۲ هزار و ۲۰۰ عضو تعاونی مسکن کانون جانبازان استان قزوین ۱۸ سال است رویای خانه دار شدن در سر می‌پرورانند.

باشگاه خبرنگاران جوان  قزوین - تشکیل تعاونی‌های مسکن، یکی از راهکار‌هایی است که افراد به منظور تهیه و تملک سرپناهی برای رهایی از رنج اجاره نشینی و خانه به دوشی به عضویت آن‌ها در می‌آیند، طی سال‌های اخیر با وجود همه مشکلات برخی از این تعاونی‌های مسکن آرامش را به خانواده‌ها هدیه کرده است و گاه مانند تعاونی مسکن کانون جانبازان قزوین حسرت خانه دار شدن را به دل اعضایش گذاشته است.

یکی از اعضای تعاونی مسکن کانون جانبازان می‌گوید: این تعاونی سال ۸۲ تاسیس شد و در همان زمان هیئت مدیره با آورده حدود ۵ میلیون تومانی هر یک از اعضا ۱۰۵ هکتار زمین در شفیع آباد، دو ساختمان در چهار راه بنیاد شهید و شهرک کوثر و همچنین چند دستگاه خودرو خریداری کرد.

به گفته آقای رشوند، هیئت مدیره دور دوم هم در ادامه با پول اعضا ۷۳ هزار متر مربع زمین در بلوار آیت الله خامنه‌ای خریدار کرد و پس از مدتی برای احداث پل زیر گذر در این منطقه ۲۵ هزار متر آن را به شهرداری فروخت.

او می‌گوید: اعضای هیئت مدیره دور سوم هم در اقدامی غیر کارشناسانه املاک خیابان بنیاد شهید، شهرک کوثر و همچنین خودرو‌های تعاونی را فروختند تا با میراث فرهنگی در شفیع آباد قزوین پروژه‌ای گردشگری رقم بزنند.

در نتیجه این کار غیر کارشناسی، اداره‌های منابع طبیعی و جهاد کشاورزی قزوین اعلام کردند که بنا‌های ایجاد شده در این مکان که کاربری کشاورزی دارد غیر قانونی است و ضمن قلع و قمع بنا‌های ایجاد شده، به ترتیب ۳۰۰ و ۱۰۰ میلیون تومان از تعاونی جریمه دریافت کردند.

به گفته رشوند ، در حال حاضر تنها دارایی ۲ هزار و ۲۰۰ عضو تعاونی جانبازان زمین ولیعصر است که به سه قطعه تقسیم شده که برای یک قطعه آن که بیش از ۱۲ هزار متر است از شهرداری مجوز ساخت اداری، تجاری دریافت کرده است.

این قطعه فقط شامل ۷۰۰ نفر از اعضا می‌شود که خیلی از آن‌ها هم در جریان این موضوع نیستند و ۱۴۰۰ نفر عضو دیگر در فاز‌های بعدی قرار می‌گیرند که هنوز مجوز ساخت ندارد.

این عضو تعاونی دو قطعه دیگر را به ترتیب ۳ هزار و ۵۰۰ و ۲ هزار و ۵۰۰ متر بیان کرد که بلا تکلیف است.

هیئت مدیره چهارم برای ساخت در قطعه اول زمین ولیعصر از هرکدام از اعضا پنجاه میلیون تومان بابت ساخت مطالبه کرده اند که این کار غیرقانونی است و اداره کل تعاون استان در ۲۹ مهر ۱۴۰۰ کتبا به هیئت مدیره اعلام کرده که این درخواست با قانون تعاون مغایرت دارد، ولی ترتیب اثری داده نشده است.

 اعضا خواستار آن هستند که هیئت مدیره جدید عزل و افراد با صلاحیت دیگری انتخاب شوند و همچنین حق و حقوق ضایع شده اعضا در این سال‌ها بررسی و زمین‌های ولیعصر و شفیع آباد این تعاونی تعیین تکلیف شود.

شفیعی یکی دیگر از اعضای این تعاونی می‌گوید: به دلیل مشکلات پیش آمده هیچ کس حاضر به خرید این زمین‌ها نیست و سرمایه ما هم در این مدت بی ارزش شده است.

محمدی دیگر عضو این تعاونی معتقد است: با هزینه‌ای که اعضا در دهه ۸۰ پرداخت کردند می‌توانستند یک خانه برای خود خریداری کنند، اما حالا تقریبا صاحب هیچ چیز نیستند.

 مجمع عمومی تعاونی جانبازان بی نتیجه به پایان رسید

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: مجمع عمومی فوق العاده تعاونی مسکن کانون جانبازان قزوین که اول بهمن در مسجد امام خمینی برگزار شد به علت اختلاف نظر بین اعضا منتج به تصمیم گیری نشد و قرار است در هیات نظارت بر انتخابات تعاونی‌ها که وظیفه آن نظارت بر کلیه مراحل انتخابات، رسیدگی به شکایات از روند برگزاری مجمع و برسی صلاحیت داوطلبان تصدی سمت هیئت مدیره و بازرسی است درباره مجمع مذکور و برگزاری مجمع آتی با دستور جلسه انتخاب بازرسین و تصویب صورت‌های مالی تصمیم گیری شود.

به گفته حسینی  از زمان هیئت مدیره فعلی دو سالی باقی مانده است که بعدا با برگزاری مجمع هیئت مدیره جدید انتخاب خواهند شد و هم اکنون مرکز داوری اتاق تعاون درباره برخی از موضوعات و شکایات از جمله تخلفات صورت گرفته، صدور دفترچه برای سهامداران غیر عضو، مشخص شدن اعضا و سهامداران غیر عضو در حال رسیدگی است.

به گفته معاون تعاون، در این مرکز کلیه اختلافات مطروحه بین تعاونی و اعضای ان برابر دستورالعمل رسیدگی به شکایات در حال رسیدگی است.

او این را هم گفت: که اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان، مشترکا مسئول جبران هرگونه زیانی هستند که در نتیجه تخلفات احتمالی آنان به شرکت یا اعضا وارد شده است.

به گفته حسینی، درباره برگزاری مجامع عمومی قبلی و اختلاف در برگزاری آن، پرونده این تعاونی در دادگاه تشکیل و رای بدوی وتجدید نظر هم صادر شده است.

به گفته معاون تعاون، اعضای هیئت مدیره باید در قبال تصمیمات و خسارات ناشی از اقدامات خود پاسخگو باشند .

بر اساس بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون تعاون، در صورت احراز تخلف در اداره امور شرکت‌های تعاونی، این اداره کل می‌تواند موضوع را به دادگاه صالح اعلام و در صورت اثبات تخلفات هیئت مدیره و صدور حکم تعلیق ایشان. ضمن انتصاب هیئت مدیره موقت زمینه را برای برگزاری مجمع و انتخاب هیئت مدیره جدید فراهم کند.

تخلف جمعی در تعاونی جانبازان

پیش از این در مرداد ۹۸ قاسمی دادستان قزوین گفته بود:مشکلات تعاونی جانبازان و چند تعاونی دیگر مدتهاست مطرح شده و به نظر می‌رسد با تشکیل کمیته ویژه باید با سرعت بیشتری به دغدغه مردم رسیدگی کنیم تا کار‌ها شتاب گیرد.

دادستان قزوین تاکید کرده بود: در تعاونی جانبازان یک تخلف جمعی صورت گرفته و دوباره افراد متخلف کاندید هیئت مدیره شده اند که ایراد دارد، اما باید حق افرادی که در گرفتن زمین معوض دچار آسیب شده مورد رسیدگی قرار گیرد.

تعاونی مسکن کانون جانبازان قزوین تنها تعاونی مشکل دار نیست، مشکلاتی شبیه به این دامن تعاونی هایی، چون کارکنان ارتش و شهرداری قزوین را هم گرفته است.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که بیش‌تر شکایت از تعاونی‌های مسکن به دلیل فروش غیر قانونی زمین‌ها، مشکلات در تاسیسات زیربنایی، تخلف مالی در هیئت مدیره و اعضا تعاونی‌ها و عدم تحویل واحد مسکونی در موعد مقرر بوده، مشکلاتی که ضرورت ساماندهی تعاونی‌های مسکن و نظارت بر آن‌ها را دو چندان کرده است.

پیگیری های باشگاه خبرنگاران جوان تا برطرف شدن این مشکل ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۵:۴۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
لطفا همه متقاضیان زمین های شفیع آباد جمع بشن ی گروه تلگرامی و در اونجا از روال کار دیگران را هم در جریان قرار بدیم یا اگر قرار است پیش دادستان یا شهردار یا فرماندار برویم جمع بشیم همه باهم برویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
آنقدر کرایه خونه بالا رفته کل کار کردمون می‌ره کرایه خونه لعنت بر آدمی که کم کاری می کنه بخاطر خدا کاری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام شما را به خدا کمک کنید وبا پوشش خبری خوبتون بما در تحقق واحقاق حقمون یاری کنید سپاس فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
باباکی میخوادبه دادمابرسه