنوان پزشک و پرستار در مرکز درمانی که احداث خواهد شد استخدام می‌شوند.

سلطانی فرد گفت: براساس نیات واقف دادستان شیراز به عنوان ناظر استصوابی موقوفه است تا مراقبت، محافظت و نظارت کافی برای تحقق اهداف واقف داشته باشد و خوشبختانه در حال حاضر هم دادستانی به صورت فعال بر کلیه امور مرتبط با موقوفه زالی از جمله این پروژه نظارت کامل دارد.

به گفته سرپرست اجرای احکام کیفری شیراز، با توجه به اینکه موقوفه حاج خلیل زالی ۸۰ سال قدمت دارد با برخی چالش‌های حقوقی از جمله در مورد موقوفه بودن اراضی واقع در شهرک صدرا مواجه بود که در نهایت چند سال پیش با پیگیری‌های دادستان شیراز و مجموعه دادگستری، پس از چند سال فراز و نشیب حکم صادر شد و بسیاری از زمین‌ها به موقوفه برگشت و از بلاتکلیفی خارج شد.

سلطانی فرد با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا باعث شد تا کودکان حاضر در مرکز نگهداری خیابان خلیل به صورت موقت در اختیار خانواده‌های شان باشند، گفت: خوابگاه فعلاً تعطیل است، اما هزینه نگهداری کودکان به خانواده‌های آن‌ها پرداخت می‌شود.

او گفت: اجرای این پروژه در سال‌های پیش رو به لحاظ مالی با بن بستی مواجه نخواهد شد و با توجه به نوسانات قیمتی برخی کالا‌ها مانندمصالح ساختمانی و ماشین آلات، این کالا‌ها زودتر خریداری خواهند شد.

گفتنی است، موقوفه زالی یکی از بزرگترین موقوفات کشور است که بیش از ۱۲ رقبه را شامل می‌شود که قریب ۷۰ سال پیش توسط حاج خلیل زالی وقف شد.

اراضی موقوفه حاج خلیل زالی در سمت شمال شرقی شیراز و باجگاه، شهر صدرا، اراضی سوه و پشت باغ بیضاء، خفر، کوار واقع شده که طبق نیات واقف درآمد حاصله از اراضی فوق باید به مصرف کودکان بی سرپرست، بیماران بی بضاعت، دانش‌آموزان نیازمند و خدمات بهداشتی به جامعه هزینه می‌شود.

آغاز ساخت بزرگترین پرورشگاه خاورمیانه در شیراز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار