فعالان اقتصادی بوشهر می گویند که اگر بوشهر صاحب راه‌آهن شود، دوباره این بندر به اوج فعالیت تجاری و اقتصادی می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- همجواری استان بوشهر با خلیج‌فارس ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، اقتصادی و اشتغال‌زایی فراهم کرده است.

استان بوشهر دارای بنادر متعدد در تخلیه و بارگیری کالا در راستای صادرات و واردات دارد که نبود خط ریلی مشکلات فعالان اقتصادی، تجار و البته مردم را دوچندان کرده.

بوشهر، بندری فاقد خطوط ریلی!

استاندار بوشهر می گوید: اتصال خط ریلی به بنادر سبب مقرون به صرفه شدن فعالیت‌های بندریاست و اگر خط ریلی به بندر بوشهر وصل نشود ابن بندر از خاصیت می‌افتد و تجار برای فعالیت به دیگر استان‌ها مهاجرت می‌کنند.

به گفته احمد محمدی‌زاده حمل و نقل از طریق راه‌آهن ارزان‌تر و مطمئن‌تر از دیگر وسایل حمل و نقل است.

او گفت: بندر تجاری بوشهر تنها بندر جنوبی کشور فاقد خط ریلی است و استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر برای حمل محصولات آن‌ها به دیگر استان‌ها ضرورت احداث ریل را در این استان دوچندان کرده.

خطی که ریلش ۱۴ سال پیش گذاشته شد؛ اما...

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر می گوید: اجرایی شدن خط ریلی بوشهر از ۱۴ سال پیش شروع شد. روند اجرای این طرح مدتی متوقف شد و اکنون در مجموع پیشرفت آن کمتر از ۱۵ درصد است.

فرزاد رستمی گفت: مسافت خط ریلی بوشهر، عسلویه، شیراز ۴۵۰ کیلومتر است و از این میزان مسافت ۱۴۰ کیلومتر آن در استان بوشهر و بقیه در فارس قرار دارد.

او می گوید: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار تهاتر نفتی برای تسریع در اجرا خط راه آهن بوشهر به شیراز مصوب شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر علاوه بر تصویب اعتبار یاد شده، ۲۰۰ میلیون یورو نیز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شد.

رستمی گفت: پیش‌بینی اعتبار برای تکمیل این طرح، ۳۳ هزار میلیارد تومان است و در صورت تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار و پذیرش تهاتر نفتی امکان اینکه در مدت ۵ سال این طرح به بهره‌برداری برسد، وجود دارد.

صدای سوت قطار به معنی رونق کسب و کار تجار

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: بندر بوشهر از قدیم به‌عنوان دروازه تجارت ایران مطرح بوده و وجود کنسولگری کشور‌های مختلف اروپایی و آسیایی در ۱۰۰ سال پیش در بوشهر نشان از جایگاه مهم این بندر است.

راه‌آهن بوشهر

خورشید گزدرازی گفت: برای افزایش عمق کانال دسترسی به اسکله و حوضچه‌های بندر بوشهر طرح‌های مطالعاتی اجرایی شده که عملیاتی شدن این مهم در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر می‌گوید: مطرح شدن این مهم در سفر هیات دولت به بوشهر، مصوباتی برای تسریع در اجرای آن دنبال داشت.

به گفته گزدرازی معیشت بیشتر مردم بوشهر از طریق فعالیت‌های دریایی و تجارت است. اگر خط ریلی به بندر بوشهر متصل شود، دوباره این بندر به اوج فعالیت خود می‌رسد که رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را به همراه دارد.

او می گوید: رقابت‌ بندر بوشهر با دیگر بنادر استان‌های ساحلی در جنوب کشور منوط به اجرا شدن خط ریلی است. خط ریلی فعالیت اقتصادی و تجاری را رونق می‌بخشد و فعالیت تجار در صادرات و واردات کالا افزایش می‌دهد.

با توجه به ضرورت اجرای خط ریلی و تکمیل آن انتظار می‌رود اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور برای احداث خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه تامین شود تا یکی از مطالبات مهم مردم و فعالان اقتصادی محقق شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.