رییس بخش ثبت گواهی و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: رقم جو "مهتاب" ۲ سال آینده جایگزین رقم بهمن و جلگه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد -  مجید هاشمی گفت: در کشت جو رقم "مهتاب" جایگزینی ارقام گذشته شده و تا ۱۰ تن در هکتار در استان عملکرد محصول داشته است و ۲ سال آینده جایگزین رقم بهمن و جلگه در استان می‌شود.

این رقم نخستین رقم گواهی شده است که امسال بذر گواهی شده آن تمام شده و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است؛ امسال سه هزار تن بذرگواهی شده در استان تولید و توزیع شد.

در کشت جو دیم نیز رقم جدید قافلان در استان کشت می‌شود که در شرایط آبیاری تکمیلی تا پنج تن عملکرد محصول دارد و به دلیل مقاومت بالا نسبت به سرما در همه مناطق استان قابلیت کشت دارد.


بیشتر بخوانید


به گفته هاشمی، در سال زراعی آینده قرارداد نظارت بر ۲ هزار و۸۰۰ هکتار مزارع بذری گندم و جو در استان منعقد شده است که پایه‌های مختلف پرورشی تا گواهی شده در این مزارع تولید شود و تا چهار سال آینده مشکلی برای تامین بذر گواهی شده وجود ندارد.

از این میزان یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار جو و یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم است و با توجه به اینکه میانگین عملکرد این سطح سه تا چهار تن است تمام نیاز استان چهارمحال و بختیاری از بابت بذر مورد نیاز گواهی شده تامین خواهد شد.

هم‌اکنون بیشتر ارقامی که ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته کشت شده‌اند و به تدریج میزان عملکرد محصول آن‌ها پایین آمده در حال حذف شدن است.

در کشت گندم رقم جدید زرینه در استان چهارمحال و بختیاری در حال جایگزینی است که این رقم تا ۱۰ درجه زیر صفر سرمازدگی ندارد و به دلیل شرایط آب و هوایی استان و کم بودن نیاز آبی نسبت به ارقام فعلی قابلیت کشت در همه مناطق استان را دارد.
هم‌اکنون رقم قدیمی پیشگام در استان به دلیل نیاز آبی بالا و افزایش بیماری و آفات در این رقم در حال حذف شدن است و رقم‌های زرینه و میهن در استان کشت می‌شود.

در کشت گندم دیم نیز رقم هشترود، باران، هما، صدرا و آذر ۲ در استان کشت می‌شود که عملکرد بسیار بالا دارد و به طور میانگین بالای ۲.۵ تا سه تن در هکتار عملکرد محصول دارد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.