مراسم ورود اولین واگن‌های قطار شهری ساخت ایران (ایریکو) در فضای جانبی بنای تاریخی دروازه قرآن شیراز برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - شهردار شیراز گفت: دومین رام قطار با ۵ واگن به شیراز وارد شد که پس از آزمایش‌های سرد و گرم اولیه در بخش اول خط ۲ قطار شیراز به نصب می‌شود. این ۵ واگن، چهاردهمین ران قطار شهری شیراز را تشکیل می‌دهند.

اصنافی گفت: خط ۲ قطار شهری شیراز شهرک میانرود را در جنوب شیراز به میدان آزادی در شیراز وصل میکند.

او گفت: این واگن‌ها در حال حاضر ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که بخش اول آن با ورود واگن می‌تواند به بهره برداری برسد.

شهردار شیراز گفت: امید می‌رود در خط ۲ در یکی از تونل‌ها تا هفته دولت سال آینده تردد مهیا شود و در ۲۲ بهمن امسال نیز آزمایش انجام میشود.


بیشتر بخوانید:


اصنافی گفت: برای ۵ واگنی که امروز به شیراز وارد شد ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ۱۶۵ واگن دیگر برای شهر شیراز مورد نیاز است.

شهردار شیراز گفت: توان و دانش فرزندان این مرز و بوم در حوزه تولید قطار‌های ریلی شهری، صفحه جدیدی بر این حوزه باز کرده است.

او افزود: کارخانه تولید واگن در ابهر راه‌اندازی شده و برنامه آن، بر تولید کامل در دراز مدت است.

شهردار شیراز با بیان اینکه برای سری نخست، ۲۰ دستگاه واگن از این کارخانه خارج شده که با پیگیری‌ها، ٥ دستگاه به شهر شیراز اختصاص داده شد، گفت: آخرین واگن‌های قطار شهری شیراز مربوط به سال ٩٦ بود و پس از آن اگرچه تلاش شد، اما نتیجه حاصل نشد و اکنون به پشتوانه حمایت‌های شوراییان شیراز و سازمان حمل و نقل ریلی، توانستیم تخصیصی از این ٢٠ واگن بگیریم.

او گفت: خط یک قطار شهری شیراز به طول ٢٤.٥ کیلومتر طول با زمان ١٥ دقیقه‌ای انتظار در حال خدمت رسانی است. خط دو هم از میدان قهرمانان به طول ١٦ کیلومتر آغاز شده و از میدان امام حسین (ع) می‌گذرد.

شهردار شیراز گفت: با برنامه ریزی مجموعه قطار شهری سرعت اقدامات در خط دو قطار شهری توسط مجموعه توانمند قرارگاه خاتم‌الانبیاء افزایش یافته و نتیجه آن پایان فاز اول ریل گذاری خط دو از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه استقلال است که در ایام دهه فجر تست گرم این خطوط نیز آغاز می‌شود.

او اظهار کرد: پیگیری فایناس این ١٦٥ واگن انجام شده و البته انتشار ۴۵۰ میلیارد اوراق مشارکت سال جاری نیز تا پایان سال در دستور کار گرفته است که ۲۵۰ میلیارد تومان آن برای خرید اتوبوس و مابقی برای توسعه خطوط مترو هزینه خواهد شد.

شهردار شیراز همچنین گفت: ایستگاه اول خط سه قطار شهری شیراز نیز در پل معالی آباد آغاز شده و مطالعات خط چهار نیز در دستور اجرا قرار گرفته است.

محمدتقی تذروی نایب رییس شورا و رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین گفت: یک قدم بلند برای متروی شیراز برداشته شد، آخرین واگن‌هایی که وارد چرخه حمل و نقل ریلی شده بود مربوط به سال ۹۶ بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز از مجموعه شهرداری و سازمان حمل و نقل ریلی بابت پیگیری ورود این تعداد واگن تقدیر کرد.

تذروی گفت: تلاش شورای اسلامی شهر در دوره ششم این است که خواسته‌های شهروندان همچون توسعه مترو را عملیاتی کنیم، حمل و نقل عمومی را گسترش و بار ترافیکی شهر را کاهش دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: ایجاد موازنه بین کلانشهر‌ها از مسائلی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل پیگیری شد تا مجموعه ریلی شیراز به تعداد واگن‌های بیشتری مجهز شود.

محمودرضا رضایی کوچی گفت: در طرح جامع حمل و نقل شیراز قائده این بوده که شش خط ریلی برای این کلانشهر طراحی شود که خط یک آن اجرایی شده و بخشی از خط دوم آن هم سال آینده اجرا خواهد شد. عملیات ایستگاه خط سه آغاز شده و خط چهار هم در دست مطالعه است.

او گفت: با پیگیری شورای شهر و شهرداری، شهرداری شیراز موفق شد واگن‌های مترو را به این شهر اختصاص دهد و فاکتوری که تأثیرگذاری قطار شهری را مشخص می‌کند، سرفاصله انتظار است.

رضایی گفت: از ظرفیت‌های دیده شده در بودجه ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی باید بهره برد و از سوی دیگر شهرداری نیز بحث فایناس و جذب سرمایه گذاری خارجی را پیگیری تا با وجود این ظرفیت‌ها و افزایش سرعت عملیات عمرانی فرصت خوبی در اختیار شهرداری است تا طی چهار سال آینده سرفاصله زمانی را کاهش دهد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار