حملات شهرک نشینان، اقدامات نظامیان صهیونیست و بن بست افق سیاسی باعث شده است تا گردان‌های شهدای الاقصی، بار دیگر به شهر‌های کرانه باختری بازگردند.

باشگاه خبرنگاران جوان -بازگشت نیرو‌های مسلح گردان‌های شهدای الاقصی به خیابان‌ها یک اتفاق آشنا برای اهالی کرانه باختری است. با وجود سپری شدن ۱۶ سال از اعلام منحل شدن گردان‌های شهدای الاقصی و ساماندهی اوضاع آن برای ادغام در نهاد‌های غیرنظامی فتح و تشکیلات خودگردان با هدف فراهم کردن زمینه برای مذاکرات، اما واقعیت‌ها تغییر کرده و نسل جدیدی پرورش یافته و رشد کرده است که شاهد چنین توافقی نبوده است.


 به نقل از المیادین، جنین نخستین استانی بود که بازتولید گردان‌های شهدای الاقصی در آن صورت گرفت و «زکریا الزبیدی» یکی از نماد‌های این عرصه است.

سپس استان‌های متعددی در کرانه باختری راه جنین را در پیش گرفتند و هر چند شاهد حضور مسلحانه کم رنگ‌تر گردان‌های الاقصی بودند، ولی نشان از آتش زیر خاکستر داشت.

نکته تعیین کننده در این تحول، حملات شهرک نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی و حرم ابراهیمی است. آنچه خشونت را تشدید کرده است، انکار حقوق فلسطینی‌ها از سوی کابینه های رژیم صهیونیستی است. به همین علت، هواداران جنبش فتح به تنگ آمده و به بازگشت جناح مسلح آن احساس نیاز کرده اند. اعضای گردان‌ها به صورت علنی و در چندین مناسبت به ویژه در اردوگاه بلاطه در نابلس، اردوگاه الامعری در رام الله، بیت لحم و الخلیل ظاهر شدند تا جایی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به این پدیده پرداختند.

آخرین حضور خیابانی گردان‌های شهدای الاقصی چند روز پیش در رام الله و در یک کیلومتری مقر حکومتی این استان بود که در آن، ده‌ها مسلح گردان‌های الاقصی هشدار دادند اگر اسیر «ناصر ابوحمید» که یکی از بنیانگذاران گردان‌های الاقصی است، شهید شود به آن پاسخ خواهند داد.

در جنبش فتح تصمیمی سیاسی برای بازگشت دوباره گردان‌های الاقصی اتخاذ نشده است، اما این گردان‌ها همچنان در نوار غزه حضور دارد و در حملات به رژیم صهیونیستی مشارکت می‌کند، هرچند بازگشت این گردان‌ها به کرانه باختری منوط به تصمیم گیری سیاسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار