تحقیقات سازمان سیا بر مبتلایان سندروم هاوانا نشان می‌دهد برخلاف ادعا‌های مطرح شده، این بیماری در اغلب موارد دلایل مشخص دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان – سازمان سیا آمریکا اعلام کرده است بیشتر موارد ابتلا به سندروم هاوانا به خاطر تاثیرات محیط، مشکلات پزشکی تشخیص داده نشده و یا استرس هستند و ارتباطی با قدرت‌های خارجی ندارند.

نیویورک تایمز امروز (پنجشنبه) به نقل از مقامات آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این اطلاعات را فاش کرده است. مقامات سیا با تشریح یافته‌های موقت یک پژوهش اعلام کردند که در میان هزار مورد بررسی شده توسط بازرسان آمریکایی، بیشتر  آن‌ها با دلایل معمول قابل توضیح است و این امر نشان می‌دهد، بعید است این بیماری آن طور که ادعا شده توسط روسیه یا دشمن خارجی دیگری ایجاد شده باشد.

روزنامه نیویورک تایمز گفت که آژانس در حال ادامه تحقیقات در مورد ۲۴ پرونده غیرقابل توضیح است. سیا ادعا می‌کند این پرونده‌ها ممکن است سرنخ‌هایی را ارائه دهد که آیا یک قدرت خارجی پشت این بیماری است خیر.

ویلیام برنز، رئیس سیا در بیانیه‌ای به تایمز گفت در حالی که به یافته‌های موقتی مهمی رسیده‌ایم، کارمان هنوز تمام نشده است».

سندروم هاوانا بیماری است که علائمی شامل میگرن، حالت تهوع، ضعف حافظه و سرگیجه دارد. این بیماری اولین بار سال ۲۰۱۶ در دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در سفارت هاوانا کشور کوبا دیده شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، قدرت‌های خارجی را به انجام حملات صوتی علیه دیپلمات‌های خود متهم کرده و سندروم هاوانا را نتیجه توطئه خارجی دانسته بود. از سوی دیگر، کوبا در نتیجه پژوهشی که ماه سپتامبر منتشر کرده بود چنین ادعایی را از نظر علمی غیر ممکن دانسته بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز چندی پیش اعلام کرد مسکو اتهامات مربوط به سندروم هاوانا را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار