باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - ایرج حشمتی گفت: آلودگی هوا در استان اصفهان منابع ثابت و متحرک دارد و با وجود ۱۰ هزار صنعت فعال علل آلودگی در شش ماهه اول سال با شش ماهه دوم متفاوت است.
در شش ماهه نخست سال ۵۷ درصد از عامل آلودگی هوا حمل و نقل عمومی و ۱۲ درصد صنعت است و در شش ماهه دوم سال ۳۳ درصد حمل و نقل عمومی و ۳۷ درصد بخش صنایع عامل آلودگی هوا هستند به نحوی که بخشی از حمل و نقل واحدهای صنعتی بخشی از آلودگی حمل و نقل به واسطه فعالیت واحدهای صنعتی است.
استقرار صنایع بر اساس آمایش سرزمین نبوده و در مسیر بادهای غالب بوده است و عقب افتادگی محیط زیست از صنعت در دو دهه اخیر کاملا مشهود است.
او گفت: قوانین بسیار زیادی در قانون هوای پاک وجود دارد و ۲۲ دستگاه به واسطه تصویب این قانون درگیر میشدند به نحوی که در یک بخش از آن استفاده از بنزین یورو ۴ بوده که اقدامات خوبی صورت گرفت، اما خودروی استاندارد کم تولید شده است.
سوخت استاندارد در حوزه تولید روغن و مازوت یا نفت کوره استانداردهای آن انجام نشده و مراکز معاینه فنی در کلان استان اصفهان به میزان کافی پیشبینی نشده است و در حوزه بکارگیری انرژی خورشیدی نیز پیشرفتی نداشته و قوانین هوای پاک به نوعی معطل مانده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان میگوید هیچ دستگاهی در حوزه کاهش آلودگی هوا و اجرای قوانین هوای پاک پیشرفتی نداشتند و فقط در بخش بهینهسازی سوخت که در حوزه وزارت نفت بوده پیشرفت داشتیم، اما در سایر بخشها نظیر وزارت نیرو، صمت، مسکن و شهرسازی، سازمان استاندارد و ... نتوانستند کار خود را انجام دهند.
به طور کلی در استان اصفهان روزهای هوای ناسالم نسبت به سال گذشته ۴۶ تا ۵۰ درصد افزایش داشتیم و روز هوای پاک در استان اصفهان تاکنون نداشته ایم و تقریبا میتوان گفت نسبت به سال گذشته وضعیت ما بدتر شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان معتقد است حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه این سازمان نیست و همه دستگاههای حقیقی و حقوقی باید نسبت به مسئولیت اجتماعی خود در زمینه حفاظت از محیط زیست کوشا باشند.
منبع:تسنیم
انتهای پیام