در نشستی با حضور رؤسای حوزه‌های قضایی و قضات دادگاه‌های کیفری و تجدیدنظر، راهکار‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ضوابط اعمال مجازات‌های جایگزین حبس بررسی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - در راستای اجرای مصوبات کمیته ساماندهی امور زندانیان چهارمحال و بختیاری نشست مشترک رؤسای حوزه‌های قضایی و قضات دادگاه‌های کیفری و تجدیدنظر استان در محل سالن کنفرانس اداره کل دادگستری برگزار شد و طی آن راهکار‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ضوابط اعمال مجازات‌های جایگزین حبس در محاکم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احمدرضا بهرامی رئیس کل دادگستری و رئیس کمیته ساماندهی امور زندانیان استان گفت: خط مشی دستگاه قضایی برای کاهش حبس و کاستن از تعداد زندانیان منافاتی با حفظ نظم و امنیت عمومی ندارد و این رویکرد تنها زندانیان فاقد سابقه کیفری و متهمان جرائم سبک را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید


در مقوله کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار وضعیت خانواده‌های زندانیان است، چرا که گاهاً ممکن است به سبب زندانی شدن سرپرست یا یکی از اعضاء خانواده، زندگی و امورات مادی و روحی سایر اعضا دچار اختلال و نابسامانی شود.

به منظور تشویق مقامات قضایی جهت صدور آراء ابتکاری در مجازات‌های جایگزین حبس، دادگستری استان مشوق‌هایی را درنظر گرفته است که بر اساس میزان و کیفیت آراء صادره به هر قاضی اعطا می‌شود.

اختصاص ۱۵ درصد از آراء صادره قضات به مجازات‌های جایگزین حبس

در ادامه این نشست عبدالرضا علیمحمدی دادستان مرکز استان با اشاره به دستورالعمل ابلاغی قوه قضائیه مبنی بر اختصاص ۱۵ درصد از آراء صادره قضات به مجازات‌های جایگزین حبس گفت: مقامات قضایی به جنبه‌های اصلاح و بازدارندگی مجازات‌ها توجه کنند.

استفاده از پابند الکترونیک، انجام خدمات عمومی رایگان و پرداخت جزای نقدی جایگزین حبس از جمله راهکار‌های موثر برای جلوگیری از به زندان رفتن افراد و کاستن از تبعات منفی مجازات زندان است.

در این نشست نقطه نظرات و پیشنهادات مقامات قضایی استان پیرامون مجازات‌های جایگزین حبس مطرح و در پایان مقرر گردید برای اعطای ارفاقات قانونی به زندانیان مستحق، بازدید قضات از زندان‌ها و نظارت دقیق آن‌ها بر امور زندانیان به صورت مستمر و دوره‌ای تداوم داشته باشد.

همچنین مصوب شد به صورت ماهانه گزارشی از میزان ظرفیت زندان‌ها به روساء حوزه‌های قضایی استان ارائه و به منظور جلب مشارکت دستگاه‌ها برای به کارگیری زندانیان در طول دوران محکومیت، مسئولان قضایی هر حوزه رایزنی‌ها و اقدامات مقتضی را در اسرع وقت به انجام برسانند.

همچنین در این نشست از پنج قاضی نمونه استان نیز که با صدور احکام جایگزین مجازات حبس توجه ویژه‌ای به برقراری فرآیند حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها داشتند تجلیل شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار