استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طبق توافقات صورت گرفته با طرف‌های افغانستانی، جریان رهاسازی آب بند کمال خان ادامه پیدا خواهد کرد.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - حسین مدرس‌خیابانی با اشاره به بازگشایی ۲ دریچه از بند کمال خان گفت: خوشبختانه با رایزنی‌ها و پیگیری‌ها و توامان بارندگی‌های خوبی که در منطقه افغانستان صورت گرفت دیروز ۲ مورد از دریچه‌های بند کمال‌خان باز شد.

او می گوید: با توجه به فاصله ۸۰ تا ۹۰ کیلومتری بند کمال‌خان با مجموعه چاه‌نیمه‌های ما، پیش‌بینی می‌شود با حجم آبی که در حال حرکت به سمت ایران است بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت دیگر آب وارد خاک کشورمان خواهد شد.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان این آب که از دریچه‌های بند کمال خان رهاسازی شده وارد چاه نیمه‌ها می‌شود.

خیابانی گفت: امیدواریم با این حرکت رهاسازی آب از بند کمالخان چاه نیمه‌های سیستان پر شود و به یاری خدا ما مشکلی به لحاظ تامین آب سال ۱۴۰۱ نداشته باشیم.

 در واقع تامین اکثر منابع آبی مورد نیاز برای منطقه سیستان از محل ذخایر چهار چاه نیمه این منطقه بوده که تقریبا ذخایرش تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد، اما متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر این میزان به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Italy
ناشناس
۰۳:۵۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
نمیدونم چرا همیشه دنبال مقصر خارجی هستند مسئولان...تمام تالاب ها و رودهای داخلی ایران خشک شدن...دریاچه ارومیه با اون عظمت داره خشک میشه...اصفهان خشک شده..این ها هم حقابش هیرمنده؟ زمستون سیل خوزستان رو میبره و تابستون خشکسالی میشه...پس این حجم آب کجا میره؟ کلی هم که سد هست تو ایران...با مدیریت غلط ایران تا چند سال دیگه شن هم باید وارد کنه از خارج..اونم برای یزد و کرمان که دوتا کویر دارن...در این حد مدیریت وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۹ دی ۱۴۰۰
استاندار سیستان می خواهد آبی را که افغانها به علت سیلاب به سمت ایران رها کرده اند به حساب اقتدار و دیپلماسی خود بگذارد و روغن ریخته را نذر خودش بکند، اگر راست می گوئید یک قطره از این آب را در تابستان از افغانستان بگیرید، امروز که سیل دارد سیستان را می برد که نیازی به آب اضافی نبود ای مدیر کارآمد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۹ دی ۱۴۰۰
سخنگوی طالبان باز کردن دریچه های سد را به درخواست ایران را تکذیب کرده و اعلام کرده به دلیل درخواست کشاورزان پایین دست سد آب را رها سازی کرده و کار کشت کشاورزان افغانی تمام شود آب را خواهد بست حالا چرا مسئولین رها سازی آب را درخواست آنها از طالبان می نامند خدا داند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
وزیرآب طالبان گفته دروغ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۹ دی ۱۴۰۰
وزیر افغانی گفته شایعه است رها سازی صورت نگرفته است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۱ ۲۹ دی ۱۴۰۰
امیدوارم چیزی از دست نداده باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۹ دی ۱۴۰۰
مسکن در خیلی از شهر ها مثل اصفهان به خاطر مشکلات اقتصادی و خشک سالی در رکود کامل بسر می برد و این رکود تا رفع مشکلات پا بر جا می باشد خشک سالی در اصفهان اسیب زیادی به بخش کشاورزی و ساخت و ساز زده است همچنین مهاجرت افزایش داشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۹ دی ۱۴۰۰
اصفهانی ها در حال کوچ به یز د هستنددددد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۹ دی ۱۴۰۰
سیل اومده افغانستان.سد کمال خانسرریز شده.آب رو رها کردن سمت مرز.همین.اقتدار داریم و طالبان سرقولش موند و ایران تهدید کرد اونا باز کردن دروغه.واقعیت همونیه که همه میدونن وگرنه منتظر میشیم ببینیم آخر بهار یا وسط تابستون هم دریچه سد باز میشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۹ دی ۱۴۰۰
دقیقا همینه که میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۹ دی ۱۴۰۰
این یعنی قبول آب نذری...حجم آب هیرمنداگرغیر از مفادقردادهای فی مابین باشدفقط می تواندآب شرب منطقه آنهم در دوره پرآبی را تامین کند.زیرا این دودریچه به اندازه یک کانال معمولی هم نیست ووقتی وارد دشت سیستان شودواگر در مسیر هم حادثه وبندهای محلی صورت نگیرد،می تواندبه اندازه یک نهرباشد.هیرمندحداقل ۳۰۰مترعرض دارد.که با بندکمال خان در دشتهای مسیراین رودخانه عملا دزدآبی صورت گرفته است.