عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: این هفته دو هیأت از وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد -  حجت الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی گفت:این هفته دو هیأت از وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو، برای بررسی وضعیت گلخانه‌ها و نحوه توسعه آن، در استان چهارمحال و بختیاری سفر می کنند تا گزارشی به کمیسیون کشاورزی مجلس بدهند.

هدف از سفر کمیسیون‌های مختلف به مناطق خاص بررسی ظرفیت‌های آن منطقه جهت تصمیم گیری بهتر در مجلس و بررسی مشکلات و معضلات مناطق است که کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان هفتمین استان هدف گذاری شده سفری با ۴ هیأت به چهارمحال بختیاری داشت که هر کدام اهداف مشخصی برای بررسی مسائل، کشاورزی، آب و محیط زیست داشتند.

۱۴ آبانماه امسال اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مشکلات کم آبی به استان چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

استان چهارمحال بختیاری به عنوان پایتخت آب حدود ۱۰ درصد آب شیرین کشور را داشته در حالیکه از لحاظ جغرافیای تنها یک درصد خاک ایران را دارد؛ اما به دلیل تغییر اقلیم، آب و هوا از بارش برف به باران تغییر کرده و اکنون به دلیل کمبود بارش به عنوان سرشاخه سه رود بزرگ کشور از جمله زاینده رود و دز، با مشکلات اساسی مواجه شده است.

در سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری، مقرر شد مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و حمایت از آن توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه راه اندازی شود.

اختصاص اعتبار در بودجه ۱۴۰۱ برای یکی از سد‌های حوزه انتخابیه که بیشترین بازده را در حوزه کشاورزی خواهد داشت، ایجاد و راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و حمایت از آن توسط وزارت جهاد کشاورزی، تاسیس مرکز خرید تولید بذر و نشا گیاهان در این استان و احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه مجوزدار با همکاری بانک کشاورزی از دیگر مصوبات این سفر بود.

از آنجایی که در شرایط کمبود آب بهترین کار رفتن به سمت احداث گلخانه‌ها است قرار شد اعتبارات لازم برای ایجاد آن‌ها با اعزام هیأتی از وزارت جهاد کشاورزی به استان برای بررسی وضعیت شهرک‌های گلخانه‌ای در نظر گرفته شد.


بیشتر بخوانید


جعفری بروجنی می‌گوید: طرح جامع آب رسانی در حوزه آب شرب، جزء وظایفی بود که وزارت نیرو بر عهده گرفت و از سوی دیگر احداث باغ در اراضی شیب دار و توسعه آن‌ها مورد تأکید کمیسیون قرار گرفت و مقرر شد مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای رفع خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان اختصاص یابد.

چهارمحال و بختیاری سرشاخه سه رود بزرگ است، از این رو آبخیزداری و آبخوانداری باید بخصوص در مناطقی که با فرسایش بیشتر و محدودیت منابع آبی روبرو است، در اولویت قرار گیرد که در این راستا نیز هیأتی از وزارت نیرو برای حل مشکل آب گلخانه‌ها در شهرستان بروجن اعزام خواهند شد.

چهارمحال بختیاری دومین استان عشایرنشین کشور است، و بازسازی و نوسازی آبشخور‌های دامی و آب رسانی سیار به مناطق عشایری و بازسازی و مرمت راه‌های آن هم ضروری است و باید گزارش تمام این امور به کمیسیون از طریق اداره جهادکشاورزی استان صورت گیرد.

به گفته جعفری از آنجا که تولید گوشت قرمز و سفید نیز مانند گلخانه داری از اولویت‌های دیگر استان چهارمحال و بختیاری است، برای احیای استان، رساندن آب پایدار به دشت‌های بحرانی ضروری بود که جزء تصمیمات اصلی کمیسیون در نشستی با حضور معاونان وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و رئیس کمیسیون کشاورزی قرار گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تمامی تصمیمات سفر اخیر کمیسیون کشاورزی طی نامه‌ای از طریق معاونت حقوقی مجلس به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ شد که امیدواریم دستاورد‌های عملی را با دو هیأتی که قرار است در حوزه گلخانه‌ها و تامین آب گلخانه‌ها به استان سفر کنند، ببینیم.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار