احیای هنرهای سنتی نیازمند شناخت سلیقه های گوناگون است

یک هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی برای حضور مؤثر در بازارهای داخلی و جهانی و رشد و دوام در این بازار،نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقه‌یابی با توجه به گروه های مختلف مردم است.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - فاطمه باقری زاده گفت: امروز هنرهای سنتی با معضلات بسیاری روبه رو هستند که سبب منسوخ شدن بعضی از هنرهای سنتی و صنایع دستی در حال فراموشی، انزوای استادکاران پیشکسوت و نبود به کارگیری بعضی از طرح و نقوش اصیل و سنتی ایرانی از سوی هنرمندان می‌شود.

او گفت: من تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا با اتکا به تحقیقات و پژوهش‌هایی که همسو با فعالیت های هنری و تولیدی خودم است و با رویکرد آسیب شناسانه و مطالعات فرهنگی، به احیای هنر نمدمالی و سایر دست ساخته های نمدی بپردازم.

 هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی گفت: پژوهش مبتنی بر خلق اثر هنری که موجب احیا، حفظ و گسترش هنرهای سنتی شود یکی از مهمترین اهداف من در این عرصه به شمار می‌رود.

باقری زاده گفت:  تولید بی هدف، مداومت در امر تولید بدون اهمیت دادن به اصول زیبایی شناسی، فاصله گرفتن از هویت و اصالت هنرهای سنتی می تواند باعث رکود، منسوخ شدن و رو به فراموشی رفتن هنرهای سنتی شود.

او گفت: در واقع یکی از دلایل رکود هنرهای سنتی نداشتن آگاهی و اطلاعات مناسب برخی تولیدکنندگان در خصوص سلیقه مشتریان و نبود تفکیک سلیقه خریداران داخلی از خریداران خارجی است.

 هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی گفت: تولید و عرضه یک محصول صنایع دستی که دارای سابقه ای کهن و در واقع بازتاب اندیشه، اعتقادات، باورها و آداب و رسوم قوم و ملیتی بوده که این ارکان از میان قصه‌ها، اسطوره‌ها، بناهای تاریخی و میراث به جای مانده از فرهنگ و تمدن‌های گذشته آن قوم و دیار نشات می گیرد و در نهایت ماهیت یک اثر بومی و کاربردی را شکل می دهد که پیام‌آور فرهنگ و تمدن گذشته هر منطقه است.

باقری زاده گفت: پس از سلیقه یابی و شناسایی بازار هدف، علاوه بر در نظر گرفتن جنبه کاربردی، برطرف کردن نیازهای جامعه و پاسخ به سلیقه بازار و خریداران، باید ارزش فرهنگی، هنری، ماهیت و اصالت آن اثر تولیدی صنایع دستی حفظ شود تا به پاسداشت هویت و میراث فرهنگی بیانجامد.

 او گفت: من به منظور سلیقه یابی و احیای هنر نمد و با هدف کاربردی‌تر کردن محصولات نمدی، چندین هنر سنتی که همواره بخش جدانشدنی از اصالت و میراث فرهنگی این مرز بوم هستند را با هنر نمد تلفیق کردم.

 هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی گفت: نگارگری، طراحی سنتی، گل و مرغ، خوشنویسی، دوخت و رودوزی های سنتی و طراحی فرش از جمله هنرهایی هستند که من سال ها به صورت تخصصی و مستقل در این حوزه ها فعالیت کرده‌ام.

باقری زاده گفت: تلفیق و همنشینی نمد با هنرهای مذکور موجب احیای هنر نمدمالی، دست ساخته های نمدی و بازآفرینی طرح و نقوش هنر اصیل ایرانی بر روی این دست آفریده کهن و میراث ملی شده است.

 او گفت:  آثار تولیدی من به دو گروه تقسیم می شوند که گروه اول شامل زیراندازهای نمدی، نورآویز و آباژور، کوسن، گلدان، پاراوان و پرده های تزیینی می‌شود که در بخش دکوراسیون داخلی قابل استفاده هستند و گروه دوم شامل انواع کیف، کفش، شال، تن پوش و دست کش است که در بخش پوشاک و آکسسوری لباس قابل استفاده هستند.

 هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی گفت: گروه دوم به دلیل کاربردشان که پوشیدنی هستند به ظرافت و تکنیک های خاصی در فرآیند تولید نیاز دارد.

باقری زاده گفت:  آثارم به دلیل نوآوری در طراحی و تولید و بدیع بودنشان موفق به دریافت حق مالکیت فکری و معنوی و کسب گواهی ثبت اثر ادبی و هنری از معاونت حقوقی مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است و اصالت این محصولات از سوی اتحادیه صنایع دستی تایید شده و دارای شناسنامه دو زبانه مجزا هستند.

او گفت: فعالیت در این هنر و حرفه، سختی‌های زیادی به همراه دارد و من در ابتدای کار شرایط دشواری را تحمل کردم و حتی بسیاری از استادان و پیشکسوتان باور نمی کردند که یک خانم جوان با تحصیلات دانشگاهی و سابقه تدریس وارد حرفه نمدمالی و تولید آثار نمدی شود. زیرا کار نمد مالی بسیار سخت و طاقت فرسا است و آن را می‌توان جز مشاغل سخت در نظر گرفت چون در حین نمدمالی تمام اعضای بدن به شدت درگیر این کار است.

 هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی گفت: این هنر به صورت موروثی از سوی پدران به پسران یاد داده می شود که پسران این حرفه را به عنوان شغل انتخاب می کنند در حالی که هیچکدام از اعضای خانواده من در این هنر و حرفه فعالیتی ندارند و من به دلیل علاقه و بر اساس پژوهش هایی که داشتم وارد این حرفه شدم و پس از چندین سال تلاش، پژوهش و نوآوری وخلاقیت در طراحی آثار نمدی که تولید کردم، این آثار هم در بین استادان و متخصصین صنایع دستی و هم در بین خریداران داخلی و خارجی با استقبال خوبی روبه رو شده است‌.

باقری زاده تحصیلات خود را از هنرستان تا مقطع کارشناسی ارشد در حوزه صنایع دستی و فرش دستباف گذرانده و به طور تخصصی در رشته‌های طراحی فرش، نگارگری، طراحی و ساخت طلا و جواهر و طراحی و تولید نمدهای دکوراتیو فعالیت دارد.

او  دارنده مهر اصالت ملی است و مقالات و پژوهش های متعددی را در رابطه با هنرهای سنتی، صنایع دستی و فرش دستباف به چاپ رسانده است.

 هنرمند و پژوهشگر حوزه صنایع دستی در جشنواره های علمی، فرهنگی و هنری نظیر جشنواره ملی و بین المللی تالیفات برتر علمی، جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، جشنواره مد و لباس فجر، جشنواره مدیافت، جشنواره سیپال، جشنواره مد و لباس دانشجویان دختر و سایر جشنواره ها، مسابقات علمی و هنری حائز رتبه و مقام شده  است.

باقری زاده در سال ۱۴۰۰ به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شد که با اتکا به پژوهش هایی که در رابطه با احیای هنر نمدمالی و طرح و نقش هنر اصیل ایرانی به انجام رسانده موجب احیای هنر نمد مالی و بازآفرینی طرح و نقش هنر اصیل ایرانی بر روی این دست آفریده کهن و میراث ملی شده است که تا کنون موفق به دریافت حق مالکیت فکری و معنوی آثار خویش شده است. 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار