درخت چنار کهنسال ۴۰۰ ساله روستای داس زبرخان نیشابور در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - سیدجواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار روستای داس از درختان کهنسال زبرخان نیشابور با شماره ۹۱۵ به تاریخ ۱۸/ ۸ /۱۴۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

 وی گفت: این اثر در ۱۵۰ متری شمال شرقی و کنار قبرستان روستای داس زبرخان قرار دارد.

موسوی گفت: جنبه اعتقادی به این درخت کهنسال باعث شده است که مردم محلی برای آن احترام خاصی قایل باشند.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در توصیف اثر گفت: این درخت کهنسال با قطر تنه ۸، ۴۰ صدم متر و ارتفاع تقریبی ۲۰ متر قدمتی حدود ۴۰۰ سال دارد.


بیشتر بخوانید


محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: توجه ویژه مردم به حفاظت ازاین درخت و جاری بودن رشته قنات دائمی کنار ریشه‌های آن از علل ماندگاری طولانی آن است.

وی گفت: اهالی روستا هم‌چنین در ماه‌های محرم، صفر یا رمضان برای سینه‌زنی و عزاداری و پخت آش‌نذری به پای این درخت می‌آیند.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به ارزش گونه‌ای این درخت اشاره کرد و گفت: درخت چنار از درختان بومی ایران است و از دوران باستان به عنوان درخت با طول عمر بالا مورد تقدس ایرانیان بوده و موجب برکت و نعمت برای دیگر درختان محسوب می‌شده است.

 

انتهای پیام//ر.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.