پلیس فدرال آمریکا در نهایت اذعان کرد شماری از ماموران این سازمان به سندرم هاوانا مبتلا شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، در ایمیلی که تاریخ آن مربوط به ماه گذشته میلادی است، ولی در روز‌های اخیر فاش شده یکی از ماموران پلیس فدرال آمریکا در مکالمه با همکار خود که به سندرم هاوانا مبتلاست گفته بود: متاسفانه اف بی آی مجاز به هیچ گونه توصیه پزشکی نیست و هیچ برنامه پزشکی خاصی برای کارکنان فعلی و کارکنان سابق که با این بیماری گرفتار هستند وجود ندارد.

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) مجبور شد محتویات مکالمات این ایمیل را تایید کند و در واکنش به آن در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مکالمات بخشی از یک تبادل اطلاعات بزرگ است و هیچ گونه قضاوتی در مورد تعهد اف بی آی در مورد کارکنان خود را نشان نمی‌دهد. اولویت اصلی اف بی آی کشف راز و رمز سندرم هاواناست. 

این بیانیه نخستین اعتراف رسمی پلیس فدرال آمریکا در زمینه ابتلای کارکنانش به سندرم هاوانا محسوب می‌شود.

سندرم هاوانا نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ در کوبا ظاهر شد. نخستین افرادی که دچار این سندرم شدند، مأموران سیا بودند، از همین روی این پدیده مخفی ماند. اما به تدریج  شایعه وجود چنین پدیده‌ای بر سر زبا‌ن‌ها افتاد و نگرانی‌ها گسترش یافت.

۲۶ تن از کارکنان سیا و اعضای خانواده‌شان گزارش دادند که به شکلی دچار این سندرم شده‌اند. در ابتدا برخی ماموران اف بی آی می گفتند کسانی که از این سندرم شکایت دارند، دیوانه شده‌اند و همه چیز «مربوط به ذهن آنها» است.

با گذشت ۵ سال از این واقعه تعداد افرادی که از این سندرم شکایت دارند، افزایش یافته و به صد‌ها مورد رسیده است. در تمامی قاره‌ها چنین گزارش‌هایی وجود دارد و بر عملکرد نیرو‌های آمریکایی در ورای مرز‌های این کشور اثر گذاشته است.

پرده‌برداری از حقیقت این ماجرا اکنون به اولویت امنیتِ ملی در آمریکا تبدیل شده و مقامات آمریکایی می گویند این پدیده یکی از پیچیده‌ترین چالش‌هایی بوده که به چشم دیده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار