مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک دغدغه خاصی برای ورود حجم آب پیش‌بینی شده به کشور بعد از باز شدن دریچه‌های بند کمال‌خان نداریم.

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان - علیرضا شهرکی گفت:  هفته گذشته تیم‌های فنی دستگاه‌های متولی مسیرهای ورود آب هیرمند به سیستان را بررسی کردند.

او می گوید: با توجه به شرایطی که در بارندگی‌های اخیر و در سامانه بارشی قبلی اتفاق افتاد پیش‌بینی ما این بود که باید بحث لایه‌روبی مسیل‌ها و کانال‌های آب را در منطقه سیستان داشته باشیم زیرا احتمال بارندگی جدید در حوزه کشور افغانستان حساسیت کار را بالا برده بود.

او گفت: با توجه به گزارشی که تا این لحظه داریم ۲ دریچه بند کمال‌خان باز و آب به سمت مرزهای کشورمان جاری شده این مهم برای ۴۸ ساعت آینده وضعیت را متفاوت خواهد کرد و ورودی آب را خواهیم دید.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان   گزارشات ما از شرایط منطقه نشان می‌دهد دغدغه‌ای در هیچ مسیری نداشته و نداریم و با توجه به برنامه‌ریزی خوبی که در ۱۰ روز گذشته انجام شده نگرانی پیش نخواهد آمد و امیدواریم با مدیریت این آب سهم خوبی را برای ذخیره‌سازی، کشاورزی و محیط زیست داشته باشیم.

او  گفت:  شب گذشته سامانه بارشی نیز در سیستان و بلوچستان تقویت و بارندگی را در استان داشتیم.

مدیریت بحران استانداری گفت: همچنان مسیرهای مناطق جنوبی استان به سمت کرمان (دلگان- زهکلوت) بسته است.

به گفته شهرکی  مسیر دلگان - ایرانشهر امروز صبح به جهت طغیان رودخانه مسدود اعلام شده تا مطمئن شویم شرایط ایمن است و بعد اجازه تردد را خواهیم داد.

او گفت: بارندگی در حوزه شهرستان خاش بویژه تفتان حجم قابل توجهی داشته به گونه‌ای که دیشب در منطقه چاه احمد و روستاهای منطقه اسکان اضطراری طراحی شد.

 طالبان امروز دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد. آب هیرمند به سوی هامون حرکت کرد.

چندی پیش سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده، حق آبه ایران کاملا مشخص بوده گفت: دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.

سعید خطیب زاده گفت: رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانونگذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید: البته حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامونها موضوع جداگانه ای است که از مدت ها قبل با دولت افعانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت‌ حیات هامون ها و ضرورت تامین حق آبه آنها مورد توجه دولت افغانستان نیز می باشد. خشک‌ شدن هامونها آسیب های جدی از جمله طوفان های شن برای مردم در هر دو سوی مرز در پی خواهد داشت.

خطیب زاده گفت:مساله توسعه سیستان موضوعی است که مورد توجه‌ دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و طبیعتا برای برنامه های توسعه، آب مورد نیاز می بایست به طرق مقتضی تامین گردد.

او گفت: در این باره دولت برنامه های مختلفی را از سالها قبل در دست مطالعه و اجرا دارد ‌که از جمله آنها انتقال آب شیرین شده دریای عمان، بهره گیری از منابع آب ژرف، انتقال آب از سایر منابع داخلی و از همه مهمتر اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب می باشد.

به گفته همچنین استاندار سیستان وبلوچستان   پیگیری حق‌آبه هیرمند به عنوان جدی‌ترین برنامه مسوولان استانی و کشوری است.

او گفت: رایزنی‌های دیپلماتیک در این رابطه صورت گرفته و امیدواریم بزودی شاهد جریان آب در رودخانه هیرمند و دشت تشنه سیستان باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار