ماهواره‌ های SpaceX مانعی برای کشف اسرار فضا

برای کاهش آلودگی نوری می‌ توان به جای ارائه خدمات ماهواره‌ ای روی ارتقای زیرساخت‌ های شهری سرمایه گذاری کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - پرتاب ماهواره‌ها به فضا علم نجوم را دگرگون کرده است. حرکات دوره‌ای اجرام آسمانی در سراسر آسمان، زمان کاشت برخی غذا‌ها و محصولات گیاهی و نحوه حرکت در اقیانوس‌ها را تعیین می‌کند.

به گزارش latimes، ماهواره‌های مصنوعی هر سال آلودگی نوری تولید می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد با ادامه این روند ۳ تا ۵ سال آینده شاید برخی از این ماهواره‌ها را با ستاره‌ها اشتباه بگیریم. حدود ۱۸۴۰ ماهواره برنامه Starlink SpaceX در مدار زمین قرار دارند. این شرکت مجوز موقت پرتاب ۴۰ هزار ماهواره دیگر را صادر کرده است. این پروژه ساتکن نام دارد و هدف آن فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای مخاطبان در سراسر جهان است.

ماهواره‌های SpaceX

دو ساعت پس از طلوع یا غروب خورشید، ده‌ها تا صد‌ها ماهواره با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند. از هر ۱۵ نقطه نوری در آسمان، یک مورد ماهواره‌های متحرک است. محققان برای انجام تحقیقات نجومی در لبه منظومه شمسی به دنبال جهان‌های یخی هستند؛ این اجرام آسمانی میلیون‌ها بار کم نورتر از یک ماهواره معمولی Starlink هستند. هزینه ساخت و پرتاب تلسکوپ به فضا حداقل ۱۰ برابر بیشتر از یک تلسکوپ روی سیاره زمین است. برای نمونه برای ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شد.

آسمان شب

برای نجات آسمان شب اپراتور‌های satcon باید نور ماهواره‌های خود را کم کنند. راه دیگر نیز کم کردن تعداد آن‌ها در فضا است. این شرکت تاکنون برای رفع این مشکل فعالیت‌هایی از جمله رنگ زدن و اضافه کردن گیره‌های محافظ آفتاب به برخی از ماهواره‌ها را انجام داده است. به هر حال برای شناخت ستاره ها، کهکشان‌ها و سایر اجرام آسمانی باید قوانینی برای حل مشکل آلودگی نوری وضع شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار