دومین پویش مردمی کودکان سایبری همزمان با سراسر کشور از شنبه از ۲۵ دی در استان مرکزی آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان، اراک -  به همت پلیس فتا دومین پویش مردمی کودکان سایبری از ابتدای هفته آینده همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی آغاز می‌شود.

سردار حسن مفخمی شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه این پویش مردمی از تاریخ ۲۵ دی ماه در استان مرکزی برگزار می‌شود جزئیات این پویش را به شرح زیر تشریح کرد:

کلیه شهروندان، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی می‌توانند با کودکان سایبری در تحقق راهبرد‌های لحاظ شده در این پویش مردمی مشارکت داشته باشند.

از کاربران فضای مجازی می‌خواهیم به پویش مردمی "کودکان سایبری" با شعار "پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی" بپیوندند تا با هم افزایی جمعی ارتقاءسطح دانش و مهارت استفاده مناسب و مؤثر از فضای مجازی در خانواده‌ها و راهکار‌های اثربخش برای ایمن‌سازی فرزندان در این فضا به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تسری یابد.

با نامگذاری ایام پویش در ۷ روز اجرای این طرح در هر روز به یک موضوع به صورت ویژه پرداخته می‌شود و با مشارکت جمعی، محتوای مرتبط در فضای مجازی انتشار خواهد یافت.

روز نخست به نام "کودکان سایبری، والدگری در فضای مجازی"، روز دوم " کودکان سایبری، آموزش مجازی "، روز سوم " کودکان سایبری، مسئولیت اجتماعی "، روز چهارم " کودکان سایبری، نقض حریم خصوصی "و روز پنجم " کودکان سایبری، اعتیاد اینترنتی "، روز ششم " کودکان سایبری، بازی‌های رایانه‌ای و روز هفتم " پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی "نام گذاری شده است.

طرح پویش مردمی"کودکان سایبری"در استان مرکزی همزمان با دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود و آنچه در تحقق هر چه بهتر راهبرد‌های لحاظ شده در این پویش مردمی باید بدان توجه داشت آن است که ظرفیت‌های پلیس در امر آگاه‌سازی مردم در آموزش‌های پیشگیرانه سایبری محدود بوده و ضرورت استفاده منسجم از ظرفیت‌های موجود و همسوسازی آن‌ها، راه‌حل اجتناب‌ناپذیری در مقابله و کنترل آسیب‌ها و چالش‌های فضای مجازی است.

در چارچوب طرح پویش مردمی کودکان سایبری سعی بر آن است تا از ظرفیت بستر‌های رسانه‌های نوین، رسانه ملی، رسانه‌های برخط و همچنین فضای فیزیکی در معابر و ادارات و سازمان‌ها و تا حد امکان با همکاری داوطلبانه کلیه فرهیختگان علاقه‌مند به مشارکت در امر فرهنگ سازی و آگاه‌سازی هم وطنان در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری، استفاده شود.

ایجاد جریان گفتمان سواد فضای مجازی برای کودکان مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرائم سایبری در استان و افزایش سطح توجه جامعه و رسانه‌ها به موضوع کودکان سایبری از نکاتی است که امید است با یاری حق تعالی و مشارکت آحاد جامعه در اجرای این پویش بدان دست یافت.

با توجه به شیوع کرونا و شرایط ایجاد شده در جامعه، ضرورت استفاده کودکان از فضای مجازی نسبت به گذشته رشد فزاینده داشته است

در این شرایط نبودن دانش و مهارت کودکان در صیانت از داده‌های شخصی، استفاده از ابزار‌های هوشمند و فناوری‌های روز و ناآشنایی والدین به استفاده صحیح از این ابزار و همچنین نا آشنایی با نحوه نظارت خود بر فرزندان در این فضا و ضعف در آگاهی تبعات به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی، چالش مرتبط با وضعیت سواد کاربری فضای مجازی والدین و کودکان را به وجود آورده است.

در برخی موارد کافی نبودن آشنایی خانواده‌ها با مخاطرات فضای مجازی و راهکار‌های درست و ایمن، باعث بروز خسارات مادی و معنونی و در برخی موارد جبران ناپذیر برای کودکان می‌شود و ضرورت ارتقاء آگاهی‌های اجتماعی در خصوص کاربری ایمن کودکان در فضای مجازی موضوعی است که باید نسبت به آن بسیار دقت داشت.

ردار مفخمی در پایان شناخت درست فضای مجازی، مواجهه منطقی و آگاهی بخشی عمومی در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم سایبری، برای خانواده‌ها را یکی از رویکرد‌هایی دانست که در این پویش از سوی پلیس فتا دنبال می‌شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.