بر اساس ادعای وال استریت ژورنال ۴ کارمند در کنسولگری‌های آمریکا در پاریس و ژنو به سندروم هاوانا مبتلا شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان -  وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی شد که مقاماتی که در کنسولگری‌های آمریکا در پاریس و ژنو کار می‌کنند، تحت تاثیر سندرم هاوانا قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، حداقل یک نفر برای درمان پزشکی به آمریکا منتقل شده است. علاوه بر این، گفته شده سه آمریکایی دیگر که در کنسولگری ژنو کار می‌کنند هم به این سندرم مبتلا شده اند. در مورد پاریس، مقامات ارشد سفارت از طریق ایمیل به دیپلمات‌ها درباره یک مورد مشکوک گزارش دادند و از دیگران خواستند که علائم غیرعادی را گزارش کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این باره گفته است: در پی ابتلای دیپلمات های ما در پاریس و ژنو، نتوانستیم تشخیص دهیم که چه کسی مسئول سندرم هاواناست. ما موضوع سندرم هاوانا را در جریان گفت‌وگوهایمان با مقامات روسی مطرح کردیم.

پیش از این ۲۰۰ نفر دیگر در حین خدمت در چین، آمریکای جنوبی و سایر نقاط اروپایی به سندرم موسوم به هاوانا مبتلا شده‌اند. دولت بایدن این سندروم را یک حادثه بهداشتی غیرعادی نامیده و معتقد است روسیه پشت این حوادث است اما کرملین همه این اتهامات را رد کرده است.

سندروم هاوانا نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ در کوبا ظاهر شد. نخستین افرادی که دچار این سندروم شدند، مأموران سیا بودند از همین رو این پدیده مخفی ماند. اما به تدریج شایعه وجود چنین پدیده‌ای بر سر زبا‌ن‌ها افتاد و نگرانی‌ها گسترش یافت.

این بیماری باعث ایجاد مجموعه‌ای از علائم از جمله میگرن، سرگیجه و ضعف حافظه می‌شود. پس از آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، کوبا را به انجام حملات صوتی علیه دیپلمات‌های خود متهم کرد.

۲۶ تن از کارکنان سیا و اعضای خانواده‌شان گزارش دادند که به شکلی دچار این سندروم شده‌اند. در ابتدا برخی ماموران اف بی آی می گفتند کسانی که از این سندروم شکایت دارند، دیوانه شده‌اند و همه چیز «مربوط به ذهن آنها» است.

با گذشت ۵ سال از این واقعه تعداد افرادی که از این سندروم شکایت دارند، افزایش یافته و به صد‌ها مورد رسیده است. در تمامی قاره‌ها چنین گزارش‌هایی وجود دارد و بر عملکرد نیرو‌های آمریکایی در ورای مرز‌های این کشور اثر گذاشته است.

کشف حقیقت این ماجرا اکنون به اولویت امنیتِ ملی در آمریکا تبدیل شده و مقامات آمریکایی می گویند این پدیده یکی از پیچیده‌ترین چالش‌هایی بوده که به چشم دیده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Roojaa
۰۰:۳۰ ۲۴ دی ۱۴۰۰
موقعی که با سیگار هاوانا نشئه میکردن صداشون در نمیومد،اینقدر سیگار برگ هاوانا نکشن خُب !! مجبورن مگه ؟!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۳ دی ۱۴۰۰
بالاخره یا ویروسیه یا میکروبی
آخرین اخبار