رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه از رفع تصرف اثر تاریخی آب انبار شیرچهارسوق تربت حیدریه خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  علی محمدی گفت: این آب انبار بزرگترین آب انبار شهر تربت‌حیدریه است که در هسته مرکزی شهر و مربوط به دوران قاجاریه و دارای مالکیت وقفی بوده است.

ورودی پاشیرآب انبار تاریخی شیرچهارسوق که در اوایل انقلاب، به‌صورت غیرقانونی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و تبدیل به مغازه قصابی شده بود که با همراهی متصرف و همکاری نهاد‌های مربوطه تخلیه و برای بازگشایی و ساماندهی دراختیار متولی قرار داده شد تا با نظارت اداره میراث‌فرهنگی امور بازگشایی و تغییر کاربری آن انجام شود.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: عنوان شیرچهارسوق نشان از جایگاه مهم این آب انبار در تاریخ گذشته مردمان این شهر و به عنوان تامین کننده اصلی آب شرب مردم بوده و آب این آب انبار از قنات قدیمی محمدیه تامین می‌شده است.

محمدی گفت: قسمت‌های اصلی این آب انبار شامل مخزن، پاشیر، بادگیر و نورگیر بوده که با مصالح آجر سنتی و ملات ساروج کار شده و دارای تزئینات آجرکاری و طاق نما در قسمت پاشیر است.


این اثر تاریخی به شماره ۶۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بعد از مرمت و ساماندهی می‌تواند با تغییر کاربری فرهنگی و گردشگری به یکی از جاذبه‌های شاخص شهر تبدیل شود.

انتهای پیام//ف.ح.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.