معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری هاری به علت میزان کشندگی بالا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در کارگروه کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری گفت: حدود ۷۵ درصد از بیماری‌های نوظهور و ۶۰ درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک است.

دکتر محمدرضا کریمی گفت: این عوامل بیماری زا علاوه بر ایجاد بیماری در انسان، به دلایل مختلف همچون کاهش تولید فرآورده‌های دامی، مرگ و میر دام ها، معدوم کردن دام‌ها و تامین واکسن و دارو‌های موردنیاز، هزینه‌های بسیاری را به چرخه اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

او گفت: در این بین، بیماری هاری به علت میزان کشندگی بالا (۱۰۰ درصد کشندگی) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که در بسیاری از مناطق جهان شایع بوده و در ایران نیز یک اولویت مهم به شمار می‌آید.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: با وجود صرف میلیارد‌ها ریال هزینه برای پیشگیری از هاری در افراد دچار گزش در کشور، اما سالانه شاهد مرگ غم انگیز تعدادی به علت ابتلا به هاری هستیم.

دکتر کریمی گفت: در راستای هدف اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر حذف مرگ انسانی در اثر بیماری هاری ناشی از گزش سگ تا سال ۲۰۳۰ میلادی، کارگروه کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری با حضور نمایندگان استانداری، اداره کل دامپزشکی، محیط زیست، شهرداری شیراز و نیروی انتظامی، به میزبانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد که در این نشست ضمن بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش رو در برنامه کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری، پیرامون موارد حیوان گزیدگی در کلان شهر شیراز تبادل نظر صورت گرفت.

دکتر کریمی بررسی علت وقوع ۲ مورد مرگ انسانی ناشی از هاری در ابتدای امسال را از دیگر محور‌های برگزاری این کارگروه برشمرد.

این مقام مسئول با اشاره به تبادل نظر اعضای کارگروه، برنامه ریزی برای تشکیل منظم نشست‌ها و کنترل و ساماندهی حیوانات و سگ‌های ولگرد را از تصمیمات این کارگروه برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.